کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تلاش آمریکا برای تهدید منافع بین‌المللی ایران


کد خبر : ۴۱۵۷۷جمعه، ۱۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۴:۵۷۲۵۵۲ بازدید

دولت امریکا برای افزایش فشار برضد ایران به بهانه کم‌کاری ایران در مبارزه با قاچاق انسان شیوه‌نامه‌ای صادر کرده است که نمایندگان با هرگونه وام گرفتن ...
تلاش آمریکا برای تهدید منافع بین‌المللی ایرانتلاش آمریکا برای تهدید منافع بین‌المللی ایران

دولت امریکا برای افزایش فشار برضد ایران به بهانه کم‌کاری ایران در مبارزه با قاچاق انسان شیوه‌نامه‌ای صادر کرده است که نمایندگان با هرگونه وام گرفتن ایران از صندوق بین‌المللی پول مخالفت کنند.

به گزارش ایران‌جیب و به نقل از صمت، با این حال وزارت خارجه ایران این ادعای امریکایی‌ها را رد کرده و یکی از نمایندگان مجلس ایران در این باره معتقد است ایران هرساله حق عضویت خود را به این صندوق می‌پردازد و استفاده از تسهیلات این صندوق را حق خود می‌داند و به طور قطع سایر اعضای این صندوق در مسیر مورد نظر امریکا حرکت نخواهند کرد.به گزارش صمت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری امریکا در یک شیوه‌نامه تازه، نمایندگان امریکا در صندوق بین‌المللی پول و بانک‌های توسعه بین‌المللی را موظف کرد برضد هرگونه درخواست وام از سوی دولت ایران رای دهند و تمام توان خود را به کار گیرند تا ایران نتواند از منابع مالی آن نهادها استفاده کند. به نقل از رویترز، رئیس‌جمهوری امریکا این تصمیم را برای مقابله با آنچه به ادعای او «قصور دولت ایران در مبارزه با پدیده قاچاق انسان» است، گرفته، این دستور رئیس‌جمهوری امریکا همچنین شامل حال دولت‌های روسیه و کره‌شمالی هم شده و از ابتدای سال مالی آینده میلادی اجرا خواهد شد. سال مالی دولت فدرال، از اول اکتبر یعنی یک‌شنبه همین هفته شروع شده بنابراین این شیوه‌نامه ۲ روزه لازم‌الاجرا شده است. بی‌بی‌سی نیز در این باره نوشت است وزارت امور خارجه امریکا در تیر امسال در گزارش سالانه خود ایران را در زمره کشورهایی قرار داده که تلاش قابل‌توجهی برای جلوگیری از مشکل گسترده قاچاق انسان انجام نمی‌دهند.

در گزارش تازه وزارت خارجه امریکا ادعا شده بود که گروه‌های سازمان‌یافته، زنان، پسران و دختران ایرانی را در معرض قاچاق انسانی در ایران، افغانستان، کردستان عراق، پاکستان، امارات متحده عربی و اروپا قرار می‌دهند. به ادعای این گزارش، از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۶میلادی انتقال افراد از طریق ایران به کشورهای حوزه خلیج‌فارس افزایش پیدا کرده است. وزارت خارجه ایران پس از انتشار گزارش امریکا، اتهام گستردگی قاچاق انسان در ایران را رد کرد و خود امریکا را عامل شیوع این پدیده در جهان خواند. رئیس‌جمهوری امریکا شنبه درباره آن گزارش، سیاست تازه‌ای برضد ایران و چند کشور دیگر در نظر گرفت و نمایندگان امریکا در بانک‌های توسعه بین‌المللی و صندوق بین‌المللی پول را موظف کرد که به هرگونه تقاضای وام ازسوی دولت ایران رای منفی دهند. براساس این گزارش، بنابر شیوه‌نامه جدید ترامپ که به رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه امریکا ابلاغ شده، هرگونه برنامه کمک‌های بشردوستانه و غیرتجاری واشنگتن به چند کشور از جمله سودان، ونزوئلا و ایران متوقف می‌شود. بر اساس قانون حمایت از قربانیان قاچاق انسان که در سال ۱۳۷۹ در امریکا تصویب شد، دولت ایالات متحده به کشورهایی که حداقل استاندارد مبارزه با قاچاق انسان را ندارند و در این زمینه تلاش هم نمی‌کنند، کمک‌های بشردوستانه و غیرتجاری نمی‌کند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه، محاسبات مجلس در گفت‌وگو با خانه ملت، در واکنش به دستور ترامپ به نمایندگان امریکا در صندوق بین‌المللی پول و بانک‌های توسعه بین‌المللی برای مخالفت با درخواست‌های وام دولت ایران، اظهار کرد: کشورهای عضو این صندوق در زمین ترامپ برضد ایران بازی نخواهند کرد. عبدالرضا مصری افزود گرفتن وام اتفاق بدی نیست چراکه در شرایطی که نمی‌توانیم هزینه ساخت پالایشگاه را از بودجه کشور تامین کنیم با دریافت وام و پرداخت اقساط آن از محل درآمد پروژه نیاز کشور را تامین می‌کنیم. ما به دلیل نیازهای مختلفی که در کشور داریم نمی‌توانیم بودجه سال را به طور کامل به صنایع بزرگ اختصاص دهیم، بنابراین از صندوق بین‌المللی پول وام دریافت می‌کنیم و از محل درآمد پروژه مدنظر اقساط را پرداخت می‌کنیم که وضعیت بسیار مطلوبی است. نماینده مردم کرمانشاه در مجلس دهم شورای اسلامی با بیان اینکه ایران هر سال حق عضویت در صندوق بین‌المللی پول را پرداخت می‌کند، گفت: این حق ماست که از امتیاز عضویت در صندوق استفاده کنیم و به نسبت سپرده‌ای که داریم وام دریافت کنیم بنابراین اگر شرایطی برای دریافت وام وجود نداشته باشد باید از صندوق خارج شویم.

وی با تاکید بر اینکه باید از حق خود در این زمینه بهره‌مند شویم، عنوان کرد: درحال‌حاضر، دنیا، دنیای رایزنی و دیپلماسی است و می‌توانیم با مذاکره با کشورهای عضو صندوق بین‌المللی پول دستور ترامپ را بی‌اثر کنیم، البته در رای‌گیری‌های سازمان ملل نیز شاهد بودیم که در ۹۰ درصد موارد رای‌گیری‌ها برخلاف میل ترامپ و امریکا پیش می‌رود. مصری در ادامه با بیان اینکه نظر امریکا در شورای امنیت تاثیرگذار است، بیان کرد: بنابراین اگر همه کشورهایی که در سازمان ملل خلاف‌نظر ترامپ در رای‌گیری‌ها اعلام نظر می‌کنند عضو صندوق بین‌المللی پول باشند، به‌طور قطع دستور رئیس‌جمهوری امریکا اجرایی نخواهد شد. این نماینده مجلس با تاکید اینکه باید در مقابل دستورات امریکا به سمت اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی برویم، گفت: می‌دانیم امریکا هر کاری که از دستش بر بیاید در مقابل ایران انجام می‌دهد در این بین برای مصونیت اقتصاد داخلی در برابر فرمان‌های رئیس‌جمهوری امریکا باید اقتصاد مقاومتی را اجرایی کنیم. وی با انتقاد از عملکرد مسئولان در زمینه اجرای اقتصاد مقاومتی، اظهار کرد: امریکا با اقدامات اخیرش برضد ایران، مسئولان کشور را منحرف می‌کند در حالی که با عزم و اراده جدی و اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی می‌توان اقتصاد کشور را از وابستگی به خارج نجات داد. حال باید توجه داشت که با هر روز عقب افتادن اجرای اقتصاد مقاومتی باید سال‌ها خسارت آن را جبران کنیم.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه، محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شاهد واردات محصولات نامرغوب خارجی به کشور هستیم، بیان کرد: باید تعارف را کنار گذاشت و با جلوگیری از واردات کالاهای بی‌کیفیت خارجی به کشور و حمایت از تولید ملی، فضای اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی را فراهم کرد. طرح تاسیس صندوق در کنفرانس برتون وودز که ساختار اقتصادی جهان بعد از جنگ جهانی دوم شکل گرفت به وجود آمد. صندوق بین‌المللی پول در دی ۱۳۲۴شمسی شروع به کار کرد. هدف از تشکیل صندوق عبارت است از گسترش همکاری‌های پولی بین‌المللی و تسهیل رشد متوازن تجارت بین‌الملل، طرح تاسیس صندوق در کنفرانس برتون وودز در سال ۱۹۴۴ که ساختار اقتصادی جهان بعد از جنگ جهانی دوم شکل گرفت. این صندوق بین‌المللی پول در دی ۱۳۲۴ با هدف گسترش همکاری‌های پولی بین‌المللی و تسهیل رشد متوازن تجارت بین‌الملل شروع به کار کرد و در سال ۱۳۹۸ تعداد اعضای این صندوق به ۱۸۵ عضو رسید و همواره ارتقای میزان همکاری مالی، جلوگیری از فقر، کمک به رشد اقتصادی و بازار کار در سطح بین‌المللی و ایجاد تسهیلات مالی برای کشورهایی که خواستار تنظیم تراز پرداخت‌شان هستند بود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها