کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بررسی استراتژی‌های کسب و کار کمپانی تایرسازی میشلن


کد خبر : ۳۱۳۵۴پنجشنبه، ۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۰:۰۰۱۰۹۳۴ بازدید

میشلن شرکتی فرانسوی است که در زمینه تولید تایر در دنیا حرف اول را می زند. این کمپانی را از روی نشان بازاریابی معروفش که ...
بررسی استراتژی‌های کسب و کار کمپانی تایرسازی میشلنبررسی استراتژی‌های کسب و کار کمپانی تایرسازی میشلن

میشلن شرکتی فرانسوی است که در زمینه تولید تایر در دنیا حرف اول را می زند. این کمپانی را از روی نشان بازاریابی معروفش که «Bibendum» یا آقای میشلن نام دارد، می شناسند. به عنوان یک سازمان بین المللی، میشلن، در بیش از 170 کشور جهان بازار فروش دارد.

لاستیک میشلن در کشورهای مختلف از جمله : فرانسه (اصلی)، ایتالیا، اسپانیا، آلمان، لهستان، انگلستان و مجارستان. تولید میشود.

 

در سال 2004 اروپا 53 درصد، آمریکای شمالی 33 درصد، آسیا، آمریکای جنوبی، خاورمیانه و آفریقا 14درصد از بازار این کمپانی را به خود اختصاص داده بودند. میشلن حدود 127 هزار شغل ایجاد کرده و حجم معاملات آن به 15.689میلیارد یورو افزایش پیدا کرده است. تیم میشلن متعهد شدند با تولید تایر های روان و ایمن و نیز بالا بردن بهره وری و نرمی تایر ها در زمان حرکت به پیشرفت این برند کمک کنند.

به گفته موسس میشلن، «یک سازمان را تنها از روی نتایج مالی آن ارزیابی نمی کنند. سنجش میزان توانایی آن سازمان در ایجاد بستری برای رشد کارکنان و تعیین جایگاهش در جوامع نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.» جلب رضایت مشتریان از اولویت های میشلن است. از دیگر اولویت های این کمپانی، پیش بینی بهترین راه حل برای آینده، حضور دائمی در بازار و داشتن دیدی باز و رو به رشد است.


سهامداران کمپانی

در اواخر دسامبر سال 2004، میشلن 2.584 سهامدار نهادی و 188.947 سهامدار خصوصی داشت. مساعد بودن وضعیت اقتصادی میشلن، دغدغه اصلی سهامداران است. آنها توقع دارند پولی را که سرمایه گذاری می کنند باز پس بگیرند. این سهامداران هم در خطر های متوجه کمپانی و هم در موفقیت آن، سهیم هستند. اگر میشلن با خسارت های مالی مواجه شود، سهامداران وظیفه پرداخت این خسارت ها را بر عهده می گیرند. کمپانی اصولی را در رابطه با سهامدارانش درنظر گرفته است. نخستین اصل کسب سود است. با کسب موفقیت های مالی، کمپانی می تواند روبه جلو حرکت کند. از طرفی، میشلن آگاه است که توجه به محیط زیست و افراد نیز از اهمیت بالایی برخوردار بوده و تمام این عوامل را با یکدیگر مرتبط می داند.

میشلن می داند که سهامداران اطلاعات مربوط به کمپانی را نیاز دارند. در نتیجه، بین سازمان و سهامداران ارتباطی صادقانه، درست و همیشگی وجود دارد. در این شرکت بخشی به نام «دپارتمان ارتباطات سرمایه داران» وجود دارد. این بخش از سازمان این اطمینان را ایجاد می کند که کمپانی با سرمایه گذاران خود در هر سطحی، ارتباط خود را حفظ خواهد کرد. میشلن بخش دیگری به نام «کمیته مشورتی سهامداران» نیز دارد. وب سایت این کمپانی، فضایی را برای اسناد مربوط به سهامداران در  نظر گرفته است.

لاستیک میشلن

اهداف و مقاصد

اهداف و مقاصد مهم ترین چیزی است که یک سازمان به دنبال آن است. بسیاری از سازمان ها اهدافی جامع و کلی دارند که قادرند آنها را در هم شکسته و به اهداف خاص جداگانه ای تبدیل کنند. بعد از مشخص شدن اهداف، باید برنامه و استراتژی مورد نیاز برای رسیدن به آنها، مشخص شود.

فعالیت های یک سازمان با تعیین اهداف و مقاصد، هدفمند و جهت دار می شود. به این ترتیب چارچوبی در نظر گرفته می شود که تمام برنامه ها حول محور آن تعیین خواهد شد. با ایجاد یک برنامه جامع، یک کمپانی قادر خواهد بود اهداف خاصی را در نظر گرفته و پیشروی و توسعه آنها را دائما مورد بررسی قرار دهد. این اهداف می تواند شامل اهداف فروش، سود دهی و نیز به صفر رساندن خطرات باشد. جهت دار و منسجم بودن به عنوان یک برنامه جامع و کلی، برای سازمان های بین المللی مثل میشلن که محصولات متنوعی در سراسر دنیا تولید می کند، اهمیت ویژه ای دارد.

چالش بزرگی که این شرکت با آن رو به رو است، درمیان گذاشتن برنامه های سازمان به شکلی است که برای تمام افراد قابل درک بوده و آنها را نیز درگیر کند. در سال 2002 گروه میشلن رویکردی را در پیش گرفت که طی آن عملکرد و مسئولیت ها مورد بررسی قرار می گرفت. بر این اساس، کمپانی یک چارچوب رسمی تعیین کرده که فعالیت های روزانه و مسئولیت های متوجه تمام بخش ها ازجمله بخش اجتماعی، اقتصادی، محیط زیستی و اخلاقی سازمان را تحت نظارت قرار می دهد.

بسیاری از سازمان های بزرگ هدف کلی خود را در قالب یک بیانیه ماموریتی تعریف می کنند. ماموریت میشلن، ایجاد یک تعامل دائمی در جهت پیشرفت محصولات و افراد بوده و در مسیر توسعه خود رویکردی همیشگی را در پیش گرفته که در نتیجه بالا بردن میزان نرمی تایر ها، اطمینان، کارایی و درنهایت افزایش لذت از رانندگی به دست خواهد آمد.

میشلن سعی دارد با دنبال کردن این رویکرد در جایگاه نخست صنعت تایر سازی جهان باقی بماند. همچنین میشلن قصد دارد با پیروی از مواردی که در ادامه به آنها اشاره می کنیم، به هدف خود دست پیدا کند:

- توسعه دائمی محصولات از لحاظ کارایی تکنیکی و بالا بردن کیفیت خدمات  رسانی

- توسعه و پیشبرد فناوری و محصولات در کنار فعالیت های اصلی

- فعالیت و تحقیقات رو به جلو برای ارائه شیوه های تازه در صنعت حمل و نقل.


تایر میشلن

مصرف کنندگان

در بازار تایر انتظارات مصرف کنندگان در پنج بخش اصلی دسته بندی می شود که از یک مصرف کننده به مصرف کننده دیگر متغیر است:

- بالا بودن میزان امنیت

- کاهش هزینه ها برای هر کیلومتر یا هر تن باری که جا به جا می شود

- میزان امنیت و راحتی در رسیدن به مقصد

- تولید تایر های دوست دار محیط زیست

- در دسترس بودن خدمات و نرم و راحت بودن تایر ها.

مرتفع کردن نیاز مصــرف کننـــدگان ازجمله اولویت های میشلن است. این نکته همزمان با پیش بینی بهترین راه حل برای مشکلات پیش روی سازمان، هوشیاری و داشتن ذهن باز و پذیرا، مورد توجه میشلن است. کمپانی ارتباط صادقانه و بی پرده خود را با مصرف کنندگان از طریق فراهم آوردن اطلاعات دقیق و قابل استناد حفظ کرده است. احترام به مشتری، یکی از اصول و ارزش های ابتدایی و قدیمی میشلن است.

این کمپانی موظف است درخواست ها و نیاز های تولید کنندگان وسایل نقلیه را پاسخگو باشد. از طرفی دیگر، با دارا بودن 4000 مهندس در سه قاره دنیا، میشلن به دلیل تخصص خود در زمینه تولید تایر، ارتباط نزدیکی با مهندسان و طراحان وسایل نقلیه دارد. این تعاملات مشارکت های استراتژیکی درپی خواهد داشت که این همکاری در جهت ساخت سیستم بررسی فشار تایر (TPMS)  برای خودرو ها و وسایل نقلیه سنگین سودمند خواهد بود.

ارزش ها

هر سازمانی ارزش هایی را برای خود تعیین کرده و بر اساس آنها اصول و عقاید ابتدایی خود را حفظ می کند. این ارزش ها ارتباطات درون و برون سازمانی را شکل می دهد.

توسعه میشلن روی چهار ارزش برنامه ریزی شده است که شامل موارد زیر است:

- احترام به مصرف کنندگان

- احترام به کارکنان

- احترام به سهامداران

- احترام به محیط زیست.

میشلن فرانسه


کارکنان

خیلی کم پیش می آید که سهامداران به اندازه کارکنان یک سازمان مهم باشند. یک شرکت بین المللی باید به طور گسترده به علاقه مند ی های کارکنان خود توجه کند. کلیه کارکنان به موفقیت سازمان علاقه مند هستند و هر یک امیدوارند آینده شغلی مطمئنی داشته باشند. کیفیت سرویس مشتریان میشلن کاملا به کارکنان آن بستگی دارد. بنابراین احترام به کارکنان جزو ارزش های مهم این شرکت است.

بخشی از کار روزانه مدیران میشلن، توجه و بررسی وضعیت کاری هر یک از اعضای سازمان است. کارکنان میشلن در طول دوران کاری خود، دوره های مختلف آموزشی را پشت سر می گذارند. در سال 2004، 53درصد از کارمندان این کمپانی، دست کم یک دوره آموزشی را پشت سر گذاشتند.

از طرف دیگر، میشلن به کارکنان خود این امکان را داده تا بتوانند جزوی از سهامداران این کمپانی بشوند. این ویژگی برای کارکنان این کمپانی در 16 کشور اروپایی فراهم شده است. ارزش گذاری روی کارکنان وفاداری آنها را تضمین می کند. به این ترتیب اگر میشلن موفق شود کارکنان نیز در این موفقیت سهیم خواهند بود.

- گزارشگر الهام مشعوف



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها