کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

آژانش مسافرتی جا اینجاس
کیان برنا
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
نیسان
کانال تلگرام ایران جیب

9 دانشگاه ایرانی در میان 806 دانشگاه برتر جهان + اسامی

کدخبر:۳۶۹۷۹چهارشنبه، ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۰:۴۴۵۷۱۰ بازدید

بررسی یک نظام رتبه‌بندی بین‌المللی در سال 2016 نشان می‌دهد که دانشگاه‌های ایران در پژوهش بهتر از فناوری و در فناوری بهتر از آموزش عمل کرده‌اند و ...

بررسی یک نظام رتبه‌بندی بین‌المللی در سال 2016 نشان می‌دهد که دانشگاه‌های ایران در پژوهش بهتر از فناوری و در فناوری بهتر از آموزش عمل کرده‌اند و ۹ دانشگاه ایرانی در جمع برترینها قرار گرفتند.

به گزارش ایران‌جیب به نقل از مهر، بررسی نظام رتبه بندی سای ویژنز scivisions در سال ۲۰۱۶ نشان می دهد که دانشگاه های کشور در بُعد پژوهش بهتر از بُعد فناوری و در بُعد فناوری بهتر از آموزش عمل کرده اند. در حالی که دانشگاه های نسل سوم بدنبال پیوند علم و فناوری هستند، نظام های رتبه بندی دانشگاه ها عمدتا بُعد پژوهش را بیش از هر بُعد دیگری مورد سنجش قرار می دهند که علت اصلی آن را باید در وجود پایگاه های استنادی جستجو کرد.

پایگاه های استنادی با گزینش موثرترین نشریات و کنفرانس های علمی بین المللی امکان سنجش یکی از مهمترین خروجی های پژوهشی دانشگاه ها را فراهم می آورند. آنها هم داده های معتبری را فراهم می آورند و هم ارزان تر هستند. هر چند انتشار نتایج پژوهش در برجسته ترین نشریات و کنفرانس های بین المللی امری مهم بوده و بیانگر قدرت یک پژوهشگر است، اما تمرکز بیش از اندازه بر این شاخص می تواند مانعی بر سر راه شکوفائی دانشگاه سایر ابعاد باشد.

در کنار پژوهش، آموزش و پیوند میان علم و فناوری از اهمیت بسزائی برخوردارند. سای ویژنز (SciVisions) رتبه بندی را ارائه داده است که به صورت همزمان هر سه بُعد را پوشش داده است.

توجه رتبه بندی سای ویژنز (SciVisions) به سه بعد پژوهش، آموزش و فناوری

در نظام رتبه بندی سای ویژنز ۵۰ درصد امتیازها به پژوهش، ۳۰ درصد به فعالیت های فنآورانه و نوآورانه و ۲۰ درصد دیگر به محیط آموزشی دانشگاه اختصاص داده شده است. این رتبه بندی اطلاعات نشریات چارک اول (Q۱) یا بعبارت دیگر برجسته ترین نشریات دنیا را مبنای انتخاب برترین دانشگاه های دنیا قرار داده است.

اطلاعات این رتبه بندی مربوط به فعالیت های دانشگاه در دوره زمانی ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ است.

شهرت علمی دانشگاه در سطح بین المللی، کمیت و کیفیت تولیدات علمی، کمیت تولید علم برتر، تعاملات علمی بین المللی به عنوان بخشی از فعالیت های پژوهشی دانشگاه در این نظام رتبه بندی مورد سنجش قرار می گیرند.

هر چند دو شاخص تعداد محققین بین المللی و همچنین محققین اثرگذار (برتر) در بخش پژوهش مورد سنجش قرار می گیرند، اما می دانیم که حضور چنین محققانی در دانشگاه ها شرط لازم برای ایجاد محیط آموزشی غنی بوده و خود به جذب دانشجویان بین المللی کمک می کند، هر چند این شرط کافی نیست.

میزان اثرگذاری گروه های تحقیقاتی دانشگاه نیز از دیگر شاخص هایی است که در بخش پژوهش مورد سنجش قرار می گیرد. حضور چنین شاخصی با توجه به تغییر در ماهیت گروه های تحقیقاتی از اهمیت برخوردار است.

اعلام شاخص های پژوهشی و فناوری رتبه بندی سای ویژنز

پیوند علم و فناوری یا تاثیرگذاری نوآورانه علم تولید شده در دانشگاه، تعامل دانشگاه با صنعت، شهرت فنآورانه دانشگاه در سطح بین المللی، میزان اثرگذاری دانشگاه بر صنایع از شاخص های مهمی هستند که فعالیت های فنآورانه و نوآورانه دانشگاه را مورد سنجش قرار می دهند.

پژوهشگران صنعتی و بودجه ساز دو شاخص دیگری هستند که فعالیت های فنآورانه دانشگاه را مورد سنجش قرار می دهند. این دو شاخص نیز بر محیط آموزشی اثرگذار هستند، زیرا حضور پژوهشگرانی که با صنعت تعاملات گسترده ای دارند و همچنین پژوهشگرانی که قراردادهای پژوهشی زیادی با خارج از دانشگاه دارند بر محیط آموزشی نیز اثر می گذارد، هر چند این دو شاخص نیز از شروط لازم و اما ناکافی برای ارتقا سطح آموزش به حساب می آیند.

هر چند در دو معیار اثرگذاری علمی (پژوهش)، فنآورانه و نوآورانه، آموزش نیز به صورت غیرمستقیم مورد توجه قرار گرفته بود، اما در رتبه بندی سای ویژنز دو شاخص آموزشی ارائه شده است که به صورت مستقیم به سنجش میزان اثرگذاری و کیفیت محیط یادگیری در دانشگاه می پردازد.

شاخص های مهم آموزشی رتبه بندی دانشگاهها

هر چند عمده ترین فعالیت آموزشی دانشگاه تربیت دانشجویان است، اما یادگیری را فراتر از آموزش دانشجویان و در تبادل دانش میان اساتید و پژوهشگران نیز باید جستجو کرد. تعداد پژوهشگران و دانشجویانی که جذب صنایع یا صد دانشگاه برتر دنیا شده اند، شاخص های آموزشی رتبه بندی سای ویژنز را تشکیل می دهند.

فرصت های مطالعاتی که برای اعضای هیات علمی، پژوهشگران و دانشجویان دانشگاه فراهم آورده می شود می تواند به غنای محیط آموزشی بیفزاید، از همین رو میزان فرصت های مطالعاتی فراهم شده به صد دانشگاه برتر و همچنین تبادل استاد و دانشجو به شرط آنکه حداقل یک خروجی پژوهشی به شکل مقاله کنفرانس یا مجله داشته باشد نیز امتیازی برای دانشگاه است.


۹ دانشگاه ایرانی در میان ۸۰۶ دانشگاه برتر دنیا
 

۹ دانشگاه ایرانی در میان ۸۰۶ دانشگاه برتر دنیا

دانشگاه های صنعتی اصفهان، علوم پزشکی تهران، تهران، صنعتی شریف، تبریز، شیراز، امیرکبیر، علم و صنعت ایران و دانشگاه تربیت مدرس براساس رتبه بندی سای ویژنز در بین ۸۰۶ دانشگاه برتر دنیا قرار گرفتند.

دانشگاه صنعتی اصفهان در بین دانشگاه های ۵۰۰-۴۰۱ دنیا و سایر دانشگاه ها در رده ۶۰۰-۵۰۱ قرار دارند. دانشگاه تهران در بین دانشگاه های کشور در بعد فناوری و آموزش بهتر از سایر دانشگاه ها عمل کرده است. هر چند دانشگاه های کشور در ابعاد پژوهش و فناوری از یکدیگر فاصله زیادی ندارند، در حالیکه در بعد آموزش فاصله آنها از یکدیگر بیشتر است.
 

رتبه جهانی دانشگاه کشور پژوهش Science فناوری Technology آموزش Teaching جمع
۴۰۱-۵۰۰ دانشگاه صنعتی اصفهان ایران ۹.۸۵ ۲.۹۳  ۰.۰۲ ۱۲.۸
۵۰۱-۶۰۰ دانشگاه علوم پزشکی تهران ایران ۹.۲۸ ۲.۷۲ ۰.۱  ۱۲.۰۹
۵۰۱-۶۰۰ دانشگاه تهران ایران ۸.۹۶ ۲.۹۹   ۰.۱۱  ۱۲.۰۶ 
۵۰۱-۶۰۰ دانشگاه صنعتی شریف ایران ۹.۱۹ ۲.۷۷ ۰.۰۸ ۱۲.۰۴ 
۵۰۱-۶۰۰ دانشگاه تبریز ایران ۹.۳۶ ۲.۶۳ ۰.۰۱  ۱۲
۵۰۱-۶۰۰ دانشگاه شیراز ایران ۸.۳۸ ۲.۸۸ ۰.۰۳ ۱۱.۲۹
۵۰۱-۶۰۰ دانشگاه صنعتی امیرکبیر ایران ۸.۴۸  ۲.۶۹ ۰.۰۳ ۱۱.۲
۵۰۱-۶۰۰ دانشگاه علم و صنعت ایران ایران ۸.۳۱ ۲.۴۸ ۰     ۱۰.۸    
۵۰۱-۶۰۰ دانشگاه تربیت مدرس ایران ۸.۱  ۲.۵۸ ۰.۰۱  ۱۰.۶۹ 


جدول ۱۰ دانشگاه برتر در رتبه بندی سای ویژنز
 

جدول ۱۰ دانشگاه برتر در رتبه بندی سای ویژنز

ژاپن و کره جنوبی بهترین های آسیا در صدر ۱۰۰ دانشگاه اول

نگاهی به صد دانشگاه اول در رتبه بندی سای ویژنز و مقایسه ابعاد پژوهشی، فنآورانه و آموزشی دانشگاه نشان می دهد که در بین کشورهای آسیای جنوب شرقی هر چند دانشگاه های ژاپن و کره جنوبی در بُعد پژوهشی بسیار خوب عمل کرده اند، اما این دانشگاه ها توانسته اند به خوبی پیوند میان علم و فناوری را ایجاد کرده، اما در نهایت در بُعد آموزش بیشترین بهره وری را داشته اند.

اگر دانشگاه های دنیا در رتبه بندی سای ویژنز را براساس شاخص پژوهش (اثرگذاری علمی) مرتب کنیم آنگاه می بینیم که ۱۱ دانشگاه متعلق به این دو کشور است، در همین حال اگر صد دانشگاه برتر بر حسب شاخص های فنآورانه و نوآورانه را مرتب سازی کنیم، تعداد دانشگاه های این دو کشور به ۱۲ مورد می رسد.

مرتب سازی دانشگاه ها بر حسب شاخص آموزش و نگاهی به صد دانشگاه برتر نشان می دهد که تعداد دانشگاه های این دو کشور به ۲۶ مورد می رسد. این حقایق نشان می دهد که حداقل در بین دانشگاه های برتر، دو کشور کره جنوبی و ژاپن ابتدا آموزش، سپس پیوند میان علم و فناوری و در گام بعد پژوهش از قوت بیشتری برخوردارند.

بلیط هواپیما



دیدگاه ها

فراهانی: 1396/3/1708:46:21،
43
8
بنظر من
چقدر خوب میشه وقتکه از این خبرها
که منابع خارجی داره
منتشر میکنین حتما حتما
اون لینک مربوطه هم آخر خبر بزارین
تا کسانیکه میخان
پارامترها و یا نتایج بیشتری و بهتیر رو ببینن و
بدونن
به اون لینک مراجعه کنن
الان لینک رو بزارین
برای باقی خبرهاتون هم لینک بزارین تا مستند تر باشه
ایرانی: 1396/3/1711:21:02،
36
8
ذرس خوندن کار اشتباهیه
اینجا فقط ذلالی
استفاده از رانت
پارتی بازی
مصطفی: 1396/3/1712:00:00،
18
10
این آمارها همش سندسازیه!

دانشگاه تهران و بقیه دانشگاه های بزرگ ایران همشون مدرک فروش شده اند!

و جو سازی دیگه جواب نمیده چون...

مردم ایران به این راحتی ها گول نمیخورند!

شما این ملت را نشناختید!

مافیای آموزش وقتشه که به ضابطه و فرم برگردیم!



رضا: 1396/3/1708:50:08،
37
33
صنعتی اصفهان که فوق العادست
سیروان: 1396/3/1723:36:18،
9
3
من خودم صنعتی اصفهان تموم کردم،ولی دریغ از درس های تئوری هیچ برنامه ی کار آفرینی و اشتغال برای فارغ التحصیلان نداره. درحالیکه در همه ی دانشگاه ها ارتباط با صنعت وجود داره.اکنون دوباره باید به خودمون بیایم و بگیم که ما این همه عمر و سرمایه هزینه می کنیم. که مردم رو چند سالی سرکار گذاشته باشیم.آخرش باعث سرخوردگی و فرار مغزها میشیم. و این میشه نتیجه کار
حتی ی آمار بهتون بدم که نزدیک به ۱۰۰% کسانی که امکان بورس و رفتن رو دارن از همین دانشگاه صنعتی اصفهان به کشورهای میرن که هر روز ایران رو تحریم میکنن یعنی ما داریم به ضد خودمون کار می کنیم.واقعا جا داره وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم از بنیاد پایه گذاری بشه و همه ساختارهای کنونی دچار تغییر بشه
جمشید: 1396/3/1810:27:13،
5
3
درسته!
صنعتی اصفهان دانشگاه سختگیریه...


اما چه فایده ای دارد
خسرو: 1396/3/1708:59:16،
78
20
دانشگاههای ایران جزو 5000 هم نیستن.اینها بخاطر کپی و راه اندازی کارخانه تولید مقاله است! مقاله هاییکه در عمل بدرد نمیخورن
محمد: 1396/3/1709:48:50،
43
6
دقیقا همینطوره.
سطح دانشگاه ها در چند سال اخیر در مقطع لیسانس به طور محسوسی افت داشته. شریفی که یک زمان واقعا قطب بود برای خودش, الان حرفی برای گفتن نداره.
اکبر: 1396/3/1715:11:11،
10
10
من خودم 7 ساله دانشجوی صنعتی اصفهانم تا حالا یک مورد تقلب در پایان نامه ندیدم.


خودم هم پیییر شدم تا لیسانس و ارشد گرفتم و به لحاظ تحقیقاتی هم کار پایان نامه من و بسیاری از دوستانم در سطح کشورهای پیشرفته بود و الان من و رفقام از چند دانشگاه معتبر (در کانادا) پذیرش داریم و ...

شهروند درجه 7: 1396/3/1709:01:58،
36
9
در میان ۸۰۶ دانشگاه برتر
تولید علم
پژوهش بهتر از فناوری
فناوری بهتر از آموزش
ایرانجیب عزیز برو بگیر بخواب
ما که خودمان توی این فضاهای آموزشی بودیم می دونیم چه خبره
حسن: 1396/3/1709:02:16،
38
15
نام دانشگاه ازاد از قلم افتاده چون بدون داشتن هیات علمی دانشچوی دکتری بر میدارند اونم هم چند برابر دانشگاه های بزرگ سراسری مانند دانشگاه ازاد واحد سراب در رشته ریاضی
حسن: 1396/3/1712:24:42،
16
4
دانشگاه آزاد واحد سراب بدون داشتن حتی یک هیات علمی در رشته ریاضی 10 دانشچوی دکتری گرفته
حسام: 1396/3/1709:17:17،
20
3
یکم دیگه انگیزه دانشجوها کمتر بشه میریم بالای 500 خخخخ
محمد: 1396/3/1709:40:36،
24
7
چقدر حالبه كه اينقدر به كنكورياي بينوا سخت ميگيرن واسه قبولي تو همين ١٠تا دانشگاه از جمله دانشگاه تهران و شريف و...

بعد بهترينشون رتبه اش بين ٤٠١ تا ٥٠٠ هست تو دنيا
رضا: 1396/3/1710:59:39،
22
7
به کنکوریا سخت میگیرن؟!؟!؟!؟
بنده خدا خبر نداری ورودی بعضی از رشته ها حتی تو سراسری با درصدهای منفی هست.
دهه 70 به بعد دهه سستی، تنبلی، بی اراده بودن، سوسول بازی و ...
وای به حال ما که 30 سال دیگه اینا قراره چرخ مملکت رو بچرخونن!
amir: 1396/3/1714:17:53،
8
4
البته من حرف رضا رو تأیید میکنم تاحدودی چون یه عده ای تلاشگر همیشه هستند که هدف عالی در زندگی دارند؛ همونایی که بلافاصله بعد از قبولی یه بورسیه از بهترین دانشگاه های دنیا تو بهترین کشورهای دنیا میگیرند و میرند که برند؛ اما در مورد رشته های تجربی و سه رشته پزشکی و دندان و دارو هنوز رقابت فوق العاده است شاید بیشتر از هر زمان دیگه ای سر این سه تا رشته رقابت هست و اون هم کاملأ مشخصه برای چی؛ مگر همون کاری رو که با رشته های مهندسی کردند با این سه رشته بکنند که با پردیس های خودگردان یه جورایی شروع کردند اما هنوز بیداد پول تو این سه تا رشته هست که متقاضی خودش رو داشته باشه.
صادق: 1396/3/1718:20:36،
4
3
البته اشتباه نشه، اکثر فارغ التحصیلای همین دانشگاه ها تو بهترین دانشگاه های دنیا دکترا می گیرند و آدم های موفقی میشند برا خودشون
ایرانی دلسوز: 1396/3/1710:51:18،
10
5
امتیاز و نمره را در بخش پژوهش عمدتا گرفتن که اکثر مقالات و تحقیقات کپی و غیر عملی و تئوریک است و در سایر بخشها درحد صفرند و درثانی دانشگاه درقوزآباد و دانشگاه اونگوت و دانشگاه دوزدوزان و دانشگاه های قلابی تاسیس شده در دوران دولت 9و 10 در اقصا نقاط دور ایران در کجای لیست قرار گرفتن ، تو ر ا خدا به داد علم برسید که همه را بیکار و علاف کرده الان مدارک قلابی
رامین: 1396/3/1715:46:20،
4
10
فقط شریف.
hadi: 1396/3/1716:46:46،
4
6
امروز تو وزارت نفت بخش نامه شد که هر کی درس بخواند مدرکش دیگه تعدیل نمیکنیم.واقعا سیستم چقدر علم محور وتخصص محور نیست
صادق: 1396/3/1718:18:41،
9
6
من خودم از دانشگاه صنعتی اصفهان ارشد گرفتم
با اینکه رتبه اول از دانشگاه دیگه ای بودم ولی صنعتی اصفهان کلا کابوس بود ولی خدارو شکر با معدل خوبی فارغ التحصیل شدم. تقریبا تمام هم دوره ای هام از دانشگاه های خیلی عالی امریکا/ کانادا/ انگلیس/ سنگاپور پذیرش گرفتند و الان دکترا گرفتند.

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
نگین خودرو
آیسان پرواز
رزرو هتل
آژانش مسافرتی سارویه تور

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
40 نما
تورآنتالیا
قاصدک
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بلیط هواپیما