کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

چگونه اقتصادی خرید کنیم؟


کد خبر : ۳۰۸۸یکشنبه، ۲۹ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۱:۴۸۳۸۷۵ بازدید

خرید کردن از سال های گذشته جزو تفریح های بشر به شمار می رفته است. برخی افراد یک بعدازظهر خسته کننده و کسالت آور را با یک خرید تفریحی مهیج می کنند اما دقت داشته باشید، این تفریح و سرگرمی گاهی اوقات مشکل ساز و تبدیل به عادتی نادرست شده و در نتیجه باعث تلف شدن منابع مالی می شود.

در زیر ۵ عادت نادرست خرید را برای بررسی بیشتر آوردیم:

● خرید کردن به دلیل اینکه کالایی تخفیف دارد

یکی از مشهورترین عادات نادرست در خرید زمانی است که کالایی تخفیف دارد، یعنی زمانی که فروشگاهی کالای خود را با درصدی تخفیف به فروش می رساند. اغلب تخفیف ها افراد را گول می زند تا کالاهای غیرنیازشان را با قیمتی هر چند پایین خرید کنند. دقت داشته باشید خرید کالایی با قیمت پایین اقتصادی و مقرون به صرفه است اما به شرطی که آن کالا مورد نیاز شما باشد. چند جفت کتانی یا لباس یا در کمدهایتان دارید که به دلیل تخفیف آ ن ها را خریده اید ولی واقعا مورد نیازتان نبوده است؟

● خرید کردن زمانی که خیلی سیرید یا گرسنه هستید

اگر گرسنه هستید قطعا هنگام خرید، مواد غذایی که مورد نیازتان نیست در سبد شما زیاد دیده خواهد شد. هنگام گرسنگی شدید به طور درونی همه افراد تمایل دارند تا مواد غذایی ای بخرند که سریعا گرسنگی آ ن ها را برطرف می کند. بنابراین ممکن است مواد غذایی غیرقابل استفاده زیادی مانند انواع چیپس، پفک و شکلات را خریداری کنید. سوسیس و کالباس ها هم در این سبد قرار خواهند گرفت چون شما بنا به دلایل طبیعی به سمت غذاهایی می روید که زود آماده می شوند و از خرید اصلی خود باز می مانید. خرید در زمانی که خیلی سیر هستید هم مناسب نیست، زیرا در این زمان هم مواد غذایی ای می خرید که اصلا مورد نیازتان نبوده در این زمان ها اغلب بستنی ها و انواع دسر خریداری می شود. پس سعی کنید زمانی به خرید بروید که نه خیلی سیر هستید و نه خیلی گرسنه.

● در زمان هایی که دچار استرس و افسردگی هستید

برخی مواقع افراد از خرید کردن برای فراموش کردن ناراحتی های شان استفاده می کنند. دقت کنید، خرید کردن راه مناسبی برای فراموش کردن ناراحتی های تان نیست. با این روش فقط هزینه زیادی را به خود و خانواده تان تحمیل می کنید. بهتر است برای رفع ناراحتی های تان یک گردش دسته جمعی یا ورزش را تدارک ببینید. قدم زدن به صورت طولانی هم کمک تان می کند، بنابراین مراقب جیب تان باشید.

● خرید کردن بدون لیست

اگر می خواهید خرید درستی انجام دهید، هرگز بدون داشتن فهرست خرید از قبل تهیه شده وارد فروشگاه های بزرگ نشوید. موقع نوشتن فهرست خرید، علاوه بر مواد غذایی می توانید دیگر احتیاج های تان را هم بنویسید. ولی دقت کنید فهرست خرید تان دقیق باشد، مثلا در آن ننویسید یک تی شرت برای خودم. بنویسید یک تی شرت سبزرنگ نخی که بتوان آن را با شلوار سیاه و سبز پوشید. هنگام خرید هم خودتان را مجبور کنید به فهرست نوشته شده خود پایبند باشید. اگر در یکی از بخش ها یک تی شرت سبزرنگ دیدید که نخی نبود پس مناسب شما نیست چون شما یک تی شرت نخی می خواستید و مطمئن باشید با خرید این تی شرت به هدف تان نمی رسید و دوباره بعد از چند وقت برای خرید تی شرت مورد نظرتان به فروشگاه خواهید رفت. دقت کنید تنها چیزهایی را که در فهرست است بخرید و چیز جدیدی برای امتحان به خریدتان اضافه نکنید.

● خرید اتفاقی اقلام بزرگ

در نظر بگیرید که شما برای خرید یک دوربین دیجیتال معمولی ۳میلیون ریال در نظر گرفته اید اما دوربین خاصی مد نظر شما نیست. به یک فروشگاه لوازم خانگی و الکترونیک می روید، در آنجا فروشنده همان بخش درباره انواع دوربین برای تان توضیح می دهد و شما را متقاعد می کند، بهترین خرید برای شما دوربینی است که او پیشنهاد می کند، بنابراین شما دوربینی با مبلغ ۵میلیون ریال می خرید و از فروشگاه بیرون می آیید! پس سعی کنید حتما قبل از خرید این گونه اجناس درباره شان اطلاعات کسب کنید.

● چگونه اقتصادی خرید کنیم؟

همه ما از اینکه خرید کنیم خوشحال می شویم اما اگر این خرید برای ما به صرفه تر باشد خوشحالی ما مضاعف تر خواهد بود. قبل از هر صحبتی باید متذکر شویم که منظور ما از خرید اقتصادی لزوما خرید مواد غذایی و لباس نیست. گاهی اوقات خرید وسایل دیگری مانند شمع، وسایل تزئینی، لوازم آشپزخانه، لوازم الکتریکی و ورزشی و حتی لامپ و مهتابی هم به انحراف کشیده می شود. اما خرید خوراکی ها معمولا بیشتر مسیر انحرافی را در پیش می گیرد. برای از بین بردن این عادات نادرست اغلب باید زمان نسبتا زیادی صرف شود. روش های اقتصادی زیادی برای خرید خوراکی ها وجود دارد. امروزه همه غذاها اغلب به شکل آماده خریداری می شوند یا مواد مورد استفاده در آ ن ها به شکل از قبل آماده شده خریداری می شوند. دقت داشته باشید این روش خرید پر هزینه تر و کم ویتامین تر است مثلا خرید میوه ها و سبزهای تازه برای درست کردن سالاد میوه یا سبزی ها بهتر از خرید مواد لازم آ ن ها به صورت خرد شده و فریز شده است. به منظور خرید اقتصادی کارهای متعددی باید انجام گیرد:

نکته اول این است که بدانید برای چه به خرید می روید. از قبل مشخص کنید که چه اقلامی را برای خرید نیاز دارید یا به عبارت ساده لیست خرید داشته باشید تا هنگامی که وارد فروشگاه می شوید با دیدن هر کالای غیرلازمی برای خرید آن هیجان زده نشوید. خرید از فروشگاه های بزرگ با لحاظ کردن این شرایط بسیار به صرفه تر است زیرا در این نوع فروشگاه ها اغلب مواد غذایی ارزان تر هستند. دقت کنید اگر کالایی در این نوع فروشگاه ها تخفیف خورده درصورت نیاز خریداری شود. لزوما به دلیل اینکه فرضا شکلات ها تخفیف دارند آن ها را نخرید.

نکته دوم اینکه خرید ارزان تر را فدای کیفیت نکنید هرگز هنگامی که برای خرید می روید قیمت را فدای کیفیت نکنید زیرا همیشه هم ارزان خریدن به صرفه نیست گاهی اوقات اقلام با کیفیت از قیمت نسبتا بالاتری هم برخوردارند. خودتان را گول نزنید اگر چرخ خرید شما پر از اقلام ارزان قیمت است که با همان بودجه اولیه تهیه شده اند هرگز اقتصادی خرید نکرده اید؛ بلکه در این حالت کیفیت را فدای قیمت کرده و کالای بی مورد هم زیاد خریده اید.در آخر با یک رژیم خود را متعادل کنید.

● نکته طلایی

فیلیپ بلاش، متخصص مد راه حل هایی برای رژیم خرید به شما توصیه می کند تا بتوانید هنگام خرید کمتر خرج کنید. او می گوید افراد مورد نظر ما خانم هایی هستند که کمدی پر از لباس دارند اما همیشه حس می کنند چیزی برای پوشیدن ندارند. رژیم خرید چند مرحله دارد که به ترتیب اجرا می شود: نخستین مرحله در این رژیم پذیرش این مطلب است که شما بی محابا خرید کرده و با توجه به نیازهای تان خرید نمی کنید. در قدم دوم باید به سراغ کمد لباس های تان بروید و لباس های تان را به ۳ دسته تقسیم کنید: آنهایی که باید نگه داشته شوند. آنهایی که به تعمیر یا تغییرات جزئی نیاز دارند و آنهایی که برای شما قابل استفاده نیستند. آن دسته از لباس ها که باید نگه داشته شوند، آن دسته ای هستند که سایز فعلی شما هستند و شما از رنگ و طرح آ ن ها راضی هستید البته نو و قابل پوشیدن هستند.

اگر لباسی را دوست دارید ولی این قدر کهنه شده که قابل استفاده نیست آن را جدا کنید. دسته دیگر لباس ها، آنهایی هستند که نیاز به تعمیرات جزئی دارند مثلا لباس هایی که پارگی جزئی دارند یا دکمه ها و زیپ های شان کنده شده. گاهی اوقات لباسی که برای شما تنگ شده با یک تغییر جای دکمه و باز کردن یک ساسون قابل استفاده است. دسته دیگر آنهایی هستند که تنگ و کهنه و پاره هستند و قابل پوشیدن نیستند با این کار کمد لباس های تان خلوت می شود ولی این بدان معنا نیست که می توانید لباس های جدید به آن اضافه کنید. حالا شما چند دست لباس قابل استفاده دارید که می توانید از آ ن ها استفاده کنید.به یاد داشته باشید اگر به فروشگاهی رفتید و از لباسی خوشتان آمد فکر کنید ببینید برای چه منظور می خواهید آن را خریداری کنید.

اگر لباسی در کمدتان دارید که برای همان منظور مناسب است پس لطفا دوباره کمدتان را پر نکنید. به خاطر داشته باشید که تازه از شر لباس های اضافی خلاص شده اید. بعضی مواقع هم به دلیل افزایش سایز لباس های قدیمی به ما نمی خورد بنابراین اگر افزایش سایز شما به دلیل بارداری نیست مرتب لباس های تازه نگیرید زیرا لباس های جدید را با سایز کنونی خود می خرید و دیگر هرگز به فکر کم کردن وزن تان نخواهید افتاد. پس سعی کنید حتی الامکان با لباس های قدیمی تان بسازید و لباس جدید نخرید مگر در موارد خیلی خاص. اگر مدتی به این روش عمل کنید عادت در شما تغییر کرده و بیشتر به سمت خرید هدفمند می روید.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها