کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بازار طلا و ارز هفته متفاوتی را تجربه کرد


کد خبر : ۳۸۳۱پنجشنبه، ۱۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۷:۵۷:۳۲۲۰۱۷ بازدید

بازار ارز و طلا هفته کاملا متفاوت و پرنوسانی را سپری کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد حرکت قیمت‌ها در طول روز‌های کاری بازار و مجموع هفته، پرنوسان بوده است .

نوسانی که در بازار ارز ناشی از تقاضای فصلی و در بازار سکه تحث‌تاثیر افزایش نرخ دلار و تغییرات اونس جهانی رخ داد. روند قیمت‌های بسته شده در طول هفته نشان می‌دهد قیمت ارز و سکه تا پایان روز دوشنبه صعودی بوده و حتی رکوردهای جدیدی در مقایسه با 6 ‌ماه گذشته از خود به‌جا گذاشته است، اما از روز سه‌شنبه جهت نوسان بازار ارز رو به پایین بوده است.

گرچه در ابتدای روز گذشته نرخ دلار در بازار تقویت شد، اما در ادامه با انعکاس اخبار مثبتی درخصوص پرداخت طلب ایران با کاهش قیمت روبه‌رو شد. برخلاف بازار ارز، قیمت‌ها در بازار سکه تحت‌تاثیر افزایش اونس کمی بالا رفت. به‌این‌ترتیب ویژگی اصلی بازار این هفته را می‌توان در نوسانی بودن آن توصیف کرد. فعالان بازار در کنار عوامل اقتصادی بر باورناپذیری قیمت‌ها در میانه هفته‌جاری به‌عنوان عامل دیگر نوسان تاکید دارند. آنان دلیل بازگشت دلار از سطح 3130تومان و تثبیت نشدن موقعیت سکه در کانال جدید قیمتی را ناشی از این ذهنیت عنوان می‌کنند.

دو نیمه متفاوت در بازار ارز 

گروه بازار پول- انواع سکه و طلای 18‌عیار، دیروز کار خود را با افزایش نسبی قیمت شروع کردند. قیمت سکه که روز سه‌شنبه به‌دلیل افت نرخ اونس و کاهش تقاضا به‌دلیل افزایش قیمت به مقدار زیادی افت کرده بود، دیروز دوباره با افزایش تقاضا، قدری بالا رفت. علاوه‌بر این مقایسه روند قیمت بازاری و تمام شده سکه طرح جدید نشان می‌دهد فاصله این دو از ابتدای زمستان شروع به افزایش کرد و در اواسط بهمن‌ماه به بیشترین مقدار خود رسید. 

رکود بازار طلای داخل و عدم توانایی آن در انعکاس افزایش قیمت‌های اونس این فاصله را زیاد کرد تا اینکه در اواخر بهمن ورود اونس به کانال 1300 دلاری و افزایش تقاضای نوروزی روند قیمت سکه را صعودی کرد، از آن زمان فاصله بین نرخ بازاری و تمام شده سکه شروع به کاهش کرد و در نتیجه بازار طلای داخل و خارج به هماهنگی خوبی رسیده‌اند. بازار ارز نیز دیروز شاهد افزایش محدود نرخ دلار و کاهش قیمت یورو و پوند در ساعات ابتدایی مبادلات بود. این امر به اعتقاد فعالان بازار از تغییر نرخ‌های برابری جهانی این ارزها ناشی شده بود؛ البته قیمت دلار آمریکا در ادامه وارد روند نزولی شد و در نهایت نسبت به روز سه‌شنبه کاهشی جزئی ثبت کرد. بازار ارز در هفته جاری، به دو نیمه متفاوت تقسیم شد. در ابتدای هفته، قیمت دلار روند صعودی داشت، اما از روز سه‌شنبه ارزش آن نسبت به ریال کاهش یافت. اونس طلا هم که در ساعات ابتدایی مبادلات دیروز تغییر قیمت قابل توجهی را ثبت نکرده بود، انتظار نتایج نشست بانک مرکزی اروپا را که امروز برگزار می‌شود، می‌کشد، با وجود اینکه عمده پیش‌بینی‌ها حاکی از عدم تغییر نرخ بهره در ناحیه یورو است، کارشناسان معتقدند کاهش نرخ بهره در اروپا احتمالا تضعیف یورو، تقویت دلار و در نتیجه افت قیمت اونس را به همراه خواهد داشت. 

بازار طلای داخلی 

انواع سکه و طلای 18 عیار دیروز کار خود را با افزایش قیمت شروع کردند. این در حالی بود که نرخ هر اونس طلا در بازارهای جهانی در اولین ساعات مبادلات دیروز تغییر قابل‌توجهی را ثبت نکرده بود. به هر روی نرخ سکه که روز سه‌شنبه تحت‌تاثیر تضعیف اونس، کاهش نرخ ارز در بازار داخل و کاهش تقاضا به‌دلیل افزایش قیمت نزدیک به 30 هزار تومان افت کرده بود، دیروز کار خود را با افزایش نسبی قیمت شروع کرد. 

بر این اساس، تفسیر فعالان بازار از نوسانات این روزهای قیمت‌ها، یک بار دیگر مورد تایید قرار گرفت. تقاضا برای سکه، دوباره همراه با کاهش قیمت آن افزایش یافت و تقویت آن در بازار داخل را موجب شد؛ اما گذشته از نوسانات این روزها که در روزهای پایانی سال طبیعی به نظر می‌رسد و به اعتقاد برخی کارشناسان ناآرامی‌های سیاسی اوکراین دامنه‌اش را افزایش داده است، مقایسه نرخ تمام شده و بازاری سکه طرح جدید از ابتدای زمستان تا دیروز می‌تواند جالب‌توجه باشد. در تاریخ 24 بهمن ماه سال‌جاری، نرخ هر اونس طلای جهانی، تحت تاثیر عواملی از جمله ناآرامی‌های سیاسی اوکراین با تجربه افزایشی چشمگیر به کانال 1300 دلاری وارد شد. این تغییر قیمت بازار سکه داخل را که مدتی با رکود و پایین بودن سطح مبادلات مواجه بود و تمایلی به تغییر دادن قیمت‌ها نداشت، قدری تکان داد؛ در نتیجه قیمت سکه قدری بالا رفت و امیدواری‌ها در این بازار افزایش یافت. همراه شدن این امر با افزایش تقاضای روزهای پایانی سال، سکه را وارد روندی صعودی کرد. در نتیجه بازار سکه دوباره قابلیت انعکاس تغییرات نرخ اونس را پیدا کرد. از آنجا که مدتی سکه افزایش قیمت‌های اونس را به صورت متناسب منعکس نمی‌کرد، نسبت به آن قدری عقب افتاده بود. همراه با این اتفاقات بازار سکه شروع به اصلاح قیمت‌ها کرد. مقایسه نرخ تمام شده سکه که بر اساس نرخ اونس، قیمت دلار، نسبت وزنی اونس به سکه، خلوص سکه و منظور کردن 6 درصد مالیات بر ارزش افزوده به دست می‌آید، با قیمت بازاری آن، نشان می‌دهد که فاصله بین این دو قیمت با ورود اونس به کانال 1300 دلاری و تکان خوردن بازار سکه، از تاریخ 25 بهمن ماه، شروع به کاهش کرد. این فاصله رفته رفته با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال کوچک‌تر شد، اما در روز دوشنبه هفته جاری، افزایش چشمگیر قیمت دلار در بازار داخل و رسیدن آن به سطح 3‌هزار و 125 تومانی باعث شد که نرخ تمام شده سکه مجددا قدری افزایش یابد و فاصله‌اش با قیمت بازاری زیاد شود. با این وجود از آنجا که فعالان بازار و عمده کارشناسان اقتصادی قیمت دلار سال آینده را در حوالی 3 هزار تومان تخمین می‌زنند، فاصله‌ای که افزایش نرخ دلار موجب شده، دوامی نخواهد داشت. علاوه‌بر این مشاهده می‌شود که این هماهنگی بین بازار طلای داخل و خارج همراه با افزایش قیمت فلز زرد رنگ در این بازارها صورت گرفت. به هر روی قیمت‌ها در بازار سکه تا حد زیادی اصلاح شده و به هماهنگی مناسبی با طلای جهانی رسیده است. فعالان بازار امیدوارند که بازار طلای داخل بعد از این نیز تغییرات نرخ اونس را به گونه‌ای متناسب منعکس کند، تا هماهنگی قیمتی داخل و خارج به عملکرد بهتر بازار داخل کمک کند. 

بازار ارز 

در ساعات ابتدایی مبادلات دیروز بازار تهران، قیمت دلار آمریکا قدری افزایش یافت و نرخ یورو و پوند انگلیس پایین آمد، اما در ادامه دلار نیز مسیر کاهش قیمت را در پیش گرفت و در نهایت نسبت به روز سه‌شنبه افتی جزئی ثبت کرد. علاوه‌بر اینکه افزایش تقاضایی که به دنبال کاهش قیمت ارز اتفاق می‌افتد، نقش عمده را در نوسانات نرخ ارز در این روزها ایفا می‌کند، به نظر می‌رسد تغییرات نر‌خ‌های برابری جهانی نیز در تنظیم قیمت‌های روی تابلوهای بازار در روز چهارشنبه نقش داشته‌اند. بر این اساس تقویت دلار در مقابل یورو و پوند انگلیس در بازارهاي جهاني، افزایش قیمت دلار و کاهش قیمت یورو و پوند در ساعات اولیه شروع به‌کار بازار داخل را موجب شد و در ادامه تقاضا در بازار روند نوسان قیمت‌ها را رقم زد. با افزایش قیمت دلار در ادامه روز سطح تقاضا پایین آمد و باعث شد که این ارز نسبت به روز سه‌شنبه افتی جزئی ثبت کند. علاوه‌بر این در این روزها همراهی بازار ارز و طلای داخلی جالب توجه است. همراه با افزایش تقاضای نوروزی که از اواخر بهمن ماه در بازار به وجود آمده و نوسانات نرخ ارز و طلا را تشدید کرده بود، مشاهده می‌شد که سکه و دلار در پیمودن مسیر افزایش یا کاهش قیمتی تا حد زیادی با هم هماهنگ بودند. در روزهایی که نرخ ارز خیلی افزایش می‌یافت، سکه نیز افزایش قیمت شدیدتری را تجربه می‌کرد و آرامش در بازار ارز با عدم تغییر شدید قیمت‌ها در بازار سکه همراه بود، البته بازار ارز از نرخ‌های برابری و بازار سکه از روند اونس نیز تاثیر می‌پذیرفت، با این وجود همراهی این دو بازار قابل رویت بود. به هر روی نوسان قیمت‌ها در بازار ارز همچنان دیده می‌شود و فعالان بازار پیش‌بینی می‌کنند این نوسانات تا یکی، دو هفته دیگر نیز ادامه داشته باشد. 

در خصوص پرداخت قسط دوم دارایی‌های بلوکه شده ایران که به دلایلی عقب افتاده بود نیز «رویترز» به نقل از منابع دیپلماتیک اعلام کرد، دومین قسط پول نفت ایران را نیز ژاپن پرداخت کرده و این رقم به مبلغ 450 میلیون دلار به یک حساب بانک مرکزی ایران واریز شده است. رئیس کل بانک مرکزی نیز در این خصوص گفته است: «علت تاخیر در پرداخت قسط دوم تغییر بانک بوده که سرانجام این مسوولیت به ژاپن سپرده شد.» وی ضمن اشاره به اینکه ما مشکلی برای برداشت پول قسط اول نداریم، تصریح کرد: «سه بانک ژاپنی و یک بانک سوئیسی به طرف‌های بانکی ما اضافه شده‌اند و دامنه حضور بانک‌ها به عنوان طرف‌های مبادلات در حال افزایش است و این قابل پیش‌بینی بود، برهمین اساس طرف‌های مذاکره پذیرفته‌اند که در کشورهای همسایه بانک‌هایشان فعال شود.» از دیگر اخبار مربوط به بازار ارز نیز می‌توان به تمدید و عدم تمدید مجوز برخی صرافی‌ها اشاره کرد. بانک مرکزی مجوز صرافی برخی از بانک‌ها را تمدید نکرده و در حال بررسی مسائلی است، این در حالی است که مجوز فعالیت صرافی بانک‌های کارآفرین، سینا و سرمایه تمدید شده است. 

طلای جهانی 

قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی در ساعات اولیه مبادلات دیروز تغییر قابل توجهی را ثبت نکرد. با این وجود؛ فلز زرد رنگ انتظار نشستی را می‌کشید که بنا است امروز برگزار شود. کارشناسان اقتصادی بر این باورند که نتایج نشست سران بانک مرکزی اروپا می‌تواند تاثیر زیادی بر روند قیمتی اونس داشته باشد. در شرایطی که بحران اوکراین قدری فروکش کرده است و حتی عده‌ای علت کاهش روز سه‌شنبه نرخ اونس را نیز همین امر عنوان می‌کنند، تصمیمات سران بانک مرکزی اروپا می‌تواند آینده بازار فلز زرد رنگ را تحت تاثیر قرار دهد. تحلیلگران معتقدند در صورتی که بانک مرکزی اروپا در نشست امروز خود تصمیم به کاهش نرخ بهره بگیرد، یورو در مقابل دلار تضعیف می‌شود، اتفاقی که تضعیف اونس در بازارهای جهانی را به همراه خواهد داشت. البته عمده پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که نرخ بهره ناحیه یورو در نشست امروز تغییر نخواهد کرد، با این وجود پیش‌بینی و ارزیابی بانک مرکزی اروپا نسبت به وضعیت اقتصادی منطقه یورو طی ماه‌های آینده نیز اهمیت زیادی دارد و می‌تواند واکنش مثبت یا منفی فلز زرد رنگ را به دنبال داشته باشد. 

هفته‌ای که گذشت 

دلار، یورو، پوند انگلیس، سکه طرح جدید و هر اونس طلا طی هفته‌ای که گذشت بازدهی مثبت داشتند. به اعتقاد کارشناسان اقتصادی تقاضای نوروزی و ناآرامی‌های سیاسی که در اوکراین به وجود آمده مهم‌ترین عواملی بودند که افزایش قیمت‌ها را در بازار داخل موجب شدند. تقویت طلای جهانی نیز به‌طور عمده تحت تاثیر ناآرامی‌های سیاسی اوکراین به وجود آمد. البته اونس و سکه در روز سه‌شنبه بخش قابل توجهی از افزایش قیمت خود را پس گرفتند، با این وجود این کالاها نیز در نهایت هفته را با بازدهی مثبت پشت سر گذاشتند. 

 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها