کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

دونالد ترامپ در مورد ایران چه گفت؟


کد خبر : ۳۰۰۵۰پنجشنبه، ۲۰ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۴:۵۲۱۶۹۴۵ بازدید

دونالد ترامپ سیاست خارجی باراک اوباما را 'فاجعه محض' می‌داند و توافق هسته‌ای ایران را یکی از بدترین توافق‌هایی که در تاریخ امضا شده است.

دونالد ترامپ سیاست خارجی

دونالد ترامپ سیاست خارجی باراک اوباما را 'فاجعه محض' می‌داند و توافق هسته‌ای ایران را یکی از بدترین توافق‌هایی که در تاریخ امضا شده است.

او اوایل مبارزات انتخاباتی‌اش گفت اگر رئیس جمهور شود این توافق را ملغی خواهد کرد و با چند برابر کردن تحریم‌ها، برای توافقی مذاکره خواهد کرد که مثل اولی 'مایه خنده' نباشد.

بی‌بی‌سی در گزارشی نوشت: ترامپ مدتی بعد از ادعای لغو توافق کوتاه آمد ولی همچنان تیغ حملات را در مناظره‌های انتخاباتی تیزتر کرد. حرف‌ها و وعده‌های او درباره ایران بیش از آن که برنامه‌ای مشخص و سیاستی مدون را تداعی کند، گیج‌کننده و به گفته بسیاری نشانگر نوعی بلاتکلیفی است.

دونالد ترامپ چند ماه پیش مدعی شد که آمریکا هواپیمایی با ۴۰۰ میلیون دلار پول نقد برای ایران فرستاده، اما چند روز بعد عذرخواهی کرد و گفت اشتباه کرده است.ترامپ همچنین بارها گفته است که وضعیت عراق به نفع ایران است و در مناظره هایش هم تاکید کرده که عملیات موصل در نهایت فضا را برای فعالیت ایران در عراق باز خواهد کرد.

با وجود تندی لحن او در قبال ایران، تمرکز دونالد ترامپ روی سیاست داخلی و شخصی شدن دعواها در مبارزات انتخاباتی باعث شد او موضوع پرونده هسته ای ایران را به شکلی برنامه‌ریزی شده و هدفمند - آن طورکه دلخواه مخالفان توافق در حزب جمهوری‌خواه بود - به یکی از بحث‌های اصلی سیاست خارجی انتخابات تبدیل نکند.

بعضی معتقدند که اگر سیاستمدار دیگری از جریان اصلی و سنتی جمهوری‌خواهان نامزد می شد، برنامه هسته‌ای نقشی محوری‌تر در بحث‌ها داشت و به طور موثرتری هدف قرار می‌گرفت.

بعد از انتخاب آقای ترامپ هم با وجود آن که عده‌ای به شدت نگران آینده توافق هسته‌ای ایران هستند، گروهی دیگر می‌گویند این توافق در کابینه رئیس جمهور منتخب اهمیت کمتری نسبت به تحولات داخلی آمریکا خواهد داشت و از آن چه پیش‌بینی می‌شد، کمتر هدف حمله و انتقاد قرار خواهد گرفت.

ترامپ که هم‌زمان با تولد یک‌سالگی اجرای برجام سوگند می‌خورد، چهار دهه رابطه خصمانه‌ای را به ارث برده که بسیاری بعید می دانند در دوره او دوستانه‌تر شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها