کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

همه چیز درباره شکار جدید سپاه؛ پهباد آمریکایی چگونه به دام افتاد؟


کد خبر : ۲۸۳۵۸یکشنبه، ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۶:۳۵۲۰۴۴ بازدید

اسکن ایگل، شدو (سایه)، آرکیو ۱۷۰ و هرمس از جمله پهبادهایی هستند که در آسمان ایران یا به دام افتاده، سالم بر زمین نشستند یا نابود شدند.

پهباد آمریکایی-سپاه

اسکن ایگل، شدو (سایه)، آرکیو ۱۷۰ و هرمس از جمله پهبادهایی هستند که در آسمان ایران یا به دام افتاده، سالم بر زمین نشستند یا نابود شدند.

در جریان بازدید امیر دریابان شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی از نمایشگاه دستاوردهای نیروی هوا فضای سپاه، جدیدترین غنیمت پهپادی پاسداران انقلاب یعنی MQ-1C ملقب به “عقاب خاکستری” رونمایی شد. اگرچه تاکنون فرماندهان سپاه اشاره ای به غنیمت گرفتن این پهپاد نکرده بودند اما نکته جالب آن است که ارتش آمریکا نیز که جرات اعلام این موضوع را نداشته و به دلایل مختلف همچون فشار افکار عمومی و رسانه ای و در نتیجه مشخص شدن شکستی دیگر در برابر رزمندگان ایرانی، این موضوع را کتمان میکرده است.

اما این پرنده بدون سرنشین و مجهز از کجا آمده و دارای چه توانایی هایی است؟

پهپاد MQ-1C یک پرنده بدون سرنشین با توانایی پرواز با ماندگاری بالا و ارتفاع متوسط ساخت شرکت General Atomics آمریکا است که به صورت اختصاصی برای نیروی زمینی ارتش آمریکا به عملیات می پردازد. این پهپاد آمریکایی توانایی های مختلف و جالبی را خود جا داده که از جنگال تا حملات هوا به سطح را شامل می شود.

این پهپاد به عنوان جانشین سامانه MQ-5 در ارتش آمریکا وارد خدمت شده است. مدل اولیه این پرنده، اولین پرواز را در سال ۲۰۰۴ میلادی انجام داده و از سال ۲۰۰۹ میلادی وارد خدمت رسمی به ارتش آمریکا شده است. بر اساس تخمین برخی منابع معتبر، بهای تقریبی هر فروند از این پرنده پیشرفته در حدود ۲۱ میلیون دلار است.

با توجه به تصاویر موجود می توان نتیجه گرفت که پهپاد اسیر شده در ایران، احتمالا از مدل‌های اولیه “عقاب خاکستری” بوده و مدت زیادی از به دام افتادن آن می گذرد اما آمریکا جرات اعلام این افتضاح عملیاتی را نداشته است.

این مسئله که این پهپاد کجا و چگونه به دام افتاده است موضوعی است که هنوز به آن اشاره نشده و شاید با گذشت زمانی بیشتر و در آینده به این مسئله نیز اشاره ای بشود. اما آنچه که مسلم است یکی دیگر از پهپادهای مدرن آمریکایی به شکل تقریبا سالمی به دست پاسداران انقلاب رسیده و متخصصان ایرانی نیز توانسته اند با استفاده از دانش کسب شده از این پهپاد، جمهوری اسلامی ایران را صاحب یکی از پیشرفته ترین سامانه های رزمی خود یعنی شاهد ۱۲۹ کنند.

از سوی دیگر، با توجه به قابلیت های خاص این عقاب خاکستری ارتش آمریکا در زمینه جنگ الکترونیک، غلبه بر آن و سالم فرود آوردن یکی دیگر از پهپادهای آمریکایی نشان می دهد اشراف و تسلط متخصصان کشورمان بر پرنده های بدون سرنشین آمریکایی تنها مختص آرکیو ۱۷۰ نبوده و نمی توان آن شکار بزرگ را یک اتفاق تلقی کرد چراکه پرنده ای در ارتفاع ۸ کیلومتری در صورت رخ دادن هرگونه مشکل در موتور یا سایر اجزا پروازی خود، با چنان سرعت و شدتی بر زمین خواهد خورد که از آن تکه ای بزرگ بر جا نخواهد ماند.



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها