کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تقلب‌های شیر


کد خبر : ۳۹۵۱۰پنجشنبه، ۱۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۸:۲۵۵۹۰۵ بازدید

روش‌های زیادی برای تشخیص تقلب در شیر شناسایی شده است. در عین حال تست‌هایی وجود دارد که می‌توان با انجام آنها به وجود آب، وجود ...
تقلب‌های شیرتقلب‌های شیر

روش‌های زیادی برای تشخیص تقلب در شیر شناسایی شده است. در عین حال تست‌هایی وجود دارد که می‌توان با انجام آنها به وجود آب، وجود نشاسته و وجود مواد شوینده و پاک‌کننده‌ها در شیر و ... پی برد.

اما اگر گاو سالم باشد، تغذیه آن مناسب باشد، چیزی به شیر اضافه یا کم نشده باشد و حاوی آغوز یا کلستروم نباشد، شیر سالم است. این درحالی است که بعضی افراد سودجو، برخی مواد میکروب کش، آب اکسیژنه و یا جوش شیرین و... را به شیر اضافه می‌کنند تا بار میکروبی شیر را پایین بیاورند و شیرشان را به شاخص‌های دریافت نزدیک کنند.آن‌طور که یعقوبی کارشناس آزمایشگاه کنترل کیفی غذا و دارو به تسنیم گفته است دامداری‌های صنعتی کمتر اقدام به تقلب می‌کنند و بیشتر شیرجمع‌کن‌ها و دلال‌های شیر این تقلب‌ها را انجام می‌دهند. بیشتر شیرهایی که توسط مسئولان برگشت داده می‌شود توسط دلالان با قیمت پایین خریداری می‌شود و آنها با اضافه کردن سود، جوش شیرین و غیره بار میکروبی آن را به‌طور مصنوعی پایین می‌آورند و آن را با قیمت‌های بالاتر می‌فروشند.

درحال حاضر روش‌های زیادی برای مشخص شدن تقلب‌ها وجود دارد؛ مثلا اگر کسی به شیر جوش‌شیرین اضافه کند با تست جوش می‌توان متوجه شد و اگر از ترکیبات سوءاستفاده کند، باعث بالا رفتن نقطه انجماد شیر می‌شود. البته شناسایی برخی از تقلب‌ها دشوار است، زیرا درحال حاضر تقلب‌ها مضاعف و گاهی بیشتر صورت می‌گیرد. به‌طوری که گاهی حتی با تست جوش نمی‌توان وجود جوش شیرین را تشخیص داد.

از همین رو پیشنهاد کارشناسان آزمایشگاه کنترل کیفی غذا و دارو این است که مسئولان بهداشت و اداره استاندارد در این ارتباط قانونی وضع کنند که به مسئولان صنایع غذایی در صنایع و ایستگاه‌های جمع‌آوری شیر اجازه دهد که در صورت فاسد بودن، شیر معدوم شود زیرا در اغلب شیرهای برگشتی تقلب‌های گوناگونی انجام می‌شود که تشخیص آنها دشوار و گاهی ناممکن است.

چگونه شیر سالم را از تقلبی تشخیص دهیم؟

شیر برای سلامت بدن بسیار ضروری است اما نوشیدن شیر فاسد یا آلوده می‌تواند باعث بیماری‌های خطرناکی شود. اما روش‌هایی وجود دارد که می‌توان شیر سالم را از شیر تقلبی تشخیص داد.

تست وجود آب در شیر

یک قطره شیر را روی یک سطح صیقلی و شفاف که حالت مورب و اریب دارد بریزید. حرکت قطره شیر را بررسی کنید، شیر واقعی از خود ردی به جای نمی‌گذارد اما شیر تقلبی که به آن آب اضافه شده است یک خط سفید کمرنگ از خود باقی می‌گذارد.

وجود نشاسته در شیر

یک قطره محلول ید، که برای ضد عفونی کردن نیز به کار می‌رود و پای ثابت جعبه کمک‌های اولیه است، به مقداری شیر اضافه کنید. چنانچه پس از اضافه کردن رنگ شیر آبی شد نشان‌دهنده وجود نشاسته در آن است.

ماده روغنی به نام Vanaspati

این ماده شبیه به روغن پالم است و برای تشخیص آن در شیر تنها کافی است در محیط آزمایشگاهی و با رعایت تمامی موارد احتیاطی حدود ۳ میلی لیتر شیر را در لوله آزمایش ریخته و به همان میزان اسید هیدروکلریک به آن اضافه کنید. اگر پس از ۵ دقیقه رنگ محلول قرمز شد نشان‌دهنده وجود Vanaspati در شیر است.

مواد شوینده و انواع پاک‌کننده‌ها در شیر

برای تشخیص مواد شوینده در شیر حدود ۵ میلی لیتر آب را به همان میزان شیر اضافه کنید و برای مدت ۵ دقیقه آن را هم بزنید. اگر روی شیر کف ایجاد شود، این بدان معنا است که شیر حاوی مواد شوینده است.

فرمالین در شیر

برای شناسایی این ماده نیز حدود ۱۰ میلی لیتر شیر را در لوله آزمایش ریخته و به آن اسید سولفوریک غلیظ در محیط ایمن آزمایشگاه و با رعایت کلیه موارد ایمنی اضافه کنید. دقت کنید در این حالت نباید لوله آزمایش تکان بخورد، چنانچه در محل تقاطع شیر و اسید سولفوریک رنگ محلول بنفش شد نشان‌دهنده وجود فرمالین در شیر است. از طریق روش‌هایی نسبتاً مشابه می‌توان وجود تقلب و مواد افزودنی غیرمجاز را در پنیر، کره و کشک نیز شناسایی کرد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها