کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

خوش شانس ترین بانک ایران کدام است ؟


کد خبر : ۳۱۴۳چهارشنبه، ۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۸:۱۸:۰۵۴۲۴۶ بازدید

چند روز پیش نام سه بانک خارجی برای انتقال 4 میلیارد و دویست میلیون دلار پول به ایران به میان آمد اما هنوز نامی از بانک خوشبخت ایرانی که این پول به حساب آن بانک می رود ذکر نشده است

از دیروز که ایران اولین گام را برای اجرای توافقنامه ژنو برداشت، موضوع رفع تحریم ها از سوی اتحادیه اروپا و آمریکا هم مطرح شد و از طرف وزیران خارجه اتحادیه اروپا هم در این زمینه بیانیه ای صادر شد. در کنار بحث لغو تحریم ها، از روزی که توافقنامه ژنو امضا شد؛ پای بازگرداندن پول های بلوکه شده ایران به کشور هم به رسانه ها باز شد اما نهایتا مشخص شد که از رقم هنگفت نزدیک به 60 میلیارد دلار اموال بلوکه شده ای که صحبتش بود تنها 4.2 میلیارد دلار به ایران باز می گردد.

آنچنان که سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه کشورمان گفته است به  غیر از دو مورد تمام بندهای توافقنامه ژنو به صورت فوری انجام می شود. موضوع اکسیده و رقیق کردن ذخیره اورانیوم 20 درصد و همچنین بازگرداندن 4.2 میلیارد دلار پول ایران همان بندهایی است که قرار نیست به صورت فوری انجام شود.

اولین قسط این مبلغ قرار است 12 بهمن ماه به حساب بانک های ایرانی واریز شود. قسط دوم و سوم این پول دهم و شانزدهم اسفندماه واریز می شود. 21 و 26 فروردین سال 93 نوبت قسط های بعدی است و 24 اردیبهشت 93 قسط ششم به ایران پرداخت می شود. 27 خرداد قسط هفتم و 29 تیر قسط آخر این رقم چشمگیر به ایران برگردانده می شود. مبلغ هر قسط یا 550 میلیون دلار و یا 45 میلیون دلار است. اما درباره نحوه بازگرداندن این پول حرف و حدیث زیاد است.  پیش تر خبرگزاری ها از ماموریت سه بانک خارجی برای انتقال این پول خبر داده و گفته بودند بانک‌های SOCIETE GENERALE  و  STANDARED CHARTERED و یک بانک آلمانی به نام درسدنر، عاملیت انتقال این مبالغ به ایران را دارند.

دولت با محوریت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از طرف وزارت امور خارجه ماموریت یافته است تا بانک ایرانی برای واریز پول‌های بلوکه شده ایران در خارج معرفی کند. هنوز نام بانک یا بانک های  خوشخبت ایرانی که قرار است واسطه بازگرداندن این پول به کشور شود و این پول ها به حساب آن واریز شود مشخص نشده است. از بین بانک های ایرانی هم اکنون بانک ملت درگیر یه دعوای بین المللی بر سر تحریم غیرقانونی انگلیس است. گفته می شود این بانک قصد دارد در شکایت از دولت بریتانیا به دلیل تحریم غیرقانونی، درخواست ۵۰۰ میلیون پوند معادل ۸۲۰ میلیون دلار غرامت کند. نام بانک های دولتی دیگر هم به میان امده است و حتی ممکن است دو یا سه بانک واسطه بازگرداندن این رقم شوند.

پیش تر برخی مقامات ایران گفته بودند احتمالا پول نفت خود را که در حال حاضر در بانک‌های خارجی انباشته شده است برای خرید ماشین‌آلات و قطعات یدکی برای هواپیما و صنعت خودروسازی استفاده خواهد کرد.
 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها