کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

گره کور مسکن با تسهیلات خرید باز نمی‌شود


کد خبر : ۳۱۵۵۱یکشنبه، ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۸:۴۷۱۹۱۲ بازدید

بخش مسکن در حال به پایان بردن چهارمین سال پی‌در‌پی رکود است و دورنمای این بازار نشان می‌دهد سال آینده هم احتمالا همین مشکل را خواهیم داشت.

بخش مسکن در حال به پایان بردن  چهارمین سال پی‌در‌پی رکود  است و دورنمای این بازار نشان می‌دهد سال آینده هم احتمالا همین مشکل را خواهیم داشت. در سال‌های اخیر مهم‌ترین و شاید تنها طرح برای خروج از وضعیت نامناسب در این بخش تکیه بر مشوق‌های مالی آن هم در بخش خرید بوده است. کارشناسان اقتصاد مسکن از سه سال گذشته مدام هشدار داده‌اند که گره کور رکود- تورمی بخش مسکن با تکیه صرف بر طرح‌های مالی باز نمی‌شود. طرح جامع مسکن هم که قرار بود به صورت همه‌جانبه در بر گیرنده پیشنهادات و طرح‌های همه‌جانبه برای رفع مشکل مسکن باشد در حد حرف باقی مانده و حتی تبدیل به یک برنامه روی کاغذ هم نشده چه برسد به اجرا. حالا ظاهرا بعد از مدت‌ها انتظار برای ارایه شدن این برنامه جامع صبر مجلس تمام شده و آنطور که یک عضو کمیسیون عمران مجلس خبر داده ، مجلس هم دست به کار شده و می‌خواهد خروج مسکن از رکود را در دستور کار قرار بدهد.
 
به گزارش ایران جیب به نقل از حمایت، کارشناسان مسکن بر این اعتقاد هستند در شرایطی که بخش مسکن دچار عارضه رکود- تورمی است و قدرت خرید مردم به پایین سطح نزول کرده است تکیه بر طرح‌های مالی و افزایش سقف تسهیلات کارساز نیست و باید مسکن متناسب با نیاز مردم ساخته شده و در سطح انبوه به بازار عرضه شود. از سوی دیگر برخی از طرح‌های ارایه تسهیلات مسکن هم خود تبدیل به یک بازار برای سفته‌بازی شده‌اند به طوری که خبرها حاکی از افزایش قیمت اوراق حق تقدم مسکن بین 11 تا 17 میلیون تومان است. به باور کارشناسان تبدیل شدن این ابزار دریافت تسهیلات خرید مسکن به یک بازار برای سفته‌بازی نشان می‌دهد که نیاز ضروری بازار مسکن افزایش عرضه مسکن متناسب با‌خواسته متقاضیان واقعی است و نه ارایه طرح‌های تسهیلاتی که علاوه بر اینکه کم‌تر از 30 درصد قیمت مسکن را در بهترین شرایط پوشش می‌دهد، از نظر میزان سود و اقساط هم دریافت آن در توان بخش بزرگی از متقاضیان نیست.

نسخه دولت چاره ساز نیست

بعد از افزایش انتقادهای کارشناسان اقتصاد مسکن در روند برنامه‌های ارایه شده برای رفع مشکل مسکن، نماینده‌های مجلس هم از کارساز نبودن نسخه‌های دولت برای مدیریت بازار مسکن سخن می‌گویند و ظاهرا خودشان می‌خواهند دست به کار شوند.  سید‌هادی بهادری، نایب رییس کمیسیون عمران مجلس، در این باره با بیان اینکه کمیسیون عمران مجلس خروج مسکن از رکود را در‌دستور کار خود قرار داده است چرا که معتقد هستیم برای خروج مسکن از رکود نیازمند سناریوهای مختلف هستیم و دولت نباید تنها به افزایش سقف تسهیلات بسنده می‌کرد، به فارس گفت: «بخش مسکن وارد چهارمین سال رکود خود شده است و این نگران‌کننده است. به همین منظور کمیسیون عمران مجلس درصدد است با ارایه پیشنهادهای مختلف مسکن را‌از‌این وضعیت خارج کند هر چند معتقد هستیم در خروج رکود بخش مسکن دولت می‌توانست بهتر عمل کند.»

وی در پاسخ به این سؤال که در این بسته و‌یا‌پیشنهاد مجلس چه برنامه‌هایی دارد، گفت: «در خروج مسکن از رکود نمی‌توان تنها به یک نسخه و یک سناریو بسنده کرد. بلکه باید با سیاست‌های متفاوت و مناسب و نسخه‌های به روز مسکن را از رکود خارج کرد.  در  4 سال گذشته کاهش ساخت‌وساز باعث شده انبوه‌سازی از وضعیت چندان رضایت‌بخشی برخوردار نباشد، نباید بگذاریم انبوه‌سازی به ورطه نابودی کشیده شود. 

از‌اینکه  فقط به فکر افزایش سقف تسهیلات باشیم و تنها راه خروج مسکن از رکود را پرداخت تسهیلات بدانیم چندان نتیجه مثبتی حاصل نخواهد شد.» بهادری با بیان اینکه کارشناسان بر این باور هستند که 30 درصد اقتصاد کشور به حوزه مسکن وابسته است بنابراین این حوزه در حال حاضر از‌وضعیت خوبی برخوردار نیست و باید برای خروج از این وضعیت نهایت تلاش خود را انجام دهیم. بنابراین هم دولت و هم مجلس باید بسته‌ها و پیشنهادهای مناسبی را در این خصوص تدوین و ارایه کنند، افزود: «سرمایه نیاز اولیه ساخت‌وساز است بنابراین باید انبوه‌سازان را به گونه‌ای تقویت کنیم که تمایل به ساخت‌وساز بیش از پیش افزایش یابد. وقتی عنوان می‌شود 200 هزار واحد خالی سکنه در تهران وجود دارد نشان می‌دهد که نباید مشکلی از بابت کمبود اراضی مسکن در‌تهران داشته باشیم اما باید به این موضوع توجه کنیم که چرا این واحدهای مسکونی به فروش نمی‌رود.پس با تقویت سمت تقاضا و بالا بردن قدرت خرید متقاضیان این واحدهای مسکونی و یا واحدهای مسکونی در حال ساخت به راحتی به‌فروش خواهند رفت.»

نیازهای بازار مسکن نیازمند ارزیابی مجدد

کارشناسان اقتصاد مسکن بر این باورند بخش مسکن قبل از اینکه دچار رکود فعلی شود از یک عارضه مهم دیگر هم رنج برده که بی‌ارتباط با این وضعیت رکودی فعلی هم نیست و آن هم ساخت‌ و سازهای ناهمگون با نیازهای بازار است. به این‌معنی که واحدهای مسکونی عرضه شده به بازار متناسب با نیازهای متقاضیان صورت نگرفته  و در محله‌هایی  از شهرها این ساخت‌ و سازها انجام شده که در نهایت قیمت تمام شده آن با توجه به‌قیمت زمین‌ بسیار بالاتر از قدرت خرید متقاضیان بوده است. بهادری در این باره با اشاره به اینکه  باید نیاز بازار مسکن یک ارزیابی مجدد شود، گفت: «نباید تنها به این موضوع بسنده کنیم که فقط با‌افزایش تسهیلات خرید می‌توان بازار مسکن را از رکود خارج کرد، چرا که این نسخه به 20 سال پیش بازمی‌گردد و تنها نمی‌توان با یک نسخه به‌فکر خروج مسکن از رکود بود.»

از سوی دیگر براساس گزارش‌های رسمی بیشترین و کمترین قیمت اوراق تسهیلات مسکن به طور متوسط نسبت به دو هفته گذشته ۲۵۰۰ تومان افزایش داشته است به این ترتیب زوج‌های پایتخت نشین برای خرید مسکن باید حدود ۱۷ میلیون تومان و زوج‌های غیر تهرانی باید از ۱۱‌تا‌۱۵ میلیون تومان تسه خریداری کنند. این نشان می‌دهد که طرح‌های ارایه تسهیلات در بازار مسکن هم به درستی اجرا نشده و به جای اینکه کمک حال متقاضیان برای دستیابی به تسهیلات باشد، تبدیل به بازاری برای سفته‌بازی شده است. کارشناسان اقتصاد مسکن اعتقاد دارند که توان مالی بانک‌ها در حال حاضر در حدی نیست که بتوانند بخش تقاضا را برای خرید تقویت کنند و اگر هم این کار را بخواهند در دستور کار قرار دهند سطح قیمت‌ها در شهرهای بزرگ به جایی رسیده که عملا متقاضیان توان پرداخت سود و اقساط این تسهیلات را نخواهند داشت. بنابراین باید توان مالی دولت به بخش عرضه برای ساخت مسکن کمک کند تا از این طریق سطح قیمت‌ها در بازار کاهش یابد. در واقع به باور کارشناسان جهت قیمت‌ها در بازار مسکن برای رونق این بازار، این بار نباید رو به بالا بلکه باید با تمهیداتی رو به پایین میل کند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها