پیکان یک فرهنگ بود. یک فرهنگ سودآور برای تولیدکنندگانش. شاید به همین خاطر بوده که ایرانخودرو نتوانست به راحتی با آن خداحافظی کند. خواست به نوعی آن را در دل دیگر تولیداتش جای بدهد. در همین راستا RD (مخفف Rear Deferential به معنی دیفرانسیل عقب) تولید شد. به راستی آر.دی را باید یک پیکان با لباس پژو 405 خواند یا یک 405 با قلب پیکان.
حاصل کار یک عقبگرد وحشتناک در مهندسی خودرو بود. نصب قوای محرکهای کند و کمتوان روی بدنهای سنگین و بیقواره.با این حال، فروش آر.دی به دلیل قیمت مناسب و چهرهای که مخاطب را گول میزند خوب استارت خورد.با ادامه تولید آر.دی، بحث آلایندگی، ایمنی و استهلاک شدید قطعات آن مطرح شد. رسانهها و سپس پلیس وارد عمل شدند و در دورهای تولید RD کاملاً متوقف شد.ایرانخودرو تضمین کرد که نسخه جدید این خودرو با تمهیدات و بهینهسازیهایی روانه بازار خواهد شد. ساعتها کار مهندسی هایتِک منجر به عرضه مدل نهچندان تغییریافته RD در سال 1385 شد. چیزی به اسم Roa.
روآ همان آر.دی بود که مکانیزم فنیاش اندکی دستکاری شده بود. ولی بدون شک مهمترین تغییرات آن، بهرهگیری از رنگبندیهای جدیدی بود که بعد از پیکان روی خودروی دیگری ندیده بودیم.عرضه نسخه مشکی، سورمهای و نقرهای روآ مشتریان بسیاری را برای خریدش ترقیب کرد. روآ نیامده در سال 1388 از تولید بازماند تا ویرایش جدید روآی سال که به قول ایرانخودروییها باکیفیتترین خودروی زیر 10 میلیون بود عرضه شود.با این حال مشکلات و نقایص فنی همچنان برقرار بودند. لرزش اتاق، عدم هماهنگی اتاق با موتور و موتور با محور عقب، صداهای غیرعادی از گیربکس و بسیاری ایرادات دیگر افکار عمومی را نسبت به این خودرو دوباره حساس کرد.
روآ در بازار این روزها
در حال حاضر منهای مدلهای دست دوم، هنوز هم برخی نمایشگاهها مدلهای صفر کیلومتر یا کم کارکرد روآ را در اختیار دارند که متناسب با افزایش قیمت حاشیه بازار به فروش میرسانند.به این صورت که نسخه روآی سال سفارشی به قیمت 19 میلیون و 100 هزار تومان و نسخه سال دوگانه سوز آن به قیمت 20میلیون و 800 هزار تومان خرید و فروش میشود.این در حالی است که قیمتهای فوق همرده با پراید شرکت سایپا ارزیابی میشود.
کارایی
نوع موتور : 1600 OHV
حجم موتور : Cm31598
تعداد سیلندر : 4
نسبت تراکم: 9.5:1
قدرت موتور: 60KW or 80.4 hp @ 5000 rpm
حداکثر گشتاور: 135N.m @ 3000 rpm
سیستم انژکتوری : زیمنس
نوع سوخت : بنزین با اکتان 95 - 87
تعداد سوپاپ : 8
سیستم احتراق : احتراق داخلی (جرقه ای ) ترتیبی
استاندارد حد آلایندگی: Euro 2
سیستم سوخت: سسستم جرقه دوبل
حداکثر سرعت : 175KM/H
شتاب صفرتا 100کیلومتر :14 sec
مصرف (لیتر در صد کیلومتر)
میانگین مصرف خارج شهر : 7 litr
میانگین مصرف داخل شهر : 11.5 litr
میانگین مصرف ترکیبی : 8.6
حدآلایندگی گاز مونوکسید کربن : Euro 2
حدآلایندگی گاز مونوکسید کربن با وجود مبدل کاتالیزوری : Euro 2
سیستم انتقال قدرت
گیربکس : (جعبه دنده ) سرعته 5
کلاچ : تک صفحه ای خشک
دیفرانسیل : دیفرانسیل عقب
ظرفیت
باک بنزین : 52 litr
روغن موتور (با فیلتر ) : 4.5 litr
ظرفیت آب سیستم خنک کننده خودرو
روغن هیدرولیک فرمان : 0.5 litr
وزن (kg)
وزن تقریبی خودرو بدون سرنشین با مخزن سوخت پر وبدون تجهیزات اضافی : 1090 Kg
حداکثر وزن قابل یدک کشی : 1500 کیلوگرم نیرو
حداکثر بار خالص روی محور عقب : 490 کیلوگرم نیرو
حداکثر بار خالص روی محور جلو : 600 کیلوگرم نیرو
سیستم الکتریکی
نوع وتوان باتری : باتری 12 ولت 60 آمپر ساعت
ولتاژ: 12V
سیستم شارژ :دینام
دینام :Valeo class 80A
استارت : 12V ,0.9 KW
واحد کنترل الکترونیکی : زیمنس
سیستم فرمان
نوع فرمان : هیدرولیک شانه ای
جعبه فرمان : دنده پینیون Rack & pinion
نوع دنده : سرعته 5
تعداد دور چرخش قفل به قفل فرمان : 2.84
قطر دایره چرخش خودرو : 5.25متر
ترمزها
نوع ترمز: دو مداره (T T )
سیستم ترمز : سیستم ترمز با تقویت خلائی
نوع ترمز جلو: دیسکی
نوع ترمز عقب : کاسهای