کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

با کارت‌های اعتباری می‌توان هر کالا و خدماتی خرید


کد خبر : ۲۸۱۶۲سه شنبه، ۶ مهر ۱۳۹۵ - ۰۶:۴۱:۰۱۲۴۵۰ بازدید

یکی از بزرگترین طرح‌های بانک مرکزی برای برچیدن بساط تسهیلات خرد با عنوان کارت‌های اعتباری مرابحه عام از روز چهارم مهر جاری رونمایی ...
با کارت‌های اعتباری می‌توان هر کالا و خدماتی خریدبا کارت‌های اعتباری می‌توان هر کالا و خدماتی خرید

یکی از بزرگترین طرح‌های بانک مرکزی برای برچیدن بساط تسهیلات خرد با عنوان کارت‌های اعتباری مرابحه عام از روز چهارم مهر جاری رونمایی شد. براساس این طرح تمام ایرانی‌ها بدون محدودیت می‌توانند با مراجعه به شبکه بانکی و پس از اعتبارسنجی نسبت به دریافت یکی از کارت‌های اعتباری 10، 30 و 50 میلیون تومانی اقدام کنند. هرچند در هفته‌های اخیر توضیحات مختلفی درباره سازوکار دریافت و هزینه این نوع کارت‌ها ارائه شده است، اما روز گذشته فرشاد حیدری معاون نظارتی بانک مرکزی به میان خبرنگاران آمد تا جزئی‌ترین سؤالات باقی مانده درخصوص این طرح را برای متقاضیان شرح دهد. براساس گفته‌های این مقام مسئول با کارت‌های اعتباری هر نوع کالا و خدمتی را می‌توان خریداری کرد و برای این کار حتی از روش‌های پرداخت اینترنتی نیز می‌توان بهره برد. علاوه براین سقف دریافت هر ایرانی حداکثر 50 میلیون تومان است که این سقف می‌تواند در قالب چند کارت از چند بانک باشد.

سقف سنی دریافت کارت‌های اعتباری 18 سال

معاون بانک مرکزی با بیان اینکه افرادی هم که در گذشته کارت اعتباری دریافت کرده‌اند، می‌توانند تا سقف ۵۰میلیون تومان کارت مرابحه دریافت کنند، گفت: سقف سنی برای دریافت‌کننده کارت، ۱۸ سال است. فرشاد حیدری همه بانک‌ها را ملزم به ارائه کارت اعتباری به مردم عنوان کرد و گفت: یکی از اولویت‌های بانک مرکزی تخصیص اعتبارات خرد به تمامی مردم است. در این زمینه نمره منفی از سوی بانک مرکزی به بانک‌های کم کار تعلق می‌گیرد. وی تصریح کرد: تمام قراردادهای بانک‌ها در صدور کارت‌های اعتباری یکسان خواهد بود و نرخ سود همان 18 درصد مصوب است. البته برای تشویق بانک‌ها یک درصد به عنوان آبونمان درنظر گرفته شده است که باید از سوی متقاضی به بانک پرداخت شود.

نمره منفی برای نقد کردن کارت‌ها

معاون نظارتی بانک مرکزی در ادامه گفت:  فروشندگانی که کارت‌های اعتباری را از طریق دستگاه‌های پوز (POS) خود با کم کردن مبلغی از مشتری نقد می‌کنند، علاوه بر دریافت نمره منفی در پرونده تسهیلات‌گیری خود باید مالیات سنگینی را نیز بپردازند.

وی ادامه داد: در حال حاضر برای شهروندان خارج از جغرافیای ایران، امکان دریافت کارت‌های اعتباری وجود ندارد اما آیین‌نامه‌ای برای صدور کارت‌های بین‌المللی در بانک مرکزی در حال تدوین است که بتوان بر مبنای آن، علاوه بر صدور این کارت‌ها، افتتاح حساب را برای افراد خارجی صورت داد. حیدری ادامه داد: ظرف روزهای اخیر ۲۰ هزار کارت اعتباری میان مردم توزیع شده است.

ارائه کارت اعتباری به شرط سپرده‌گذاری ممنوع است

وی گفت: هیچ یک از بانک‌ها حق ندارند که کارت‌های اعتباری را به شرط وثیقه در اختیار مردم قرار دهند، اگرچه آنها می‌توانند از سپرده‌هایی که مشتریان در بانک‌ها دارند، به عنوان وثیقه استفاده کنند؛ اما ارائه کارت به شرط سپرده‌گذاری، یک تخلف است.

کارت‌ها قابل ارتقاست

وی ادامه داد: هر یک از افراد از کل شبکه بانکی تنها تا سقف ۵۰ میلیون تومان می‌توانند کارت اعتباری دریافت کنند و در بانک مرکزی بر اساس کد ملی هر یک از شهروندان، مبالغ دریافتی از سوی آنها رصد می‌شود تا این سقف رعایت شده باشد. به گفته وی در صورت خوش‌حسابی مشتری کارت‌ها قابل ارتقا به سطوح بالاتر است.

بازپرداخت اعتبار تا یک ماه بدون سود

وی همچنین با اشاره به قابلیت‌هایی که در آینده به کارت‌های اعتباری افزوده می‌شود، گفت: براساس پیش‌بینی‌ها درآینده نزدیک در صورتی که دارنده کارت ظرف مدت یک ماه اعتبار هزینه شده کارت را به بانک برگرداند نیازی به پرداخت هیچ سودی به بانک نیست و در صورتی که از یک ماه تجاوز کند مشمول سود خواهد شد. به گفته وی هم‌اکنون هیچ محدودیتی برای فروشگاه‌های عرضه‌کننده کالا دراین طرح دیده نشده و این کارت‌ها در تمام فروشگاه‌ها و مراکز عرضه خدمات قابل استفاده است.

 به گفته وی فعلاً برای کارت اعتباری کارمزدی برای انجام تراکنش درنظر گرفته نشده اما یکی از برنامه‌های بانک مرکزی این است که فروشندگان کالا و خدمات به دارندگان این کارت تخفیفاتی بدهند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها