کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

خودروهای کارکرده ولی بدرد بخور در بازار ایران / 2


کد خبر : ۴۰۸۱شنبه، ۹ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۰:۳۵۱۸۵۴۴ بازدید

سانتافه با نسل دومش وارد بازار ایران و به سرعت به یکی از پرطرفدارترین شاسی بلندهای بازار تبدیل شد، که یکی از مهمترین دلایل این موفقیت ، بازار محدود آن روزهای ایران بود. اما با افزایش تعداد رقبا، هیوندای ...

هيونداي سانتافه 2010

سانتافه با نسل دومش(مدل ۲۰۰۶) وارد بازار ایران و به سرعت به یکی از پرطرفدارترین شاسی بلندهای بازار تبدیل شد، که یکی از مهمترین دلایل این موفقیت ، بازار محدود آن روزهای ایران بود. اما با افزایش تعداد رقبا و سخت شدن رقابت، هیوندای تصمیم به اعمال تغییراتی در سانتافه گرفت، که مجموعه این تغییرات را در مدل فیس‌لیفت سانتافه (مدل ۲۰۱۰) اعمال کرد. 
 

gzg51dvh0ik0k4qg3wio.jpg


مهم‌ترین تغییری که سانتافه به خود دید، ارتقا موتور7/2 لیتری قدیمی ‌بود که خیلی از مالکان از ضعف آن نسبت به بدنه سنگین خودرو شکایت داشتند. مدل ۲۰۱۰ اما از یک موتور 5/3لیتری با قدرت ۲۷۶ اسب بخار بهره می‌برد، که به مراتب از موتور ۱۹۰ اسبی قبلی قوی‌تر است. که همین تغییر، شتاب و کشش بیشتری را برای سانتافه به ارمغان اورده است. همچنین جعبه دنده ۶دنده اتوماتیک در این مدل جایگزین نمونه ۴سرعته اتوماتیک قبلی شده که از دقت بالاتری نسبت به قبل برخوردار است. در کل سانتافه ۲۰۱۰ از نظر فنی مشکل زیادی ندارد، اما لرزش داخل کابین زیاد است و سواری خشکی نسبت به پرادو را با سانتافه تجربه خواهید کرد. که تکان‌های کابین برای سرنشینان ردیف عقب محسوس‌تر است. البته این نکته منفی سانتافه در مدل ۲۰۱۰ تا حدودی برطرف شده است. همچنین اتاق بعد از مدتی کارکرد به سر و صدا می‌افتد. سانتافه علی‌رغم اینکه یک شاسی بلند است، اما از چسبندگی و فرمان پذیری خوبی برخوردار است. و در پیچ‌ها و مانورهای سنگین می‌توانید روی آن حساب کنید. 

دیگر نکته منفی سانتافه، مصرف سوخت نسبتا بالای آن است، که البته در نمونه 3.5 لیتری این مصرف سوخت قابل توجیه است.  به سراغ طراحی سانتافه می‌رویم. سانتافه از طراحی خاص و متفاوت با سایر شاسی بلندهای بازار بهره می‌برد. که شاید این پارامتر را هم بتوان در پرطرفدار بودن آن موثر دانست. در مدل فیس لیفت، گرافیک چراغ‌های جلو و عقب دستخوش تغییراتی شده است و طراحی سپر جلو و شب رنگ‌های سپر عقب نیز تغییر کرده است. همچنین در مدل فیس لیفت، چراغ‌های جلو به شیشه شور مجهز شده‌اند. فضای داخل کابین جادار و راحت است و قابلیت گنجاندن ۷سرنشین را دارد. البته دو سرنشین ردیف سوم کمی‌احساس نا امنی و تکان‌های زیاد را تجربه می‌کنند. حتی این قسمت هم از دریچه‌های خروجی هوا برخوردار است. صندلی‌های سانتافه‌اندکی سفت هستند اما از فضای خوب و راحتی بهره می‌برند. امکانات سانتافه در سطح مطلوبی قرار دارد و از این نظر، سانتافه ۲۰۱۰ تغییر چندانی را نسبت به قبل تجربه نکرده است. 

کیفیت قطعات هم دلچسب است، اما شاید چیدمان داخل کابین پس از مدتی برایتان کسل کننده شود. سانتافه خودروی بی آزاری است ، به خصوص اگر مدل کم کارکرد آن را خریداری کنید، به این زودی‌ها مشکلات جدی پیدا نخواهد کرد. اما قطعات آن نسبتا گران است، ولی مشکلی در خصوص کمبود قطعات ندارد. 

رقبای داخلی و خارجی

  Kia Sportage

  Kia Sorento

  Hyundai Tucson
 

 پیشنهاد نهایی

سانتافه انتخاب افرادی است که دنبال یک خودروی خوش سابقه هستند که امتحانش را به خوبی پس داده باشد. البته ظاهر خاص آن عامه پسند نیست، اما فضای زیاد کابین و گنجایش ۷ نفره آن، خانواده‌های پر جمعیت را به سوی خود جذب می‌کند. علاوه بر اینکه شاسی بلند مناسبی برای تردد در شهر است که آخر هفته‌ها هم می‌توانید با آن به دل طبیعت بزنید و لذت آفرود را با آن تجربه کنید. 
 





 



تويوتا پرادو 2010-2005

نسل قبلی پرادو در‌ایران، به نوعی به نماد خودروهای شاسی بلند و یکی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین شاسی بلندها تبدیل شد. البته پرادو نیمی‌ از‌این موفقیت را مدیون انحصاری بودن بازار آن روزهای ‌ایران و بدون شک قابلیت‌های عالی حرکتی و بدنه‌ای زیبا و درشت هیکل بود!
 

3utxsykbmu66wx1cmyg0.jpg


نسل قبلی تویوتا پرادو با دو نوع موتور ۴ و ۶ سیلندر و در دو حالت بدنه، ۵درب و ۳ درب وارد‌ایران شد. نمونه ۵درب ۶سیلندر که با کد VX شناخته می‌شد، از یک موتور ۶سیلندر ۴لیتری بهره می‌برد که می‌توانست در دور ۵۲۰۰، ۲۴۰اسب بخار قدرت تولید کند و حداکثر گشتاور ۴۰۰ نیوتون متری را به هر چهار چرخ منتقل کند. پرادو با بهره گیری از سیستم‌های کمکی حرکت، نظیر کلید شروع حرکت با دنده ۲، دنده کمک، سیستم تنظیم ارتفاع، قفل دیفرانسیل و البته سیستم چهار چرخ متحرک، از قابلیت آافرود بالایی برخوردار است و همه‌اینها، در کنار موتور پرقدرت، سواری دلچسبی را برایش به ارمغان آورده‌اند. سواری پرادو در مسیرهای صاف شهری هم بسیار راحت و نرم است و به لطف ارتفاع زیاد و تعلیق نرم، تکان‌های مسیر و دست‌اندازها داخل کابین احساس نمی‌شوند. از نکات منفی پرادو می‌توان به مصرف سوخت ۱۳ لیتری آن اشاره کرد، که امروزه نمونه‌های دست و دوم آن، مصرف بالاتری هم دارند. 

ابعاد بزرگ پرادو، اگرچه رانندگی با آن را در مسیرهای شلوغ شهری سخت کرده، ولی کابینی بزرگ و جادار را برایش به ارمغان آورده است. علاوه بر دور ردیف صندلی‌های جلو و عقب، داخل محفظه بار پرادو، دو صندلی تاشو تعبیه شده که با بازکردن آنها، گنجایش کابین به ۷ نفر می‌رسد. همچنین در صورت نیاز به فضای بار بیشتر، صندلی‌های ردیف دوم خوابانده می‌شوند و فضای بار بسیار بزرگی در اختیارتان قرار می‌گیرد. از نظر کیفیت متریال کابین، پرادو در سطح متوسطی قرار دارد. اکثر محصولات تویوتا به دوام بالا و کیفیت مناسب مونتاژ شهره هستند، که پرادو هم از‌این قاعده مستثنی نیست. 

پرادو ۶سیلندر از آپشن‌هایی نظیر یخچال، کروزکنترل، قطب نما، صندلی‌های برقی جلو مجهز به گرمکن و تنظیم گودی کمر، کنترل اتوماتیک دوگانه سیستم تهویه  و‌ایینه‌ها و شیشه‌های برقی بهره می‌برد که در نوع خودش مناسب و راضی کننده است. هم اکنون نمونه‌های ۶سیلندر و ۵درب پرادو با کارکردی متوسط و حدود ۸۰، ۹۰هزار کیلومتر، رقمی‌حدود ۱۷۰میلیون تومانی را طلب می‌کنند، که با تمیز بودن و کم کارکرد بودن خودرو‌این مبلغ بالاتر هم می‌رود. ولی با‌اینکه پیر شده و کارکرده است، هنوز هم می‌توان روی آن به عنوان یک شاسی بلند آفرود حساب باز کرد. 


رقبای داخلی و خارجی

  Mitsubishi Pajero

  Nissan Murano

  Kia Sorento 2011
 

 پیشنهاد نهایی

پرادو نماد خودروهای شاسی بلند در‌ایران است و نمونه‌های دست دوم آن هنوز هم قابل اعتمادترین انتخاب‌ها میان رقبایشان هستند. البته موتور پرادو آنقدرها هم که انتظار دارید پرقدرت نیست، اما نیازهای‌این خودرو را به خوبی پاسخ می‌دهد. 
 





 



هيونداي ix55   - وراکروز

اسمش را  لکسوس کره‌ای گذاشته‌اند! به این خاطر که بسیار لوکس و خوش ساخت است. IX55 با نام بازاری وراکروز، بزرگترین شاسی بلند هیوندای است که مهمترین رقیب کیا موهاوی به شمار می‌آید. با عرضه در بازار ایران، بلافاصله به یکی از محبوب ترین شاسی بلندهای لوکس بازار تبدیل شد، اما شرکت سازنده پس از توقف تولید این مدل، هنوز خبری از نسل جدید آن نداده است و فعلا اتاق بزرگ سانتافه جدید را به عنوان جایگزین آن در نظر گرفته است.  وراکروز از طراحی ظریف و لوکسی بهره می‌برد. بر خلاف موهاوی که فرم بدنه اش همچون خودروهای آمریکایی جعبه‌ای شکل است.  نوارهای کرومی‌دور پنجره‌ها و دستگیره‌های کرومی‌درها، همه و همه در لوکس نشان دادن وراکروز نقش مهمی ‌دارند. 
 

6g06yantht04igkvjb9.jpg


به لطف ابعاد بزرگ بدنه، وراکروز فضای بزرگ و جاداری را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد. ظرفیت ۷نفره آن کاملا مناسب خانواده‌های پرجمعیت است و صندوق بار آن بسیار یزرگ و جادار است. صندلی‌های نرم وراکروز راحتی سرنشینان را در طول مسیر تامین می‌کنند و صندلی‌های جلو در مانورهای سنگین، به خوبی سرنشینان را در بر می‌گیرند. کیفیت متریال کابین وراکروز بسیار مرغوب و دلچسب است و برخی نشریات معتبر خارجی، از این نظر آن را با لکسوس RX مقایسه کرده‌اند. استفاده از قطعات دکوراتیو طرح چوب، قطعات آلومینیومی‌نقره‌ای و رنگبندی دو رنگ روشن و تیره، کابینی لوکس برای وراکروز به ارمغان آورده‌اند. فهرست امکانات و آپشن‌ها درخور یک شاسی بلند لوکس است و از همه نظر راضی کننده است. ۹ عدد ایربگ، صندلی‌های برقی جلو مجهز به حافظه و گرمکن صندلی‌های جلو و عقب به همراه ورود و استارت بدون کلید و کنترل دوگانه درجه حرارت، بخشی از فهرست امکانات وراکروز را تشکیل می‌دهند. 

یکی از نکات منفی وراکروز نداشتن سیستم تنظیم ارتفاع است. که در خودروی رقیب، موهاوی، دیده می‌شود. سواری IX55 در مسیرهای شهری بسیار نرم و راحت است. شاید ابتدا ابعاد خودرو برای خیابان‌های شلوغ شهر بزرگ، و کنترل آن سخت به نظر برسد. اما فرمان نرم و دقیق به همراه آیینه‌های بزرگ با زاویه دید مناسب و سنسور‌های فصله سنج و دوربین دید عقیب، رانندگی با وراکروز را آسان کرده‌اند. همچنین برای لذت از مسیرهای آفرود و صعب العبور هم می‌توان روی وراکروز حساب کرد. شاسی وراکروز قرص تر از موهاوی است. برای همین در سرعت‌های بالا و پیچ‌ها مطمن تر نشان می‌دهد و از هندلینگ مناسبی برخوردار است. موتور ۶سیلندر 8/3 لیتری در کنار جعبه دنده ۶سرعته تیپ ترونیک، کشش مناسبی برای وراکروز به ارمغان آورده است و ۲۶۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. وراکروز دو دیفرانسیل که ۲تن وزن دارد، ظرف 5/8ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر می‌رسد، که از این نظر شاسی بلند چابکی محسوب می‌شود. وراکروز از مشکل گرانی قطعات و مصرف سوخت بالا رنج می‌برد که همین موارد هزینه نگه داری این شاسی بلند لوکس را بالا برده‌اند. 


رقبای داخلی و خارجی

  Kia Mohavi

  Toyota Landcruiser

  Toyota Prado


پیشنهاد نهایی

اگر دنبال یک SUV پر زرق و برق خوب شهری هستید که بتواند آخر هفته‌ها هم با شما در مسیرهای کوهستانی همراهی کند، به خرید یک وراکروز فکر کنید، که از رقیبش کیا موهاوی یک سرو گردن بالاتر است. 
 





 



پورشه کاين

کاین اولین تجربه پورشه در کلاس خودروهای شاسی بلند است، که بدون شک می‌توان آن را معجون تمام توانایی‌های شاسی بلندهای مختلف دانست. هندلینگ، کشش و چسبندگی عالی، خوی اسپرتش را به تصویر می‌کشد و  نرمی‌ سواری‌اش در حالت راحت و قابلیت بالای آفرودی آن، همان چیزی است که از یک شاسی بلند بزرگ سایز آفرود انتظار دارید. کمک فنرهای کاین در سه حالت NORMAL,COMFORT,SPORT تنظیم می‌شود که در حالت کامفورت بسیار نرم و راحت همچون لندکروزر و در حالت اسپرت کاملا خشک و اسپرت همچون یک پورشه باکستر عمل می‌کنند.‌این نسل از کاین از اولین مدل‌های پورشه بود که نمایندگی تصمیم به واردات آن گرفت، تنها در نمونه ۶سیلندر 6/3 لیتری وارد‌ایران شد، که قادر است ۲۹۰ اسب بخار و ۳۸۵نیوتن‌متر گشتاور تولید کند.
 

fz315j917crn37nynads.jpg


شاید قدرت کاین برای یک شاسی بلند سنگین وزن و اسپرت چندان زیاد نباشد و شتاب اولیه‌اش چنگی به دل نزند. اما هنگامی‌ که پدال گاز را تا انتها فشار می‌دهید، با بلند شدن دماغه خودرو و چسبیدن به صندلی همه کم و کاستی‌هایش را فراموش خواهید کرد. همچنین صدای گوشنواز کاین هنگام گاز خوردن میزان آدرنالین تولیدی در بدن سرنشینان را دوچندان می‌کند و سر عابران پیاده را بر می‌گرداند. ارتفاع کمک فنرهای کاین قابل تنظیم است. که اختلاف بیشترین و کمترین فاصله اتاق از زمین به ۱۰سانتی‌متر می‌رسد. همچنین در سرعت‌های بالای ۲۰۰ کیلومتر، کاهش ارتفاع به صورت خودکار انجام می‌شود. همانطور که اشاره شد، چسبندگی و هندلینگ بالای کاین واقعا با کوپه‌های اسپرت قابل مقایسه است. و سیستم انحصاری PSM(مدیریت پايداري پورشه) نقش مهمی ‌در‌این توانایی دارد. همچنین‌این سیستم به قابلیت آفرود کاین هم کمک شایانی کرده است تا در پیمودن مسیرهای صعب العبور، مشکلی با کاین احساس نشود. 

طراحی ظاهری نسل قبل کاین بسیار مردانه و جذاب است. شاید چندان جلب توجه نکند و‌اندکی ساده باشد، ولی روز به روز بیشتر به آن علاقه مند خواهید شد. کیفیت بسیار بالای کابین پورشه، حتی از بیرون خودرو هم قابل مشاهده است! که همین کیفیت فوق العاده، نشان از شایستگی  پورشه در بدست آوردن رتبه کیفیت در فهرست  JD POWERرا دارد. طراحی کابین سبک و سیاق شاسی بلند‌های چند سال پیش را دنبال می‌کند و ساده است. اما همه چیز در هماهنگی کامل است و جای قرارگیری دکمه‌ها و ارگنومی‌کابین، دقت بالای مهندسان پورشه را نشان می‌دهد. پورشه سواری در هرجای دنیا هزینه‌های خاص خودش را دارد. هزینه‌های سرویس کاین بسیار بالاست و با توجه به‌اینکه چند سالی از توقف تولید آن می‌گذرد، برخی قطعاتش کمتر در بازار یافت می‌شود. از هزینه‌های بالای کاین می‌توان به قیمت بالای لنت‌ها و هزینه‌های سرسام آور تعویض فیلتر هوا و فیلتر روغن اشاره کرد. مهر و موم شدن موتور توسط نماینگی هم مزید بر علت شده، تا کمتر مکانیکی خارج از نمایندگی، بتواند در موتور کاین دست ببرد. پس برای تعمیرات کاین مجبور می‌شوید تا به نمایندگی مراجعه کنید!


رقبای داخلی و خارجی

  Toyota Landcruiser

  Lexus RX350

  BMW X5
 

پیشنهاد نهایی

پورشه کاین هم مناسب مسیرهای آفرود است هم مناسب تردد در شهر، کیفیت کابین آن شما را به یاد سدان‌های لوکس خواهد‌انداخت و ظاهر مردانه‌اش هیچ وقت خسته کننده نمی‌شود، اما برای خرید کاین فقط به فکر تامین هزینه اولیه خرید نباشید، چون قیمت هزینه‌های جانبی و سرویس‌های آن سر به فلک می‌کشد. 
 




 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها