کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

آژانش مسافرتی جا اینجاس
کیان برنا
فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
نیسان
کانال تلگرام ایران جیب

احتمال افزایش صدور فاکتور سفید

کدخبر:۴۰۴۱۴چهارشنبه، ۱۵ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۸:۴۲۲۰۸۹ بازدید

حذف برچسب قیمت از روی برخی کالاها بر اساس بخشنامه‌ وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت یازدهم کلید خورد. بیسكویت، شیرینی، شكلات، چیپس ...
احتمال افزایش صدور فاکتور سفید

آرمان- حذف برچسب قیمت از روی برخی کالاها بر اساس بخشنامه‌ وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت یازدهم کلید خورد. بیسكویت، شیرینی، شكلات، چیپس، اسنك مواد سلولزی، کنسرو، کمپوت، سس، ترشی، شور، مربا و عسل جزو اقلامی هستند که مشمول این بخشنامه می‌شوند. این درحالی است كه ابلاغ‌كنندگان این بخشنامه اطمینان كاملی از صحیح‌بودن بخشنامه موردنظر و اجرا‌شدن آن ندارند. وزیر سابق صنعت‌، معدن و تجارت اعلام كرده كه در حال حاضر موافقت و مخالفتی در مورد بخشنامه‌ای كه ابلاغ شده ندارد و یقینا نكاتی در این بخشنامه وجود دارد كه باید مورد بررسی قرار گیرد. برخی كارشناسان اقتصادی در این زمینه می‌گویند: «اقلام اعلام‌شده در بخشنامه، جزو كالاهای ضروری نبودند. نیازی به قیمت‌گذاری از همان ابتدای تولید کالا در بازار نبوده تا لازم باشد طی صدور و ابلاغ بخشنامه‌ای در این زمینه اقدام به حذف قیمت‌ها از روی‌كالاهای ذكرشده کنند.»

در ماده پنج قانون حمایت از حقوق مصرف‌كنندگان آمده است: «کلیه عرضه‌کنندگان کالا و خدمات مکلفند با الصاق برچسب روی کالا یا نصب تابلو در محل کسب یا حرفه، قیمت واحد کالا یا دستمزد خدمات را به‌طور روشن و مکتوب به‌گونه‌ای که برای همگان قابل رویت باشد، اعلام کنند.» قانون حمایت از مصرف‌کنندگان شامل ۲۲ماده و ۱۵تبصره است که در سال۱۳۸۸ توسط مجلس به‌شماره ۳۶۹۶۵/۱۳ تصویب و به مراکز مربوط ابلاغ شد که تا امروز نیز در موارد مربوط به تولید و خدمات و حقوق مصرف‌کننده مورد استناد قرار می‌گرفت.»

در ماده۱۵ قانون نظام صنفی آمده است: «افراد صنفی عرضه‌کننده کالاها و خدمات مکلفند با الصاق برچسب‌ روی کالا، یا نصب تابلو در محل کسب یا حرفه، قیمت واحد کالا یا دستمزد خدمت را به‌طور روشن و مکتوب و به‌گونه‌ای که برای همگان قابل رویت باشد، اعلام کنند.» همچنین ‌ماده‌۶۵ قانون نظام صنفی کشور نیز برای عدم درج قیمت پیش‌بینی مجازات کرده و می‌گوید: « عدم درج قیمت عبارت است از نصب‌نکردن برچسب قیمت بر کالا، ‌استفاده‌نکردن از تابلو نرخ دستمزد خدمت در محل کسب یا حرفه یا درج قیمت به‌نحوی‌که برای مراجعه‌کنندگان قابل رویت نباشد. جریمه عدم درج قیمت در هر بار تخلف‌ ۲۰۰‌هزارتومان است.» با توجه به قوانینی كه در رابطه با درج قیمت روی كالاها برای حفظ حقوق مصرف‌كنندگان وجود دارد، این سوال مطرح می‌شود كه وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت برچه اساسی بخشنامه حذف قیمت درج‌شده روی كالاهای موردنظر را صادر كرده است؟

موافقان بخشنامه

رئیس اتحادیه بنكداران معتقد است با اجرا‌شدن این بخشنامه رقابت برای جذب مشتری در بین تمام عمده‌فروشی‌ها و خرده‌فروشی‌ها بیشتر خواهد شد. با توجه به عوامل مختلف و تاثیر‌گذار روی قیمت نهایی كالا در هیچ‌كشوری قیمت نهایی روی كالا درج نمی‌شود. در نهایت این مساله به‌نفع مصرف‌كننده است. محمد آقاطاهر می‌گوید: قبل از ابلاغ چنین بخشنامه‌ای شاهد گران‌فروشی مكتوب بودیم و كارخانجات به‌دلخواه روی كالاها سود می‌كشیدند. در برخی اقلام این سود به 60‌درصد نیز می‌رسید، اما به‌علت درج قیمت روی كالاها فروشندگان ملزم به فروش كالا طبق قیمت درج‌شده روی آن بودند.

با ابلاغ این بخشنامه بازار رقابتی ایجاد می‌شود و تولیدكنندگان مجبور می‌شوند برای گرفتن بازار هزینه‌های تولید خود را كاهش دهند. این طرح روی كالاهایی اجرا می شود كه در سبد كالاهای خانواده نقشی ندارند. 30هزار بازرس اصناف بر روند اجرایی‌شدن این بخشنامه نظارت می‌كنند. او بیان می‌کند: بخشنامه حذف قیمت و طرح حذف قیمت از روی کالاهای غیراساسی در صورتی که قیمت این کالا پس از اجرای طرح از قیمت فعلی بازار کمتر شود، موفقیت‌آمیز خواهد بود. اگر این اتفاق نیفتد و قیمت در حد قیمت‌های فعلی باقی بماند و یا قیمت‌ها افزایش داشته باشد، طرح موفقیت‌آمیز نخواهد بود.

مخالفان بخشنامه

برخی كارشناس بازرگانی معتقدند عاملی كه باعث ابلاغ بخشنامه حذف قیمت‌ها از روی بسته‌بندی برخی كالاها شد، مساله قیمت‌های غیرواقعی روی كالاها بود. تولیدکنندگان به‌دلیل فشار شبکه توزیع شامل عمده‌فروشان و خرده‌فروشان تن به درج قیمت كالاها روی بسته‌بندی آنها می‌دادند. دولت می‌تواند شبکه اصناف و توزیع را ساماندهی کند، اما سعی دارد مساله را بدون وارد‌کردن فشار به اصناف و توزیع‌کنندگان حل کند. دولت تصمیم گرفته بخشنامه حذف درج قیمت از روی بسته‌بندی كالا را صادر كند تا جای تولیدكنندگان، خرده‌فروشان روی كالاها برچسب بزنند. این طرح به‌طور قطع از کنترل خارج خواهد شد و پخش فاکتور سفید امضا و نمایشی در فضای اصناف را به‌شدت افزایش می‌دهد. در کنار نهادهای ناظر حتی مردم هم به‌عنوان ناظر اول بر عرضه کالا توانایی نظارت بر صحت قیمت را از دست می‌دهند.

اهداف حذف قیمت از روی كالاها

معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت عنوان می‌كند: حذف درج قیمت از روی برخی گروه‌های کالایی، شفاف‌سازی و ایجاد رقابت بین تولید‌کنندگان و عرضه‌کنندگان در جهت حمایت از مصرف‌کننده است. بسیاری از تولید‌کنندگان از درج قیمت‌های غیرواقعی و کاذب روی کالاهای تولیدی گلایه‌ دارند که این اقدام می‌تواند منجر به شفاف‌سازی قیمت‌ها شود. یدا... صادقی ادامه می‌دهد: در حال حاضر سازمان حمایت بر قیمت‌گذاری کارخانه‌ها نظارت دارد، اما امکان اینکه این نظارت بر تمام واحدهای تولیدی باشد، فراهم نیست. در گذشته به‌دلیل تولیدات كم و نیز بهره‌مندی‌ تولید‌کنندگان از یارانه‌های مستقیم و غیرمستقیم دولتی قیمت روی کالاها توسط سازمان حمایت کنترل و تعیین می‌شد.

هم‌اکنون واحدهای تولید‌کننده براساس منابع شخصی اقدام به تولید‌ می‌کنند و سازمان حمایت هم برای تعیین قیمت‌ کالاهای تولیدی این واحدهای تولیدی ضوابطی را معین کرده که آنها موظف به پیروی از آن هستند. او می‌‌افزاید: گسترش و تعمیم این بخشنامه به سایر گروه‌های کالایی بستگی به نتایج حاصل از حذف درج قیمت از روی این سه گروه کالایی و همچنین برطرف‌کردن اشکالات احتمالی این طرح دارد. بخشنامه حذف درج قیمت از روی برخی كالاها باعث ایجاد رقابت قیمتی بین عرضه‌كنندگان و همچنین تولیدكنندگان می‌شود. اجرای این بخشنامه تعدیل قیمت‌ها و شفاف‌سازی واقعی قیمت‌ها را در پی ‌دارد.

حذف قیمت موضوع جدیدی نیست

علی فاضلی، ریئس اتاق اصناف كشور، معتقد است: بیش از این نیز بارها موضوع درج قیمت روی كالا‌ها مورد بحث قرار گرفته است و از سال‌های گذشته تاكنون سازمان‌های مرتبط با بحث قیمت‌گذاری و نظارت بر قیمت‌ها همچون سازمان حمایت از مصرف‌كننده و تولیدكننده بارها درگیر این موضوع شده‌اند. موضوع عدم درج قیمت‌ها روی كالا مجددا مطرح شده و محمود نوابی، رئیس سازمان حمایت از مصرف‌كننده و تولیدكننده در راستای این بخشنامه اعلام ‌كرد: «مادامی كه طرح جدیدی توسط این سازمان اعلام نشده، درج قیمت براساس همه مواد قانونی در اختیار سازمان بوده و الزامی است.

نرخ درج‌شده روی كالا، حداكثر قیمت است و قیمت كف كالا نیست. به‌استناد پنج قانون تصریحی از جمله قانون تعزیرات، قانون نظام صنفی یا قانون حمایت از مصرف‌كنندگان، درج قیمت روی محصول یا درج قیمت به‌صورت برچسب به‌گونه‌ای كه در معرض دید مصرف كنندگان قرار گیرد در قوانین به‌صراحت آمده است.» آنچه در مورد ابلاغ بخشنامه حذف قیمت از روی بسته‌بندی برخی كالاها اتفاق افتاده، نشان می‌دهد این تصمیمات بیش از اینکه زیرساخت‌ و ‌ساز‌‌و‌کار اجرایی آن فراهم باشد، با عجله گرفته شده است. در کنار نارضایتی دستگاه‌های متصدی بازار از جمله سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و وجود نقص‌های آشکار قانونی، حتی موافقان این طرح نیز بر سختی فراهم‌آوری زیرساخت‌های آن اذعان دارند.

بلیط هواپیما



دیدگاه ها

هرمزان: 1396/6/1508:47:54،
66
7
وقتیکه کالاهای خوراکی
که عمده ترین اقلام و مایحتاج روزانه مردم است
و هرروزه با آن سرکار دارین
بدون قیمت گردد
یعنی اینکه
میلیونها ایرانی هر روز با هم دعوای قیمت دارند و
در نتیجه
بحث روزانه همه افراد در همه جاها
میشود
تجربه هایی که در روز گذشته برای خرید
کمپوت و کنسرو و کیک و ساندیس و .... و دعواهایش داشته اند
یعنی اینکه
سر مردم کلا گرم این ماجراها میشه

و در عوض موقعیت خوب مهیا میشه برای .....
حرف حساب !: 1396/6/1511:27:27،
19
4
وقتي دولت نظارت ندارد دعوا مشتري و فروشنده را ترجيح ميدهد .


هنوز سازو كار رعايت حقوق مشتري توسط فروشندگان نهادينه نشده است كه چنين قوانين مقطعي را وضع مي كنيد كه باز هم سعي و خطا و نبود برنامه كوتاه مدت و بلند مدت كه هيچ مسير مشخصي را به مردم نمي دهد .

پيشنهاد : بهتر بود رعايت حقوق مشتري با نظارت در مبدا و درج قيمت واقعي صورت ميگرفت و اين روند باعث گردد كارخانجات توليدي براي رقابت بيشتر قيمت را شناور كنند و بر اساس نياز بازار و خريدار كاهش قيمت به نفع مشتري انجام شود تا مردم به اين روند عادت كنند و به كارخانجات برند اعتماد كنند .

موافقم +++
مخالفم ---
حرف حساب !: 1396/6/1514:33:04،
8
3
درج قيمت را روي كالا را بر اساس انگيزه رقابت شناور كنيد!!! تا هم خريدار عمده و هم خريدار خرده فروش و هم مشتري رقابت براي خريد محصولات با كيفيت با قيمت پايين تر را طلب نمايد - اين روش باعث ميگردد رقابت سالم انگيزه كارخانجات توليد محصولات داخلي شود و استناد به قيمت و تاريخ مصرف همچنان روي محصولات با نظارت منطقي شود .


مردم براي هر خريد كه نمي توانند فاكتور خريد از فروشنده بخواهند اين امكان پذير نيست ؟
شهروند ايراني !: 1396/6/1521:46:25،
1
1
قيمت را به اعتماد مردم ترجيح داديد وقتي اعتماد نباشد قيمت باشد و نباشد اعتماد نخواهد بود و دائم اين تنش بين خريدار و فروشنده بوجود خواهد آمد .



مردم بايد به فروشنده و توليد كننده اعتماد داشته باشند و اين اعتماد با درج قيمت واقعي و منصفانه و با افزايش كيفيت بالاتر داخل بسته رخ ميدهد . عدم درج قيمت باعث ميگردد كارخانجات از كيفيت و وزن كمتر استفاده كنند و اين بنفع مردم و خريدار نهايي نيست .
کیوان : 1396/6/1508:53:26،
51
12
اینم یه شاهکار دیگه از دولت بی تدبیر ،
علی: 1396/6/1511:22:44،
13
6
واقعیت اینه که هزینه تولید همه انواع محصولات پایین اومده، ولی کارخونه دار راضی نیست که قیمت پایینتری روی محصول درج کنه.
مثال: نوشابه با مارک های معتبر داره بجای 2700 تومن به مبلغ 1600 تومن به مشتری نهایی فروخته میشه. همه هم سود میبرن. ولی کافیه کارخونه قیمت روی نوشابه رو از 2700 تومن به 2000 تومن کاهش بده تا دیگه بنکدارها و فروشگاه های زنجیره ای ازش خرید نکنن!!!
آهای مردم ... نمیخوان ارزون کنن. فقط میخوان فشار رو بزارن رو فروشگاه ها و مشتری نهایی
میثم: 1396/6/1508:56:00،
47
8
آره آزاد بگذارید هر کی هر چه زورش بیشتر باشه از مردم بیچاره بیشتر بگیره
علیرضا: 1396/6/1509:05:52،
44
8
راه برای دوشیدن آخرین توان مالی مردم باز هم هموار تر شد
احمد: 1396/6/1509:14:49،
21
5
دست برد زدن به جیب مردم... این موضوعه جدیدی نیست و تا هستن همین هستند...
سینا: 1396/6/1509:45:06،
15
3
یدا... صادقی ادامه می‌دهد: در حال حاضر سازمان حمایت بر قیمت‌گذاری کارخانه‌ها نظارت دارد، اما امکان اینکه این نظارت بر تمام واحدهای تولیدی باشد، فراهم نیست.

با این توضیحات و عدم امکان نظارت بر واحدهای تولیدی، چطور می توانند بر خرده فروشان که تعدادشان هزارها برابر تولید کنندگان است نظارت نمایند؟؟
سینا: 1396/6/1509:47:13،
22
3
با توجه به اینکه عمدتاً فروشگاه های بزرگ و هایپرها سیستم قیمت گذاری منظم تری دارند، باز هم مراجعات به هایپرها بیشتر شده و باز هم فروشگاه های کوچک کم رونق تر از پیش خواهند شد
ميلاد: 1396/6/1510:39:49،
20
3
يعني روز به روز پس رفت ميكنيم.واقعا داريم به كجا ميريم.اينكه هيچ جاي دنيا قيمت تمام شده رو روي كالا نميزنن كه اولا حرف مسخره ايه و اينجور نيست،بعدشم مگه شما باقيه چيزاتون مثل دنياست كه حالا همينو كم داشتين بشين دقيقا مثل اونا!!!
مسخره ترين دليلي كه ميشد رو اوردن براي تاييد كردن اين كار،خير سرتون اقتصاد دانم هستين،ميگم چرا اقتصاد ما اين شكليه،نگو با همين طرز فكر داريم باقيه مسائل رو حل ميكنيم.واقعا متاسفم
کیان: 1396/6/1513:29:47،
12
5
ما ملت بدبخت که زورمون به جایی نمیرسه.اینم بدونیم که این روش فعلا آزمایشیه و ما موش آزمایشگاهی
پس لطفا لطفا لطفا مردم‌از چند قلم جنسی که قیمت دارند تا میتوننننن نخرن.اونوقت خود تولید کننده میگه من قیمت میزنم که‌مردم بخرند.
تو رو خدا ملت همکاری کنید

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
نگین خودرو
رزرو هتل

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
پانی پی
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بلیط قطار