کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

چرا ایرانی ها از کارهای سخت گریزان شده اند؟


کد خبر : ۲۷۱۲چهارشنبه، ۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۸:۴۰۴۰۹۴ بازدید

هم اکنون 4.5 میلیون نفر دانشجو در حال تحصیل در دانشگاه های کشور هستند که بزودی فارغ التحصیل و متقاضی شغل خواهند شد.

واردات چوب بستنی، دسته بیل، سنگ قبر و کالاهای دیگر از این قبیل به کشور در زمان دولت دهم اتفاق افتاد. واردات این قبیل کالاها در لیست کالاهای وارداتی به گمرک کشور چنان مورد توجه بود که بخشی از صفحه های روزنامه ها و همچنین بخشی از سایت های خبری کشور را به خود اختصاص می داد. دولت دهم با تمام خوبی ها و بدی ها رفت و جای خود را به دولت یازدهم داد. در این مدت که دولت یازدهم بر سر کار آمده است تا اینجای کار خبری از واردات این قبیل کالاها به گمرک کشور گزارش نشده است. اما چند وقت پیش وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد، کشور نیازمند واردات چوپان از افغانستان است! اما به راستی چرا برخی مشاغل ازسوی کارجویان مورد توجه قرار نمی گیرد. در حالی که همان طور که می دانید در حال حاضر یکی از دغدغه هایی که در سطح جامعه وجود دارد، کمبود شغل است. در زمینه تعداد بیکاران فعلی کشور آمارهای گوناگونی انتشار یافته است. مرکز آمار تعداد بیکاران موجود در جامعه را در تابستان امسال بالغ بر 2 میلیون و 563 هزار نفر دانسته است. در حالی که وزیر تعاون،  کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده است، آمارهای رسمی بیکاران نشان دهنده وجود 3.5 میلیون نفر بیکار در سطح جامعه است. اما کارشناسان بازار کار می گویند این تعداد در حال حاضر،  به بیش از 5 میلیون نفر بالغ شده است. اخیرا هم وزیر اموراقتصاد و دارایی در رابطه با میزان بیکاران موجود در جامعه سخن گفته و هشدار داده که بازار کار در شرایط بحرانی قرار دارد. وی بیان کرده است، هم اکنون 4.5 میلیون نفر دانشجو در حال تحصیل در دانشگاه های کشور هستند که بزودی فارغ التحصیل و متقاضی شغل خواهند شد.

علی طیب نیا ادامه داد: اگر نتوانیم درباره اشتغال این گروه ها فکری بکنیم، بزودی با یک موج عظیمی از بیکاری در کشور که حداقل 8 میلیون نفر خواهند بود مواجه می شویم.

حال سوال اصلی اینجاست که در حالی که طبق آمارهای مختلف که اشاره شد در بهترین حالت حدود 2.5 بیکار در سطح کشور وجود دارند. چرا نزدیک به همین تعداد شغل در کشور وجود دارد که ازسوی کارجویان مورد اقبال قرار نمی گیرد؟

نگرش جامعه باید در زمینه منزلت برخی مشاغل تغییر کند

برائی مقدم در این رابطه اظهار داشت: مسئله شغل بیش از هر چیز سبب ایجاد نقش اجتماعی می شود. جامعه شناسانی مانند مرتون بر این باور هستند که مشاغل، ابتدا قشر را بوجود می آورند و قشرها سبب تشکیل طبقه اجتماعی خواهند شد.

این جامعه شناس ادامه داد: مشاغلی که از سوی افراد انتخاب می شوند در واقع برای آن ها منزلت اجتماعی به همراه دارند.

وی با اشاره به رابطه مستقیمی که بین شغل انتخاب شده از سوی افراد و منزلت اجتماعی در جامعه وجود دارد، افزود: بنابراین، طبیعی است که جامعه بیکاران کشور به این دلیل که شغل های موجود دارای منزلت اجتماعی پایینی است به سراغ این شغل ها نمی روند. بیکاران حاضرند تا برچسب بیکار بودند را بر خود داشته باشند اما به سراغ شغل هایی که منزلت اجتماعی پایینی دارد نروند.

برائی مقدم اشاره می کند که در مواردی حتی شاهد هستیم برخی مشاغل دارای درآمدهای خوبی هستند اما به دلیل مرتبه اجتماعی پایین مورد توجه جمعیت بیکار جامعه قرار نمی گیرند. به طور مثال، شغلی مانند تخلیه فاضلاب با اینکه تا حدودی دارای درآمد خوبی است، اما به دلیل اینکه از سوی جامعه به آن منزلت اجتماعی بالایی داده نمی شود، مورد اقبال نیست و کمتر کسی را شاهد هستیم که به سمت این شغل و مشاغلی از این دست برود. بنابراین شاهد هستیم که معمولا این مشاغل در کشور توسط اتباع بیگانه انجام می شود.

وی راهکار مورد توجه قرار گرفتن این قبیل مشاغل را از سوی جامعه را ایجاد تغییر در نگرش نسبت به این شغل ها دانست و گفت: چنانچه بخواهیم این شغل ها مورد توجه کارجویان داخلی قرار بگیرد و کارجویان داخلی به این قبیل مشاغل را انجام دهند باید تا در جامعه تغییر نگرش ایجاد کنیم. در این رابطه رسانه ها، آموزش و پروش می توانند نقش پر رنگ تری برعهده بگیرند.

ابهری هم در این زمینه با برائی مقدم موافق است که منزلت اجتماعی سبب می شود که برخی مشاغل از سوی کارجویان مورد اقبال قرار نگیرد.

وی ادامه داد: متاسفانه این ذهنیت در جویندگان کار در کشور وجود دارد که هنگامی که از شغل سخن به میان می آید یک میز بزرگ، صندلی گردان و اتاق بزرگی در ذهن این افراد نقش می بندد. این باورهای غلط ازابتدا و توسط خانواده به فرد منتقل می شود. اگر از پدر و مادری پرسیده شود که فرزند تازه متولد شده آن ها در آینده به چه شغلی، اشتغال خواهد داشت، بی درنگ می گویند، پزشکی یا مهندسی و مشاغل دیگر را در این لیست قرار نمی دهند.

این جامعه شناس معتقد است باید به سمتی برویم که این تفکر را در جامعه اصلاح کنیم. باید به جای این تفکر، این طرز فکر را در جامعه جا بیندازیم که جامعه علاوه بر دکتر، مهندس، مدیریت و دهها شغل دهان پر کن به پلیس شرافتمند، راننده ماهر، چوپان و مشاغلی که در حال حاضر در منزلت اجتماعی پایینی دارند هم احتیاج دارد.

دلایل اقتصادی عدم توجه جامعه به برخی مشاغل

حسین راغفر به این مسئله با عینک اقتصادی نگاه می کند. وی در این زمینه اظهار داشت: یکی از مسائلی که در چند وقت اخیر در جوامع روستایی و شهرهای کوچک سبب شده است که برخی از مشاغل چندان مورد توجه بیکاران قرار نگیرد، به نحوی اجرای قانون هدفمندی یارانه ها توسط دولت دهم بر می گردد.

وی اضافه کرد: پرداخت یارانه نقدی سبب شده است که بخش قابل توجهی از نیروی شاغل در روستاها و شهرهای کوچک دست از کار بکشند و بخشی هم ترجیح دهند تا وارد بازار کار نشوند و با همان یارانه نقدی گذران کنند.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: پرداخت یارانه ها به این شیوه سبب می شود که شاهد بد اخلاقی های در زمینه کار در روستاها و شهرهای کوچک باشیم. دولت جدید باید نسبت به تغییر این شیوه هر چه سریعتر اقدام کند. زیرا این مشاغل در حال حاضر توسط اتباع بیگانه اشغال شده است.باید منتظر باشیم، ببینیم دولت یازدهم چه راهکارهایی بکار می بنند تا دیگر شاهد حضور اتباع بیگانه در برخی مشاغل کشور نباشیم . نیازی نباشد تا به گفته ربیعی، چوپان از افغانستان وارد کنیم.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها