کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

اجرای فاز دوم ؛ از تیر 93


کد خبر : ۳۵۳۱دوشنبه، ۲۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۶:۱۶۴۲۱۶ بازدید

با تصویب کمیسیون تلفیق، اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در تیرماه سال 93 مورد موافقت قرار گرفت.

هدفمندی با 9.3 هزار‌ میلیاردتومان کاهش تصویب شد

 با تصویب کمیسیون تلفیق، اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در تیرماه سال 93 مورد موافقت قرار گرفت. در جلسه روز گذشته کمیسیون تلفیق، پیشنهاد قبلی این کمیسیون با کاهش سه‌هزار و 900میلیاردتومانی در سقف درآمدهای حاصل از هدفمند‌سازی یارانه‌ها به تصویب رسید که به این ترتیب، سرجمع درآمد حاصل از هدفمند‌سازی یارانه‌ها از 63 هزار و 200میلیاردتومان به 59 هزار و 300میلیاردتومان کاهش داده شد. درواقع کمیسیون تلفیق با این مصوبه، جلو شیب تند افزایش قیمت‌ها را از مسیر افزایش درآمدهای دولت از محل اجرای هدفمندی گرفت تا قیمت‌ کالاهای اساسی و حامل‌های انرژی، با شیب تند شامل افزایش قیمت نشوند.

بر اساس مصوبه روز گذشته این کمیسیون، 42 هزار و 500 میلیاردتومان برای پرداخت یارانه نقدی به مردم اختصاص یافت. همچنین طبق این مصوبه، چهار هزار و 700 میلیاردتومان سهم سلامت و دوهزار میلیارد تومان به بیمه بیکاری و 10 هزارمیلیاردتومان به تولید اختصاص یافت.این کاهش یارانه از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی صورت گرفت، به‌طوری که درآمد 51 هزار و 900 میلیاردتومانی به 48 هزارمیلیاردتومان کاهش یافت.

پرداخت یارانه بر اساس صلاحدید دولت صورت می‌گیرد

حسینعلی حاجی، عضو کمیسیون تلفیق اظهار کرد: در صورت تصویب نهایی این مصوبه در صحن علنی مجلس، قیمت حامل‌های انرژی نسبت به عملکرد سال 91، 20‌ هزار‌میلیاردتومان و نسبت به عملکرد سال 92، 18‌هزار‌میلیاردتومان افزایش می‌یابد. همچنین مقرر شد پرداخت یارانه به خانواده‌ها با تشخیص و صلاحدید دولت صورت گیرد.

او متذکر شد: در اصل این پیشنهاد برای دولت بود اما از سوی آقای ابوترابی در کمیسیون تلفیق مطرح و بررسی شد. 65‌درصد نمایندگان حاضر در کمیسیون تلفیق به این پیشنهاد رای مثبت دادند.

احتمال افزایش مبلغ یارانه نقدی دهک‌های پایین

اسماعیل جلیلی، عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه کل کشور سال 93 در مورد نحوه اجرای هدفمندی یارانه‌ها در سال 93، گفت که احتمال افزایش مبلغ یارانه نقدی دهک‌های پایین درآمدی جامعه وجود دارد.وی افزود: با تصویب کمیسیون تلفیق، 10‌هزار‌میلیاردتومان از درآمد هدفمندی در سال آینده برای تولید، دوهزارمیلیاردتومان برای بیمه بیکاری و چهارهزارو800‌میلیاردتومان به بخش درمان اختصاص می‌یابد.عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه کل کشور سال 93 همچنین اظهار کرد: به موجب مصوبه کمیسیون تلفیق، 42‌هزارو200‌میلیاردتومان از درآمد حاصل از اجرای هدفمندی یارانه‌ها در سال 93 نیز برای یارانه نقدی خانوارها اختصاص خواهد یافت و در همین راستا احتمال افزایش مبلغ یارانه نقدی دهک‌های پایین درآمدی جامعه نیز وجود دارد.

چه‌کسانی یارانه 150هزارتومانی می‌گیرند؟

به خانواده‌هایی که معلولان خود را در منزل نگهداری کنند، صد تا ۱۵۰‌هزارتومان یارانه داده می‌شود. این مطلب را یحیی سخنگویی، معاون امور توانبخشی بهزیستی اعلام کرد و افزود: این طرح از ابتدای اسفند در سراسر کشور اجرا می‌شود و معلولان مجهول‌الهویه و بیماران ذهنی جزو آن نیستند.او همچنین درباره طرح ترخیص معلولان از مراکز نگهداری اظهار کرد: در این طرح معلولان واجد شرایط از مراکز ترخیص و در کنار خانواده‌ها نگهداری می‌شوند.

با اجرای فاز دوم موافقت شد

مهرداد لاهوتی، دیگر عضو کمیسیون تلفیق نیز گفت که پیش از این مجلس برای اجرای هدفمندی در سال آینده با تصویب مبلغ 63‌هزارو200‌میلیاردتومان، با اجرای فاز دوم هدفمندی مخالفت کرده بود اما در جلسه کمیسیون، با کاهش سه‌هزارو900‌میلیاردتومانی بودجه هدفمندی، با اجرای فاز دوم هدفمندی هم موافقت کرد. وی افزود: البته مصوبات امروز تلفیق، تنها مصوبات کمیسیون است و باید دید که نمایندگان در صحن علنی چه تصمیمی در این‌باره اتخاذ می‌کنند.

3هزار و500‌ میلیاردتومان به خزانه واریز می‌شود

ایرج ندیمی، عضو هیات‌رییسه کمیسیون تلفیق نیز خاطرنشان کرد: بر اساس این مصوبه، سه‌هزارو500‌میلیاردتومان درآمد ناشی از هدفمندی منابع برق، به حساب خاصی در خزانه کل کشور واریز می‌شود.  به گفته وی در بخش درآمدهای هدفمندی، همچنین 10هزار‌میلیاردتومان برای بخش حمل‌ونقل و دوهزار‌میلیاردتومان به بیمه بیکاری اختصاص یافت. همچنین تعیین میزان افزایش یارانه نقدی نیز به دولت واگذار شد تا دولتمردان طبق بررسی و شناسایی اقشار آسیب‌پذیر میزان یارانه را افزایش دهد.

معنای مصوبه امروز کمیسیون تلفیق چیست؟

بر اساس این گزارش، کمیسیون تلفیق با این مصوبه در واقع جلو شیب تند افزایش قیمت‌ها را از مسیر افزایش درآمدهای دولت از محل اجرای هدفمندی گرفت تا قیمت‌ کالاهای اساسی و حامل‌های انرژی، با شیب تند شامل افزایش قیمت نشوند.شایان ذکر است نمایندگان مجلس‌شورای‌اسلامی به پیشنهاد محمدقسیم عثمانی، نماینده بوکان برای جایگزینی این تبصره رای دادند که در این پیشنهاد دولت مکلف می‌شد تا پایان خرداد سال آینده اقدامات قانونی لازم را برای اصلاح قانون هدفمندکردن یارانه‌ها انجام دهد و از ابتدای تیرماه به گونه‌ای عمل کند که ضمن رفع نواقص اجرایی فاز اول بر اساس قانون اصلاحی مذکور فاز دوم را اجرایی کند.

همچنین پرداخت یارانه از محل اصلاح قیمت کالاها و یارانه‌های نان، برق و سایر کالاها در این قانون تنها تا پایان خرداد ماه انجام می‌شود که سقف آن 11‌هزار‌میلیاردتومان است.  این پیشنهاد نیز بر اساس اعلام نظر شورای نگهبان نظر به اینکه بند (ج) تبصره 21 الحاقی، از یک‌طرف بیان داشته که قیمت پایه خوراک واحدهای مذکور باید تا (25درصد) تعیین شود و از طرف دیگر مشروط به این شده که از 15سنت در هر مترمکعب کمتر نشود که از این حیث بند مذکور دارای ابهام است و باید روشن شود.  

-------------------
تبصره ردشده
درتبصره 21 لایحه بودجه از سوی دولت پیشنهاد شده بود: به‌منظور حسن اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها- مصوب 1388- به دولت اجازه داده می‌شود در سال 1393 منابع مالی حاصل از اصلاح قیمت کالاها و خدمات، موضوع قانون مذکور و منابع یارانه‌ای آن را با استفاده از انواع روش‌های پرداخت نقدی و غیرنقدی و خدمات بیمه‌ای بین خانوارهای هدف و نیازمند توزیع و با اولویت بخش تولید، به شرح زیر اجرا کند:
الف) درآمد حاصل از اجرای قانون مذکور در سال 1393 تا مبلغ 632‌هزار‌میلیاردریال شامل موارد زیر می‌شود؛
1- تا مبلغ 519‌هزار‌میلیاردریال از محل اصلاح قیمت کالاها و خدمات موضوع مواد یک و سه قانون مذکور
2- تا مبلغ 113‌هزار‌میلیاردریال یارانه نان، برق و سایر کالاها و خدمات مندرج در این قانون
ب) به‌منظور تقویت منابع صنعت برق و حضور فعال بخش خصوصی، منابع حاصل از افزایش قیمت‌های برق در سال 1393 از شمول ماده (12) قانون هدفمندکردن یارانه‌ها خارج و در اختیار صنعت برق قرار می‌گیرد.

 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها