بر این اساس، طرح تولید پلتفرم جدید خودرو با مشارکت خودروسازان بزرگ داخلی به پیشنهاد یکی از مدیران قدیمی این صنعت مطرح که کلیات آن مورد موافقت وزیر صنعت، معدن و تجارت قرار گرفت.
اما طرح تولید پلت فرمی جدید با همکاری خودروسازان و یک شرکت خصوصی که خبر آن را «ایسنا» مخابره کرد، در حالی در جلسه شورای سیاستگذاری مطرح شده است که پروژه تولید پلت فرمهای جدید و ملی مدتها است از سوی خودروسازان، دانشکده خودرو و قطعهسازان در دست بررسی است. پروژههایی که البته تاکنون هیچ کدام حاصلی برای صنعت خودرو نداشتهاند و خودروسازان همچنان برای تولید محصولات خود از پلت فرمهایی استفاده میکنند که مربوط به سه دهه گذشته است. قدیمی بودن پلت فرمها موضوعی است که خودروسازان نیز آن را تایید میکنند، شاید به همین دلیل است که هر گروهی که در ایران دغدغه صنعت خودرو را در سر دارد عزم تولید پلت فرم میکند.
در حال حاضر، ایران خودرو و سایپا هرکدام طرح تولید پلتفرمی جداگانه را دارند، دانشکده خودرو نیز دغدغه تولید پلتفرمی ملی را دارد و قطعهسازان هم پیش از این بارها اعلام کرده بودند برای تولید پلت فرم آمادگی دارند. تمام اینها در حالی است که به عقیده کارشناسان خودرویی، تولید پلت فرم هم هزینه بالایی دارد و هم به تکنولوژی پیشرفتهای نیاز دارد تا آنجا که بدون حضور یک شریک خارجی طراحی و تولید پلت فرم جدید کاری بسیار دشوار خواهد بود؛ همان طور که تا کنون نیز پروژههای مختلف تولید پلت فرم در قالب طرحی «ملی» نتیجهای در بر نداشته است.
بر این اساس، دبیر انجمن خودروسازان هزینه تقریبی تولید یک پلت فرم را چیزی حدود هزار میلیارد تومان ارزیابی میکند و عقیده دارد این کار بدون کمک خارجیها امکان پذیر نخواهد بود، همانطور که خودروسازان در طراحی موتور ملی بدون همکاری و مشارکت علمی خارجیها قادر به پیش بردن پروژه نبودند.
حال با تایید تولید یک پلت فرم جدید در جلسه شورای سیاستگذاری که طرحی جدا از طرحهای اختصاصی خودروسازان است، آیا یک پلت فرم دیگر به لیست پلت فرمهای تولید نشده اضافه خواهد شد؟ بر اساس سند چشمانداز صنعت خودرو، خودروسازان تا سال 1404 باید 5 پلت فرم جدید تولید کنند.