کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

اما و اگرهای وام مسکن با شرایط جدید - مهر 96


کد خبر : ۴۱۶۹۴دوشنبه، ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۷:۵۷۲۱۸۶۹ بازدید

بررسی 3 تغییر در شرایط وام مسکن خانه یکم و مقایسه شرایط قدیم و جدید ...
اما و اگرهای وام مسکن با شرایط جدید - مهر 96اما و اگرهای وام مسکن با شرایط جدید - مهر 96

خراسان- یکی از نیازهای اساسی هر انسانی، مسکن است. امروزه و با رکود مسکن بیشتر کسانی که هنوز در آرزوی صاحبخانه شدن به سر می برند، سعی می کنند به هر نحوی که شده با این کلاه و آن کلاه کردن پول هایشان و گرفتن وام، سقفی برای خانواده خود فراهم کنند. این افراد به دقت اخبار مربوط به وام مسکن را دنبال می کنند، شاید افقی پیش رویشان بازگردد و شرایط آسان تری برای دریافت وام مسکن فراهم شود. در روز جمعه چنین نویدی از سوی مشاور وزیر راه و شهرسازی داده شد. نویدی که در رسانه ها بازتاب گسترده ای داشت و برخی از مردم را به شعبات بانک ها کشاند تا از چند و چون آن با خبر شوند. دخل و خرج نیز شال و کلاه کرده و راهی بانک ها می شود تا از اجرایی شدن یا نشدن این وام و دیگر جزئیات با خبر شود.
 
صندوق پس انداز مسکن یکم چیست؟

صندوق پس انداز یکم به دو صورت انفرادی و زوجین تسهیلات پرداخت می کند.

در شیوه انفرادی دارندگان حساب های صندوق پس انداز یکم قادر خواهند بود پس از گذشت حداقل 12 ماه (دو دوره) از تاریخ افتتاح حساب خود با رعایت متوسط موجودی‌های لازم، از سقف تسهیلات با سپرده طرح برخوردار شوند. بنابراین چنان چه سپرده گذاران شهر تهران قصد دریافت تسهیلات 80 میلیون تومانی را داشته باشند، باید مبلغ 40 میلیون تومان، سپرده گذاران شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت برای دریافت تسهیلات 60 میلیون تومانی باید مبلغ 30 میلیون تومان و سپرده گذاران شهر های کمتر از 200 هزار نفر جمعیت برای دریافت تسهیلات 40 میلیون ریالی باید مبلغ 20 میلیون تومان را به مدت یک سال در حساب صندوق پس انداز مسکن یکم سپرده گذاری کنند.

نکته1: دارندگان حسابی که از دریافت تسهیلات انصراف می‌دهند (یا طبق مقررات مشمول دریافت تسهیلات طرح نمی شوند) در زمان فسخ حساب، از سودی معادل سود سپرده‌های کوتاه مدت عادی دوره متناظر (هم اکنون 10 درصد) بهره‌مند می‌شوند.

نکته2: در صورتی که دارنده حساب صندوق پس‌انداز مسکن یکم واجد شرایط تسهیلات طرح خانه اولی نباشد، می‌تواند از مزایای تسهیلاتی حساب صندوق پس‌انداز مسکن (خرید و احداث واحد مسکونی) تا سقف‌های مقرر در حساب صندوق پس‌انداز مسکن عادی بهره‌مند شود.

صندوق پس‌انداز مسکن یکم زوجین خانه اولی

این حساب برای زوجین به منظور اعطای تسهیلات خرید و ساخت واحد مسکونی برای متاهلان، افتتاح می شود.
سقف تسهیلات در صندوق پس انداز مسکن یکم زوجین در شهر تهران معادل 160 میلیون تومان (هر زوج 80 میلیون تومان) است.
در شهرهای بزرگ بالای 200 هزار نفر جمعیت، سقف وام معادل 120 میلیون تومان (هر زوج 60 میلیون تومان) است.
و در دیگر مناطق شهری معادل 80 میلیون تومان (هر زوج 40 میلیون تومان) است.
نرخ سود تسهیلات: 9.5 درصد است و زمان انتظار اولیه برای دریافت وام 12 ماه است. مدت بازپرداخت نیز در طول 144 قسط، 12 ساله است، که به دو روش ساده و پلکانی سالانه و دوره ای انجام می شود.
در این وام خانه اولی بودن زوجین ( زن و شوهر ) الزامی است و تسهیلات زوجین تا سقف های فوق صرفا یک بار قابل پرداخت است.
دارندگان حساب‌های صندوق پس‎‎انداز مسکن یکم زوجین قادر خواهند بود پس از گذشت حداقل 12 ماه (دو دوره شش ماهه) از تاریخ افتتاح حساب خود با رعایت متوسط موجودی‌های لازم، از سقف تسهیلات با سپرده برخوردار شوند. بنابراین چنان چه سپرده گذاران شهر تهران قصد دریافت تسهیلات 160 میلیون تومانی را داشته باشند باید مبلغ 80 میلیون تومان ، سپرده گذاران شهر های بالای 200 هزار نفر جمعیت برای دریافت تسهیلات 120 میلیون تومانی باید مبلغ 60 میلیون تومان و سپرده گذاران شهرهای کمتر از 200 هزار نفر جمعیت برای دریافت تسهیلات 80 میلیون تومانی باید مبلغ 40 میلیون تومان را به مدت یک سال در حساب صندوق پس انداز مسکن یکم زوجین سپرده گذاری کنند.
همچنین می توان بدون سپرده گذاری و با خرید اوراق اقدام به دریافت تسهیلات مسکن یکم کرد که توضیحات آن در شماره های پیشین دخل و خرج به تفصیل بیان شده است.

جزئیات تغییرات وام مسکن

مشاور وزیر راه و شهرسازی روز جمعه با اعلام جزئیاتی، از تغییرات جدید برای دریافت وام مسکن یکم خبر داد. این تغییرات به صورت عمده شامل سه بخش می شوند:

1-  افزایش زمان باز پرداخت وام مسکن از 12 سال به 15 سال
2- کاهش سود تسهیلات از 9.5 درصد به ۸ درصد
3- تقلیل مدت انتظار برای دریافت وام از یک سال به 10 ماه (طی دو دوره پنج ماهه)
از زمانی که تسهیلات پس انداز مسکن یکم اجرایی شد، تا کنون نرخ سود این وام روند کاهشی داشته است. نرخ سود تسهیلات پس انداز مسکن یکم از 14 درصد در خردادماه سال 1394 به 13 درصد در اسفند ماه همان سال رسید. در تیر ماه سال 95 نرخ سود همچنان روند کاهشی را در پیش گرفت و به 11 درصد رسید تا این که در شهریور ماه همان سال به 5/9 درصد رسید و از آن زمان تا کنون ثابت باقی مانده است. اما حالا نرخ سود 8 درصدی اعلام شده است. سلامی معتقد است بهترین حالت و ایده آل ترین شرایط برای تسهیلات مسکن، کاهش نرخ بهره تسهیلات به ۶ درصد و افزایش زمان بازپرداخت اقساط به ۲۰ سال است ولی هم اکنون دولت چنین منابعی را ندارد و در سال های آینده باید به این شرایط دست یابیم.

تغییرات عطف به ما سبق می‌شود؟

ممکن است این سوال پیش بیاید که شرایط جدید در صورت اجرایی شدن به کسانی که در دوره انتظار برای دریافت وام به سر می برند و از قبل اقدام به افتتاح حساب صندوق مسکن یکم کرده اند تعلق می گیرد یا خیر؟

عباس آخوندی دو هفته قبل در جمع خبرنگاران اعلام کرد در صورت موافقت دولت با شرایط جدید تسهیلات مسکن، این شرایط عطف به ماسبق می شود و کسانی هم که هم اکنون حساب پس انداز مسکن یکم افتتاح کرده اند می توانند از این شرایط استفاده کنند. بنابراین کسانی که حداقل ۱۰ ماه از زمان افتتاح حساب آن ها در صندوق مسکن یکم با رعایت شرایط رسوب ۴۰ میلیون تومان و رسیدن به میانگین مد نظر بانک می گذرد، می توانند تقاضای خود مبنی بر دریافت تسهیلات ۸۰ میلیون تومانی مسکن را به بانک عامل بخش مسکن ارائه دهند.

این تغییرات اجرایی شده است؟

در مراجعه به بانک های مسکن و پیگیری تغییرات اعلامی در وام مسکن خانه یکم می شنویم؛ این تغییرات فعلا ابلاغ نشده و اجرایی نیست. در واقع سلامی، مشاور وزیر راه و شهرسازی در حالی خبر از سه تغییر بزرگ در وام مسکن داده که تاکنون تاییدی توسط بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار انجام نشده است.

جدول1 -مقایسه شرایط کنونی با شرایط جدید اعلام شده:

وام-مسکن-شرایط-جدید


جدول2 -مقایسه مبلغ اقساط و سود پرداختی در شرایط کنونی و شرایط جدید اعلام شده:

وام-مسکن-شرایط-جدید


جدول 3 -مبلغ اقساط با فرض بازپرداخت پلکانی

پلکانی ساده (دوره‌های یک ساله)

وام-مسکن-شرایط-جدید


 پلکانی با دوره‌های پنج ساله

وام-مسکن-شرایط-جدید



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها