کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

کام تولیدکنندگان با صادرات عسل بی‌کیفیت تلخ شد


کد خبر : ۲۸۸۸۱یکشنبه، ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۶:۵۸۲۳۷۴ بازدید

رئیس اتحادیه پرورش دهندگان زنبورعسل با تاکید بر خرید عسل از مراکز معتبر افزود: عسل‌های طبیعی موجود در بازار که با قیمت بالاتر از 70 هزار تومان ...

در پی پتانسیل بالای کشور در تولید عسل، صادرات عسل بی‌کیفیت و نامرغوب باعث کم شدن خریداران عسل ایرانی در سطح جهان شده است که همین امر تولیدکنندگان عسل را با مشکلات جدی روبرو کرده است.

عفت رئیسی رئیس اتحادیه پرورش دهندگان زنبورعسل در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری میزان، در خصوص تولید عسل در کشور و نقش زنبورعسل در افزایش بهره‌وری اظهار کرد: در برنامه ششم توسعه به موارد دام، طیور و آبزیان اشاره شده است اما از زنبور و زنبورداری و اهمیت آن در افزایش بهره‌وری حرفی به میان نیامده است. 

وی افزود: متاسفانه دولت در برنامه ششم توسعه برای زنبورداری و توسعه این بخش که عاملی برای تولید خوراک سالم و ایجاد اشتغال‌زایی است هیچ بودجه‌ای درنظر نگرفته است که همین امر زنبورداران را با مشکل مواجه می‌کند. 

رئیسی با اشاره به تعداد 7 میلیون کندو و 73 هزار زنبوردار در کشور بیان کرد: ایران بعد از کشور چین بیشترین کندو عسل را دارد و از این طریق توانسته برای 500 هزار نفر اشتغال‌زایی کند اما این بخش با این قابلیت بالا مورد توجه مسئولین واقع نمی‌شود. 

رئیس اتحادیه پرورش دهندگان زنبورعسل با بیان پتانسیل بالای زنبورداری در ایجاد اشتغال افزود: دولت برای ایجاد اشتغال و راه‌اندازی یک واحد تولیدی باید بودجه بالایی را اختصاص دهد که ممکن است با شکست نیز مواجه شود اما به نقش زنبورعسل که باعث درآمدزایی و ایجاد شغل برای عده زیادی از افراد شده هیچ اهمیتی نمی‌دهد. 

وی یکی دیگر از مزایای وجود زنبورعسل را افزایش تولید محصولات کشاورزی اعلام کرد و گفت: در حال حاضر زنبور عسل با تکیه بر قدرت گرده افشانی توانایی آن را دارد تا میزان تولید محصولات را 143 برابر افزایش دهد و این در حالی است که این میزان در ایران در حدود 90 برابر است.

رئیسی دلیل کاهش بهره‌وری از زنبور عسل را عدم توجه مسؤلین و باغداران به نقش زنبورعسل دانست و گفت: بسیاری از باغداران از فواید وجود زنبورعسل در باغ‌های خود بی اطلاع هستند و این امر نیاز به اطلاع رسانی دارد و توجه مسولین به این بخش باعث بهره‌وری از باغات در کنار افزایش تولید عسل خواهد شد. 

رئیس اتحادیه پرورش دهندگان زنبورعسل با اشاره به افزایش تولید سیب در دماوند گفت: در گذشته تولید سیب در هر هکتار از باغ‌های دماوند 40 تن بوده است که وجود زنبورعسل در باغ‌های سیب تولید را در هرهکتار به بیش از 70 تن رسانده است که افزایش قابل توجهی داشته است. 

وی با بیان کم رنگ شدن صادرات عسل طی چندسال اخیر اظهار کرد: سال‌های گذشته عسل ایرانی در جهان خواهان بسیاری داشت اما با تبدیل شدن استاندارد اجباری این محصول به استاندارد تشویقی خریداران عسل ایرانی به شدت کاهش پیدا کردند. 

رئیسی با اشاره به اقدام برخی افراد سودجو و صادرات عسل بی‌کیفیت به کشورهای جهان گفت: صادرات عسل بی‌کیفیت و ناخالص در چندسال اخیر باعث بی‌اعتمادی کشورهای خریدار عسل ایرانی شده است و این اعتماد تنها زمانی دوباره جلب می‌شود که استاندارد عسل از تشویقی به اجباری تبدیل شود. 

رئیس اتحادیه پرورش دهندگان زنبورعسل با بیان اینکه خوراک مردم باید دارای استاندارد اجباری باشد گفت: تمام کشورهای پذیرنده عسل در حال حاضر این نوع استاندارد را قبول دارند و دلیل کاهش صادرات عسل در چندسال اخیر نیز همین موضوع بوده است که در شش ماهه باقی مانده سال باز هم رقم صادرات با کاهش همراه می‌شود. 

وی افزود: با وجود استاندارد تشویقی در تولید عسل 60 تا 70 برند به ثبت رسیده که شاید کیفیت پایینی هم داشته باشند و تولیدکنندگان عسل با هرکیفیتی را صادر می‌کنند که این مساله صادرات عسل را تحت الشعاع قرار داده است. 

رئیسی در خصوص قیمت عسل در بازار گفت: هر کیلو عسل طبیعی با قیمت بین 25 تا 37 هزار تومان از تولیدکننده خریداری می‌شود و با لحاظ هزینه‌های بسته بندی و حمل و نقل بین 60 تا 70 هزار تومان به فروش می‌رسد. 

رئیس اتحادیه پرورش دهندگان زنبورعسل در انتها با تاکید بر خرید عسل از مراکز معتبر افزود: عسل‌های طبیعی موجود در بازار که با قیمت بالاتر از 70 هزار تومان به فروش می‌رسند هیچ مزیتی نسبت به نمونه‌های دیگر ندارند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها