کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

مدیریت شهری پل ارتباطی کارآفرینان


کد خبر : ۴۲۱۵۹جمعه، ۲۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۵:۴۷۳۲۱ بازدید

امروز با توجه به افزایش سریع رقابت و پیچیدگی‌های عصر اطلاعات سازمان‌ها نیازمند آموزش مهارت‌هایی هستند که بتوانند با علم روز پیشرفت کنند.
مدیریت شهری پل ارتباطی کارآفرینانمدیریت شهری پل ارتباطی کارآفرینان

 

فهیمه ملک‌محمدی- امروز با توجه به افزایش سریع رقابت و پیچیدگی‌های عصر اطلاعات سازمان‌ها نیازمند آموزش مهارت‌هایی هستند که بتوانند با علم روز پیشرفت کنند.

یکی از این مهارت‌های مهم و کارآ خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی است که با استفاده از آن همگان سعی در رشد و توسعه شرکت یا سازمان خود دارند؛ بنابراین اگر فردی در سازمان بالاترین حد مهارت برخوردار باشد اما از مهارت‌های خلاقیت و نوآوری بی‌بهره باشد هرگز قادر به انجام کاری خلاق و حرکت در مسیر رشد نخواهد بود. ضرورت خلاقیت در عصر حاضر به دلیل نیاز به رشد اقتصادی کشورها، نیاز به افزایش بهره‌وری، ایجاد فناوری‌های جدید، رقابت، بقا، ایجاد کالا و خدمات، افزایش درآمد و رفاه اجتماعی است. کارآفرینی فرآیندی است که در آن ایده‌های بدیع و مناسب به منظور بهره‌برداری از فرصت‌ها و منابع موجود شناسایی و پیاده‌سازی می‌شوند. یکی از مهم‌ترین عوامل تقویت و گسترش فرهنگ نوآوری، خلاقیت و کارآفرینی، وجود ساختار و تشکیلات مناسب سازمانی است. سازمان کارآفرین تلاش‌های نوآورانه را به منظور ارائه محصولات و خدمات جدید رشد، بهبود و حمایت کرده و بستر این پویایی را فراهم می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد اقدامات کارآفرینانه در محیط شهری می‌تواند در بهبود عملکرد شهری موثر باشد؛ بنابراین همواره این موضوع مورد توجه مدیران شهری بوده است.

در راستای توسعه اقتصادی کشورها، مدیریت شهری نقش مهمی ایفا می‌کند، مدیریت شهری به زبان ساده پیاده‌سازی فنون و اصول مدیریت در کالبد و اجتماع شهر است. شهر به‌عنوان پیچیده‌ترین مصنوع بشر نیازمند مدیریتی با دارا بودن طیفی از ادراک این پیچیدگی‌هاست؛ بنابراین، شهرها به جای اینکه مکان‌هایی بی‌ثمر برای سرمایه‌گذاری اقتصادی یا تراکم کارگران بیکار با انبوه مشکلات اقتصادی، اجتماعی و محیط‌زیست باشند؛ باید به مراکز رشد و پویایی اقتصادی و اجتماعی، در چارچوب توسعه ملی، تبدیل شوند. در واقع می‌توان گفت شهرها نه تنها باید آفرینشگر فرصت‌هایی ارزنده برای کارآفرینی و اشتغالزایی جمعیت ساکن در آن، بلکه جمعیت تمامی کشور باشند. درگیر شدن شهروندان با فعالیت‌های کارآفرینی سبب ظرفیت‌سازی برای خدمت‌رسانی به شهر خواهد شد. شناسایی عوامل موثر در گسترش و توسعه کارآفرینی می‌تواند به مدیریت شهری در فراهم‌سازی بسترهای ممکن کمک کند تا هم شهروندان و هم مدیریت شهری از این توسعه بهره‌مند شوند.

براساس آنچه گفته شد و از آنجا که اشتغالزایی و ایجاد روحیه کارآفرینی در بین شهروندان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها در حوزه مدیریت شهری است، پرداختن به موضوع کارآفرینی در بستر مدیریت شهری بیش از پیش احساس می‌شود. در این باره نماینده مردم اهواز و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: دو دلیل وجود دارد که موضوع اختراعات و نوآوری در پایتخت متمرکز شود، همان طور که می‌دانید یک‌هشتم جمعیت کشور در کلانشهری مانند تهران زندگی می‌کنند؛ بنابراین باید انتظار داشت به نسبت یک‌هشتم جمعیت، تاثیراتی که در این بخش وجود دارد بیشتر از شهرهای دیگر است. علی ساری در گفت‌وگو با صمت افزود: نکته دیگر در این زمینه این است که وجود امکانات و بسترهای علمی، فرهنگی، آموزشی، شرکت‌ها و موسسه‌های و دیگر عوامل که در شهر تهران متمرکز شده‌اند مشکلاتی برای شهروندان ایجاد کرده‌اند اما درحال‌حاضر این موارد به شکل مثبت ظاهر شده‌اند به طوری که سبب شده امکانات و بسترها دست به‌دست هم دهند تا بحث کارآفرینی و اختراعات در پایتخت تقویت شود.

او ادامه داد: با توجه به این ظرفیت‌ها، باید متولیان پایتخت این نکته‌ها را مد نظر قرار دهند و سعی کنند از امکانات موجود بیشترین استفاده را ببرند. نماینده مردم اهواز و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این مسائل دو وجه دارند، وجه نخست خوشایند است که ناشی از عامل کثرت جمعیت کشور است، همان طور که گفته شد یک‌هشتم جمعیت کشور در پایتخت هستند، بنابراین به طور خودکار جامعه آماری و احتمالات می‌گوید به میزان این جمعیت باید آمار اختراعات و کارآفرینی‌ها بیشتر شود و این موضوع یک فرآیند منطقی به شمار می‌رود. 

ساری با اشاره به اینکه دلیل بعدی که می‌تواند این موضوع را پررنگ‌تر کند، اظهار کرد: ما در کشوری زندگی می‌کنیم که همه امکانات و ظرفیت‌ها را در پایتخت کشور ارائه کرده‌ایم که امری بسیار منفی تلقی می‌شود، زیرا در بعضی مواقع این امکانات باعث ترافیک، ناهنجاری‌های اجتماعی و بسیاری از مشکلات دیگر شده، اما خوشبختانه این امکانات در مرکز پایتخت زمینه اختراعات و کارآفرینی را گسترش و تقویت کرده است. او با اشاره به اینکه شهروندان امکانات را بیشتر در پایتخت می‌بینند، تاکید کرد: متولیان پایتخت از استانداری تا شهرداری باید این عوامل مختلف را درنظر بگیرند و بدانند این موضوع خود به خود اتفاق می‌افتد، بنابراین ما باید تلاش کنیم این موضوع‌ها را به سمت علمی پیش ببریم و سعی کنیم از امکانات موجود بیش از آنچه درحال‌حاضر خروجی داریم، استفاده کنیم. نماینده مردم اهواز و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: باید ارتباط تنگاتنگی با سایر استان‌ها برقرار شود، زیرا خداوند نعمت‌ها و ظرفیت‌ها را به شکل نرمال در کل کشور توزیع کرده است، افرادی هستند که از استان‌ها و روستاهای مختلف در المپیادها، مسابقه‌های علمی بزرگ و سایر عرصه‌ها افتخار کسب می‌کنند، اگر مسئولان این استعدادها را در امکانات پایتخت تلفیق کنند شاهد هم‌افزایی بیشتری در این حوزه هستیم که به طور حتم تاثیر چشمگیری بر پیشرفت کشور خواهد داشت.


شهرداری‌ها از متولیان بهبود فضای کسب و کار

نماینده مردم بستان‌آباد و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: در تمامی شهرهای دنیا، شهرداری‌ها از متولیان توسعه و بهبود فضای کسب و کار شهر هستند، زیرا هرچه این شاخص وضعیت بهتری داشته باشد، درآمد شهرداری‌ها بیشتر خواهد شد، برنامه‌های بهبود محیط‌زیست پیشرفت بیشتری خواهند داشت و شهروندان سر زنده‌تر و شاداب‌تر خواهند بود. 

محمد وحدتی در گفت‌وگو با صمت افزود: موضوع اشتغال و کارآفرینی به قدری اهمیت دارد که هیچ سازمان و نهادی نمی‌تواند نسبت به آن بی‌تفاوت باشد و وظیفه همه سازمان‌هاست تا برای توسعه اشتغال و کارآفرینی که مهم‌ترین راهکار برای کاهش ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی است، تلاش کنند. او ادامه داد: مهم‌ترین نتیجه توسعه کارآفرینی، افزایش نوآوری، ارتقای سطح فناوری، افزایش اشتغال، تولید دانش فنی و تولید توزیع درآمد در سطح جامعه است که در نهایت می‌تواند افزایش ثروت ملی و رشد اقتصادی جامعه را در برداشته باشد. وحدتی تصریح کرد: امروز تحولات در سراسر دنیا باعث شده کارآفرینی بیش از پیش اهمیت پیدا کند و سازمان‌ها بیشتر از گذشته نیازمند نوآوری و کارآفرینی برای تطبیق با شرایط جدید باشند. در حقیقت سازمان‌ها در ارتباط با کارآفرینی به‌عنوان مهم‌ترین عامل توسعه اقتصادی، می‌توانند سهم بیشتری از بازارها را به خود اختصاص دهند.

نماینده مردم بستان‌آباد و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بنابراین با توجه به وجود نیروهای انسانی مخترع و نوآور در سطح کشورمان و در دسترس بودن تجربه‌های ارزنده موجود در زمینه کارآفرینی در سطح دنیا، نیاز است برنامه‌ریزی‌های لازم در زمینه توسعه کارآفرینی در سطح کشور انجام شود. باید روح کارآفرینی در سراسر کشور دمیده شود تا جوانان کشور باشور و اشتیاق وارد فعالیت‌های کارآفرینی شوند وخود مولد کار باشند. از نگاه کارشناسان، کارآفرینی علاوه بر نقشی که در گسترش فعالیت‌های اقتصادی بخش خصوصی، کاهش بیکاری، افزایش مهارت‌های تولیدی و بازرگانی و سودآوری اقتصادی دارد، در سطح اجتماعی نیز یک عامل متحول‌کننده و پویاست. افزایش مهارت‌های شهروندان، استفاده بهینه از منابع و... از جمله بهره‌هایی است که از توسعه فعالیت‌های کارآفرینی در محیط شهری به بدنه جامعه می‌رسد. به طور طبیعی مدیریت شهری به عنوان نهادی که مستقیم با شهروندان و وضعیت اجتماعی و اقتصادی آنها سروکار دارد، از این مزیت‌ها بهره‌مند خواهد شد. بنابراین می‌توان گفت درگیر شدن شهروندان با کارآفرینی باعث بهبود خدمت‌رسانی در حوزه مدیریت شهری خواهد شد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها