کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

مشتریان از کدام خودروها راضی‌ترند؟


کد خبر : ۳۵۱۳یکشنبه، ۲۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۰:۵۷۹۶۱۰ بازدید

میزان رضایت مشتریان از کیفیت خودروهای سواری کشور طی شش ماه نخست امسال در حالی اعلام شد که سطح رضایتمندی در مقایسه با شش ماهه دوم سال گذشته، کاهش یافته است.
مشتریان از کدام خودروها راضی‌ترند؟مشتریان از کدام خودروها راضی‌ترند؟

طبق اعلام شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، میزان رضایتمندی مشتریان از کیفیت خودروهای سواری در شش ماه نخست امسال، به امتیاز 651 رسیده، حال آنکه در گزارش قبلی (نیمه دوم سال 91)، رضایتمندی مشتریان عدد 657 را نشان می‌داد. روند نزولی رضایت مشتریان از سطح کیفی خودروها البته از نیمه دوم سال 91 آغاز شد، به نحوی که در این دوره نیز میزان رضایتمندی، پنج امتیاز نسبت به دوره قبل‌تر (نیمه اول سال 91) کاهش یافته بود. شرکت بازرسی، تهیه گزارش مربوط به رضایت مشتریان از کیفیت خودروها را از نیمه دوم سال 87 آغاز کرده که تا شش ماه دوم سال 90، این گزارش از روند صعودی رضایتمندی مشتریان حکایت داشته است. این در حالی است که از شش ماه نخست سال 91 تا نیمه ابتدایی امسال، رضایت مشتریان از کیفیت خودروها با افت روبه‌روست. 

اما در گزارش اعلامی از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد، میزان رضایت مشتریان از کیفیت 43 خودرو سواری در نیمه نخست سال 92 مورد بررسی قرار گرفته و این خودروها در شش دسته قیمتی «کمتر از ۲۰ میلیون تومان»، «۲۰ تا ۴۰»، «۴۰ تا ۶۰»، «۶۰ تا ۸۰»، «۸۰ تا ۱۰۰» و «بیش از ۱۰۰ میلیون تومان» تقسیم شده‌اند. در جمع خودروهای زیر ۲۰ میلیون تومان، MVM مدل ۱۱۰ بیشترین رضایت مشتریان را به دست آورده و در جمع خودروهای ۲۰ تا ۴۰‌ میلیون نیز پارس‌تندر اول است. بین ۴۰‌ تا ۶۰ میلیونی‌ها هم کیا پیکانتو مقام اول را دارا است و در جمع ۶۰ تا ۸۰ میلیونی‌ها نیز مردم از مگان ۲۰۰۰ سی‌سی اتومات راضی هستند. 

نیو سراتو نیز بیشترین میزان رضایت مشتریان ایرانی را در بین خودروهای ۸۰ تا ۱۰۰ میلیونی به خود اختصاص داده و هیوندایی آزرا هم که در بین بالای ۱۰۰ میلیونی‌ها اول است. آزرا البته در غیاب بنز و پورشه و بی‌ام‌و توانسته بیشترین میزان رضایتمندی مشتریان را بین خودروهای بالای 100 میلیون تومان به دست آورد. 
بازرسان شرکت بازرسی، در مجموع با 27 هزار و 437 نفر از مشتریان ایرانی مصاحبه و مکاتبه کرده و پرسش‌هایش را نیز حول محور کیفیت خودروها در پنج بخش «ایمنی»، «بدنه»، «تهویه مطبوع و وسایل برقی»، «نیروی محرکه و سوخت‌رسانی» و همچنین «سیستم تعلیق و انتقال قدرت» پرسیده است. در مجموع اگر امتیاز نهایی رضایت مشتریان را عدد ۱۰۰۰ در نظر بگیریم، شاخص رضایت در مورد خودروهای داخلی با شش واحد افت، از 657 به 651 رسیده است. 

در گزارش شرکت بازرسی، خودروهای جدیدی مانند پیکانتو به چشم می‌آیند و در عوض امثال پورشه و بنز و آلفارومئو غایب هستند. 

یک چینی در صدر 

اما به سراغ جزئیات گزارش میزان رضایت مشتریان از کیفیت خودروها در شش ماه نخست سال 92 برویم و ابتدا از گروه زیر ۲۰ میلیونی‌ها شروع کنیم؛ گروهی که MVM مدل ۱۱۰ توانسته بیشترین میزان رضایت مشتریان را به دست بیاورد و بالاتراز پراید و حتی تیبا بایستد. این محصول چینی که در بخش خصوصی (مدیران خودرو) مونتاژ می‌شود، به امتیاز ۶58 از ۱۰۰۰ رسیده است. پس از ام‌وی‌ام، با تیبا در رده دوم جدول روبه‌رو می‌شویم که محصول سایپا است و 635 امتیاز دارد. باقی خودروهای گروه زیر 20 میلیونی را پرایدها به خود اختصاص داده‌اند و در بین آنها مردم از پراید ۱۳۱ بیشتر راضی هستند و پس از آن نیز پراید ۱۳۲، پراید 111 و پراید 141 بیشترین رضایتمندی را دارند. اما در جمع خودروهای ۲۰ تا ۴۰ میلیون تومانی بازار (خودروهایی که بیشترین سهم بازار را در اختیار دارند) پارس‌تندر است که توانسته نظر مردم را بیش از هم گروه‌هایش به خود جلب کند. این محصول پارس خودرو، تغییر شکل یافته تندر-۹۰ به شمار می‌رود که تنها ظاهر آن عوض شده و به لحاظ فنی تفاوتی با سایر تندرها ندارد. پارس‌تندر توانسته 737 امتیاز کسب کند و این در شرایطی است که در مقایسه با تندر-90 پارس خودرو، شش امتیاز بیشتر کسب کرده است. 

تندر-۹۰‌های پارس خودرو و ایران خودرو به ترتیب در رده‌های دوم و سوم جدول رضایتمندی مشتریان قرار گرفته‌اند و هر دو آنها امتیاز 731 را به خود می‌بینند. پشت سر آنها نیز با پژو 206 صندوقدار روبه‌رو می‌شویم، خودرویی که امتیاز 718 را داراست و با خودرو بعدی خود؛ یعنی جک، چهار‌امتیاز اختلاف دارد. 

همچنین توجوی نیز با 690 امتیاز جایگاه پنجم را در جدول خودروهای 20 تا 40 میلیون تومان به خود اختصاص داده و پس از آن، این پژو 206‌هاچ بک است که با 688 امتیاز، ششمین عضو جدول به شمار می‌رود. 
سورن نیز با 685 امتیاز، هفتم است و پس از آن سه خودرو چینی (دو «ام‌وی‌ام» و یک «لیفان») رده‌های هشتم تا دهم را به خود اختصاص داده‌اند. در این بین، ام‌وی‌ام مدل 530 امتیازی برابر با 684 را داراست و مدل 315 هم 675 امتیاز را به خود اختصاص داده است. همچنین لیفان 620 نیز با 673 امتیاز در رده دهم جدول ایستاده است. اما در رده‌های یازدهم تا پانزدهم جدول رضایتمندی مشتریان از خودروهای 20 تا 40 میلیونی، محصولات پرتیراژ و اصلی ایران خودرو به چشم می‌آیند. در واقع مردم از کیفیت خودروهای چینی بیش از محصولات داخلی مانند سمند و پارس و حتی رانا راضی هستند. 

در این بین، رانا با 671 امتیاز در رده یازدهم ایستاده و سمند معمولی و سمند EF7 نیز که هر دو 663 امتیاز کسب کرده‌اند، در رده‌های بعدی جای دارند. پژو 405 و پژو پارس نیز که به ترتیب 648 و 646 امتیاز به دست آورده‌اند، دو رده انتهایی جدول را دارا هستند. اینکه خودروهایی مانند سمند و 405 دارای رضایتمندی کمتری نسبت به چینی‌ها هستند، نشان‌دهنده جایگاه نه چندان مناسب آنها نزد مشتریان است. اما سراغ خودروهای گروه ۴۰ تا ۶۰ میلیون تومانی برویم، گروهی که تنها دو عضو دارد؛ یکی کیا پیکانتو که 764 امتیاز دارد و دومی گریت‌وال چینی که 699 امتیاز را به خود اختصاص داده است. در بین خودروهای ۶۰ تا ۸۰ میلیون تومانی نیز مگان 2000 سی‌سی پر رضایت‌ترین خودرو سواری کشور به شمار می‌رود که 765 امتیاز دارد. دو عضو دیگر این گروه، ام‌وی‌ام مدل X33 و لیفان X60 هستند که به ترتیب 706 و 674 امتیاز را به خود می‌بینند. 

از این گروه که بگذریم، به دسته خودروهای ۸۰ تا۱۰۰ میلیون تومانی می‌رسیم که پرچمدار آنها، نیو سراتوی کره‌ای است. این خودرو 786 امتیاز به دست آورده؛ یعنی چهار امتیاز بیش از مزدا3 رده دومی. ام‌جی (ام جی 6) نیز توانسته با 776 امتیاز در رده سوم گروه 80 تا 100 میلیونی‌ها قرار بگیرد و این در شرایطی است که رده بعدی را دیگر مدل ام جی (مدل 550) با 774 امتیاز در اختیار دارد. هیوندایی مدل i20 نیز آخرین عضو این گروه به شمار می‌رود که 759 امتیاز را از شاخص 1000 در رضایتمندی مشتریان به دست آورده است. 

اما در جدول میزان رضایتمندی مشتریان از خودروهای بالای ۱۰۰ میلیون تومان، دیگر خبری از پورشه و بنز نیست و از همین رو هیوندای‌ها توانسته‌اند رده‌های ابتدایی را به خود اختصاص بدهند. در این بین، آزرا توانسته بیش از دیگر خودروهای لوکس، دل مشتریانش را ببرد و با 845 امتیاز در صدر بنشیند. آزرا همچنین در بین کل خودروهایی که با مشتریان آنها مصاحبه و مکاتبه شده، بیشترین میزان رضایتمندی را به خود اختصاص داده است. پس از این محصول، با جنسیس در رده دوم روبه‌رو می‌شویم که 828 امتیاز دارد و پشت سر آن نیز سوناتای 808 امتیازی به چشم می‌آید. از سوناتا که بگذریم، رده چهارم جدول را کیاموهاوی به خود اختصاص داده، خودرویی که 804 امتیاز دارد و پشت سر آن، نیسان تیانای 802 امتیازی در رده پنجم جای گرفته است. همچنین رده ششم نیز به هیوندایی وراکروزی تعلق گرفته که 800 امتیاز دارد. اما در رده‌های هفتم تا دهم نیز نام چهار خودرو کره‌ای دیگر به چشم می‌آید که در بین آنها، کیاسورنتو توانسته بیشترین میزان رضایتمندی مشتریان را با 799 امتیاز به دست بیاورد. هیوندایی مدل IX55 نیز که دو امتیاز کمتر کسب کرده، در رده بعدی (هشتم) جای دارد و رده نهم نیز به اپتیمای 792 امتیازی رسیده است. از سوی دیگر، کیااسپورتیج نیز توانسته با 783 امتیاز رده دهم را به خود اختصاص بدهد. 

اما دو خودرویی که رده‌های انتهایی جدول را به خود اختصاص داده‌اند، ژاپنی هستند؛ اولی میتسوبیشی مدل ASX نام دارد که عضو یازدهم جدول به شمار می‌رود و دومی نیز سوزوکی گرندویتاراست که در بین خودروهای بالای 100 میلیون تومان، کمترین رضایتمندی از سوی مشتریان را به خود اختصاص داده است. 

vt71y2dbauqk1xirxwsv.jpg



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها