عليرضا جاويد، معاون فني و عمراني شهرداري تهران با اشاره به برچيده شدن پل گيشا و ايجاد يك فضاي زيرسطحي به جاي اين پل از تخريب چند پل ديگر در سطح شهر خبر داد و گفت: 7 پل حافظ، گيشا، كريمخان، پل چوبي و برخي ديگر از پلها به طور موقت و براي نياز آن زمان تاسيس شده بود. درحال حاضر مشاوري انتخاب كردهايم كه يك به يك اين پلها را از نظر ايمني و سازه بررسي كنند و هر كدام كه ويژگيهاي لازم براي ادامه بقا را نداشته باشد، جمعآوري خواهد شد و هر كدام كه ماندني شدند با آسفالت و مقاومسازي، بهسازي ميشوند.
به گزارش ایرانجیب به نقل از تعادل، جاويد كه در يك نشست خبري سخن ميگفت، آخرين وضعيت پروژههاي پايتخت را نيز تشريح كرد. به گفته جاويد 3 اولويت اصلي توسعه كيفي شامل تدقيق اصلاح و تكميل شبكه جمعآوري و انتقال آبهاي سطحي، تكميل و ساماندهي شبكه بزرگراهي برون و درون شهر و نيز توسعه، استقرار نظام هدايت و كنترل كيفيت بر فعاليتهاي عمراني و ساخت و سازهاي شهري تامين و افزايش ايمني در شرايط بحراني با مقاومسازي پلها ازجمله مواردي بود كه شهرداري در قالب برنامه طرحهاي جامع و تفصيلي و برنامههاي مصوب 5 ساله شهرداري تهران در دستور كار قرار داد. يكي از مواردي كه شهرداري تهران همواره با افتخار از آن ياد ميكند، افزايش تعداد بزرگراههاي كشور است اين درحالي است كه بسياري كارشناسان بر اشتباه بودن اين روند تاكيد دارند و آن را عاملي براي تشويق مردم به استفاده از خودروهاي شخصي ميدانند.
در اين نشست، معاون فني و عمران شهرداري همچنين از رشد 80 درصدي بزرگراهسازي در تهران خبر داد و با مقايسه ساخت بزرگراه قبل از سال 84 و بعد از آن گفت: طول بزرگراهها و معابر شرياني از 304 كيلومتر در سال 84 به 548 كيلومتر در سال 95 رسيده است. وي در پاسخ به برخي شائبهها و انتقادها مبني بر اينكه چرا شهرداري تهران نسبت به ساخت اتوبان و بزرگراه اهتمام ويژه دارد، گفت: ساخت شبكه بزرگراهي به عنوان يكي از زيرساختهاي اصلي شهر در برنامههاي اول، دوم و سوم همچنين در طرحهاي جامع و تفصيلي مورد تاكيد قرار گرفته و تا زماني كه حتي يك كيلومتر اتوبانسازي از برنامه باقي مانده باشد، همت خود را بر اين مهم معطوف ميكنيم هر چند كه 90درصد شبكه بزرگراهي مصوب محقق شده و اميدواريم تا پايان مديريت فعلي شهر كه پايان شهريور ماه سال 96 ميشود نسبت به تكميل شبكه بزرگراهي اهتمام ويژهيي داشته باشيم.
رشد 120 درصدی تقاطعهاي غير همسطح
جاويد در بخش ديگري از سخنان خود آماري از ساخت تقاطعهاي غيرهمسطح ارائه كرد. او گفت: تعداد پلها و تقاطعهاي غيرهمسطح تا سال 84 تنها 157پل بوده اما طي 11 سال اخير با رشد 123درصدي مواجه بوديم به گونهيي كه شاهد افزايش تعداد پلها و تقاطعهاي غيرهمسطح از 157پل به 350 پل و تقاطع غيرهمسطح هستيم.
19 برابر شدن شبكه تونلی
به گفته وي، در اين مدت 20 كيلومتر تونل ساخته شده و شاهد رشد 19برابري ساخت شبكه تونلي شهر تهران هستيم. 4 تونل شهداي غزه، آرش، اسفنديار، ضرب عليزاده و تونل شهيد شوشتري نيز به زودي وارد مدار ميشود كه جمع اين 4 تونل به 20 كيلومتر ميرسد. همچنين تونل شهداي غزه، آرش ـ اسفنديار و ضرب عليزاده تا پايان نيمه اول 96 به پايان ميرسد و احداث تونل شهيد شوشتري نيز درحال اخذ مجوز از محيط زيست است.