کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

اولین تجربه رانندگی با اکتیون جدید در ایران


کد خبر : ۳۰۶۸پنجشنبه، ۲۶ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۰:۲۰۵۴۵۴۱ بازدید

شاسی‌بلندهای بسیاری در بازار یافت می‌شوند که در گذر زمان اصول را فراموش‌ کرده‌اند و وقتی تن به خاک بزنند تمام ابهتشان در هم ریخته می‌شود‌؛ بلند‌قامتانی که تنها در ظاهر جاده‌های پر‌فراز و نشیب ...
اولین تجربه رانندگی با اکتیون جدید در ایراناولین تجربه رانندگی با اکتیون جدید در ایران

شاسی‌بلندهای بسیاری در بازار یافت می‌شوند که در گذر زمان اصول را فراموش‌ کرده‌اند و وقتی تن به خاک بزنند تمام ابهتشان در هم ریخته می‌شود‌؛ بلند‌قامتانی که تنها در ظاهر جاده‌های پر‌فراز و نشیب را به چالش می‌کشند و در باطن گذر از این موانع را مانند کابوس می‌بینند‌. سانگ‌ یانگ در طول عمر 60 ساله خودروسازی‌اش به واسطه تولید خودرو‌های جیپ در دهه 60 برای ارتش آمریکا آموخته است که برای موفقیت همواره باید به اصول پایبند ماند و در عین حال مسیر اصلاحات را در پیش گرفت‌.

عصر خودرو :  پس از خروج موسو در سال 2005 از خطوط تولید سانگ‌یانگ، برای این شاسی‌بلند و مدل وانتش جوانی با نام اکتیون قدم به میدان گذاشت‌. اکتیون طرحی نبود که نگاه‌های زیادی را به خود جلب کند اما پیشرانه 2.3 مشترک آن با مرسدس‌بنز در کنار تجربه آفرود‌سازی بالای این کمپانی کره‌ای، سنت را به مدرنیته گره زده بود و مشتریان زیادی را در اروپا‌، استرالیا‌، هند و‌... برای سانگ‌یانگ دست و پا کرد‌. اکتیون در ظاهر کوچک‌ترین عضو خانواده شاسی‌بلندهای سانگ‌یانگ بود که در غیاب کوراندو و موسو به پرفروش‌ترین محصول این برند تبدیل شد‌. شرکت رامک‌خودرو نماینده رسمی محصولات سانگ‌یانگ همزمان با عرضه جهانی این مدل اقدام به واردات و عرضه اکتیون به بازار ایران کرد اما علی‌رغم استقبال تعداد زیادی از مشتریان چهره آن هنوز هم برای بسیاری از مردم دلنواز و دوست‌داشتنی نبود‌. سانگ‌یانگ از سال 2011 میلادی طرح و زبانی جدید برای چهره خودروهایش در نظر گرفت‌. نخستین فرزند این انقلاب نسل جدید کوراندو بود و در سال 2012 نسخه پیکاپ اکتیون که با نام اکتیون اسپرت شناخته می‌شود نیز چهره جدید خانواده سانگ‌یانگ را به خود گرفت‌. در پایان نوبت به شاسی‌بلند کوپه آفرود کره‌ای‌ها رسید تا طعم جراحی را بچشد و معادله نا‌تمام سال‌های 2005 تا 2013 را کامل کند و با طرحی منطقی‌، زیبا و هجومی تصویر جدیدی از خود دل مشتریان به جای بگذارد‌. رامک‌خودرو این محصول را با نام «نیو اکتیون» از ماه گذشته برای عرضه در بازار ایران انتخاب کرده و تاکنون تبلیغات گسترده‌ای پیرامون آن انجام داده تا اکتیون به جایگاه واقعی‌اش در رقابت شاسی‌بلند‌های ایران برسد؛ جایگاهی که بعضا به دست شاسی‌بلند‌نماها‌ی هموطن اکتیون افتاده و وقت آن است در برابر نوه جیپ‌های کره‌ای جواب پس دهند‌. هفته گذشته با همراهی صمیمانه شرکت رامک‌خودرو این فرصت برای تیم آزمایش فنی خودرو‌امروز فراهم شد تا در آستانه ورود این خودرو به بازار، آزمایش فنی و ملاقاتی را با این خودرو ترتیب دهیم و یافته‌هایمان از نیواکتیون را با شما خوانندگان به اشتراک بگذاریم. اشاره به این نکته نیز ضروری است که محموله نیواکتیون‏هایی که در بازار ایران عرضه خواهند شد‌، اولین محموله تولیدی از این خودرو در جهان هستند که حتی زود‏تر از بازار کره‏جنوبی به مشتریان عرضه می‏شوند.

  مشخصات فنی

نیو اکتیون در 2 تیپ Luxury و Comfort توسط رامک‌خودرو به بازار ایران عرضه می‌شود‌. هر دو مدل از پیشرانه 2.3 لیتری 16 سوپاپ با حداکثر توان 150 اسب بخار و حداکثر گشتاور 214 نیوتن‌متر بهره می‌برند که در مدل قبل از فیس‌لیفت نیز به چشم می‌خورد‌. این پیشرانه با کد فنی M111.974 پیش‌تر توسط مرسدس بنز در مدل‌های E230 و C230 نیز مورد استفاده قرار گرفته است اما با این تفاوت که اکتیون در بخش قوای محرکه به جای گیربکس 4 یا 5 سرعته اتوماتیک این بنز‌ها از گیربکس 6 سرعته اتوماتیک ساخت کمپانی DSI استرالیا بهره می‌برد‌؛ گیربکسی که در دنده نهایی کاهش قابل توجهی را برای مصرف سوخت و رانندگی اقتصادی به همراه می‌آورد‌. هر دو تیپ اکتیون با سیستم 4 چرخ فعال هوشمند کنترل می‌شوند و توزیع گشتاور بین محور‌ها با توجه به نیاز خودرو صورت می‌گیرد تا اکتیون روح آفرودش را همیشه آماده نبرد نگاه دارد. بر‌خلاف شاسی‌بلند‌های شهری که در باطن قابلیت آفرود بالایی ندارند، سیستم تعلیق در جلو نیو‌اکتیون از نوع مستقل دوبل جناغی به همراه فنر‌های پیچشی است‌. این سیستم از دیرباز در خودرو‌های کلاسیک آفرود و مدرن کاربرد داشته است در حالی که رقبای حال حاضر اکتیون در بازار مانند خودرو‌های سواری از سیستم تعلیق مک‌فرسون بهره می‌برند‌. سیستم تعلیق در بخش عقب نیز مانند عمده خودرو‌ها چنداتصاله به همراه فنر پیچشی و میله متعادل‌ساز است‌. در بخش ایمنی این خودرو به صورت استاندارد از سیستم ترمز ABS و EBD بهره می‌برد و در کنار این تکنولوژی‌ها به سیستم کنترل الکترونیکی پایداری (ESP) و همچنین سیستم ضد واژگونی ARP مجهز شده است‌. سیستم HDc وظیفه کنترل سرعت در سراشیبی‌ها را بر‌عهده دارد و لاستیک‌های 18 اینچی آن با ابعاد 255/R60 به عنوان یکی از اجزای قابل توجه در پایداری و کمک سیستم تعلیق عمل می‌کنند در حالی که وظیفه مهمی در حفظ زیبایی و ابهت خودرو را نیز بر عهده دارند‌. 

  آزمایش فنی

هفته گذشته نمونه کاملا صفر‌کیلومتر و آماده رقابت نیو‏اکتیون با چهره تهاجمی‏اش همه چیز را برای یک نبرد تمام‏عیار با طبیعت آماده کرده بود‌. با چرخاندن سوییچ، پیشرانه 2.3 لیتری اکتیون به آرامی روشن شد اما مجموعه متنوعی از کلید‏ها در تیپ مورد آزمایش (Luxury) پیش از آغاز حرکت موجب می‏شوند کمی بیشتر با امکانات این خودرو آشنا شویم‌. 2 مجموعه کلید دایره‏ای شکل در اطراف فرمان امکان روشن و خاموش کردن برخی امکانات ایمنی و فنی مانند ESP‌، کنترل سرعت در سراشیبی و‌... را فراهم می‏کنند‌. در پایین سمت راست فرمان امکان روشن و خاموش کردن گرم‏کن صندلی‏ها وجود دارد و در پایین‏ترین نقطه کلید چرخشی نصب شده که همه توانایی‏های آفرود نیواکتیون به وسیله آن قابل کنترل است‌. سانگ‏یانگ در دهه‌90 میلادی یکی از اولین آفرود‏سازانی بود که سوییچ تنظیم وضعیت سیستم 4WD را جایگزین دنده کمکی کرد‌. در نیواکتیون این کلید 3 حالت 2H‌، 4H و 4L را نشان می‏دهد لذا پس از اتمام یک مرحله از بازی پرندگان خشمگین در نمایشگر اندرویدی نیو‏اکتیون‌، با قرار دادن خودرو در حالت 2H انتقال تمام توان به چرخ‏های عقب را انتخاب کردیم و پس از قرار دادن دنده در حالت D حرکت را آغاز کردیم. آغاز حرکت نیو‏اکتیون با توجه به وزن 1.9 تنی و 150 اسب‏بخار قدرت چندان توفانی نیست اما با گذر دور موتور از مرز 3500 و دستیابی به حداکثر گشتاور کشش مناسبی موجب افزایش روند شتاب‏گیری می‏شود‌. سیستم تعلیق این خودرو بدون شک در مقایسه با همه شاسی‏بلند‏های کلاس کامپکت یا شهری اعم از اسپورتیج و توسان یک و سرگردن بالاتر قرار می‏گیرد چراکه در نبرد با موانع طبیعی بهترین و دقیق‏ترین عملکرد را دارد و در رانندگی شهری اوج آرامش را برای سرنشینان به ارمغان می‏آورد‌. سیستم تعلیق دوبل‏جناغی در جلو و 5‌اتصاله در عقب به همراه فنر‏های پیچشی در نیو‏اکتیون یکی از اصلی‏ترین نماد‏های پایبندی این خودرو به آفرود سنتی و اصولی هستند. با ورود به جاده کوهستانی حرکت را با فعال‌بودن محور عقب (2H) ادامه دادیم و در تمام مدت حرکت از طریق دستگاه متصل به واحد پردازش الکترونیکی خودرو (ECU) وضعیت قدرت‌، گشتاور‌، شیب و‌... را مورد بررسی قرار می‏دادیم‌. با ورود به مسیر خاکی وضعیت 4H یا 4WD در حالت سبک را وارد مدار کردیم تا محور جلو نیز سهمی حدود 30 درصد از گشتاور را در اختیار بگیرد‌.

با وجود قلوه‏سنگ‏های نسبتا بزرگ در مسیر حرکت‌، سیستم تعلیق آرامش اتاق را تضمین می‏کرد و با اطمینان به حالت 4H خودرو در پیچیدن‏ها و گذر از موانع کوچک بدون هیچ انحراف یا فشاری به موتور به راحتی به مسیر خود ادامه می‏داد‌. با در نظر داشتن حداکثر زاویه صعود برای به چالش کشیدن نیو‏اکتیون در سربالایی‌، مسیر خاکی با شیب نزدیک به 45 درجه را به عنوان مقصد بعدی در نظر گرفتیم‌. وضعیت انتقال قدرت را در حالت 4L یا 4WD سنگین قرار دادیم و به سربالایی با طول 100 متری وارد شدیم‌. علی‏رغم تصوری که از این شاسی‏بلند زیبا در نگاه اول داشتیم‌، شیب بدون هیچ‏گونه مشکلی پیموده شد اما برای بازگشت از همین مسیر نیازمند کمک دیگری از تکنولوژی‌های نیو‏اکتیون بودیم‌. در حالی که با سیستم گرم‏کن صندلی‌ها و تهویه مطبوع اتوماتیک سرمای نزدیک به صفر هوا را فراموش کرده بودیم، به سراغ سیستم HDc یا کنترل سرعت در سراشیبی رفتیم‌. با فشردن کلید این سیستم در سمت راست فرمان بدون نیاز به فشردن پدال ترمز و گاز آن هم در شیبی 45 درجه خودرو با سرعت 2 کیلومتر در ساعت به صورت کاملا یکنواخت به فرود ادامه داد‌. این سامانه در ادامه آزمایش و در شیب‏های کمتر سرعت بیشتری را برای فرود در نظر می‏گیرد اما در همه شرایط اطمینان خاطر 100‌درصدی را به راننده القا می‏کند‌. با مشاهده یک سکوی نیم متری علی‏رغم صفر کیلومتر بودن خودرو تصمیم گرفتیم نیو‏اکتیون را در سخت‏ترین بخش آزمایش نیز مورد ارزیابی قرار دهیم تا مطمئن شویم در سخت‏ترین مسیر‌های آفرودی هم نیو‏اکتیون رفیق نیمه‏راه نیست‌. به همین منظور تصمیم گرفتیم پرشی حدودا نیم متری را با اکتیون 1.9 تنی که با سوخت و سرنشینان به 2.3 تن می‏‏رسید‌، تجربه کنیم‌. پس از انتخاب فاصله مناسب از سکوی خاکی و قرار دادن خودرو در حالت 2H نیو‏اکتیون این آزمایش برای اولین پرش عمرش خیز برداشت و با سرعت حدود 70 کیلومتر در ساعت از روی سکوی خاکی پرید و از سطح زمین ارتفاع گرفت‌، این آزمایش 3 بار انجام شد اما در اولین مرحله نگرانی از زمان فرود خودرو ذهن ما را مشغول خود کرده بود با این حال پس از پرش نسبتا بلند، فرود خودرو بدون کوچک‏ترین ضربه به زیر‏بندی خودرو و همچنین کوچک‏ترین صدایی از سیستم تعلیق انجام شد و یار کره‏ای ما در این آزمایش سخت با پرش‏های متوالی هر بار بیش از پیش اطمینان را در دل ما زنده می‏کرد‌. در همین هنگام یک دستگاه تویوتا FJ Cruiser که در آن محل شاهد توانایی‏های نیو‏اکتیون بود، با هدف خط و نشان کشیدن  برای این کوچولوی کره‏ای دل به کوه زد و مسیر‏های صعب‏العبور را برای ادامه مسیر انتخاب کرد‌. ما هم که در آن لحظه از توانایی‏های آفرود بالای نیو‏اکتیون مطمئن شده بودیم، تصمیم گرفتیم با این کره‏ای 4 سیلندر جواب تویوتا 6 سیلندر و مدعی را بدهیم‌. برای ادامه مسیر به دنبال FJ Cruiser راهی شدیم و در همان مسیری قدم گذاشتیم که تویوتای مغرور ما را به رقابت دعوت کرده بود‌. سیستم‏ کنترل کشش در پستی و بلندی‏ها با توزیع مناسب گشتاور بین چرخ‏ها بدون کوچک‏ترین دغدغه امکان گذر از موانع را فراهم می‏کرد و حداقل ارتفاع حدود 20 سانتیمتری این خودرو از زمین که در مقایسه با بسیاری از هم‏کلاسانش در سطحی بالا‏تر قرار دارد، هیچ‏گاه در نبرد با پستی و بلندی‏های مسیر  تسلیم نشد‌. فرمان نرم و هیدرولیک نیو‏اکتیون در سخت‏ترین مسیر‏های کوهستانی نیز مانند یک رانندگی معمولی در شهر عمل می‏کرد و امکان گردش درجا در کوچک‏ترین فضا‏ها را نیز فراهم می‏کرد‌. نیو‏اکتیون در این رقابت تنها با 4 سیلندر تویوتای 6 سیلندر را به زانو در آورد و توانایی‏هایش را به مردمی که در آن نزدیکی شاهد ماجرا بودند و راننده کیا اسپورتیجی که از مشاهده قابلیت‏های این کره‏ای زیبا حیرت‏زده شده بود‌، اثبات کرد‌.

نیو‏اکتیون در کمال تعجب به عنوان اولین شاسی‏بلند کوپه جهان در کنار بهره‏گیری از چهره‏ای جذاب و دوست‏داشتنی و امکاناتی که فراتر از رقباست با قیمتی به مراتب کمتر، از تمامی مراحل سخت‏ترین آزمایش‏های آفرود سربلند بیرون آمد‌. این جنگجوی کره‏ای به همان اندازه که در کوهستان به دنبال رقیب می‏گردد، در شهر آرام و متین است؛ مصرف ترکیبی آن حدود 11 لیتر در 100 کیلومتر است و قلب تپنده بنز به همراه گیربکس 6 سرعته جدید همه شرایط را برای یک رانندگی واقعی آفرود فراهم می‏کند‌. شاید پر بیراه نباشد اگر به مشتریان خودرو‏های آفرود برند‏های ژاپنی‌، کره‏ای و‌... تا مرز 200 میلیون‏تومان پیشنهاد بدهیم پیش از انتخاب خودرو حداقل یک بار آنچه در این آزمایش فنی گفته شد را از نزدیک مشاهده کنند زیرا بعد از این آزمایش ما نیز نظرمان نسبت به این شاسی‏بلند شهری عوض شد و به وضوح و در طی یک آزمایش 4 ساعته این موضوع را درک کردیم که اکتیون به مراتب بیشتر از قیمت 102 میلیون‏تومانی‏اش می‏تواند سنت و مدرنیته را همزمان به مشتریان ارائه کند‌.


txbejnuvpd052xlexo.jpg

cvw0cvtml0oahs0c5sm.jpg

k4zvpemzigyscvl1jnxr.jpg

z4gfmp5uz3cv5wys5e.jpg

twf2xaaqhcjuqs1he3ik.jpg

 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها