کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

نوسان‌گیری سفته‌بازارن در بازار سهام


کد خبر : ۲۶۵۱یکشنبه، ۱ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۹:۳۳۲۵۳۰ بازدید

یک تحلیل‌گر بورس، زیان گریزی افراد حرفه‌ای و سرمایه‌گذاران را از مسائل مبتلابه بازار سهام دانست و گفت: تمام نمادهای حاضر در صنعت پتروشیمی در واکنش به افزایش نرخ خوراک، واکنش نشان دادند.

حامد فقرایی با بیان اینکه در روند صعودی بازار، سرعت تغییر گروه‌های پیشرو زیاد است، اظهار داشت: سرمایه‌گذاران به طور کلی 2 دسته کوتاه مدت یا معامله گران روزانه و بلندمدت با دید چند ماه تا چند سال تقسیم می‌شوند.

وی ادامه داد: در این میان حضور معامله گران کوتاه‌مدت افزایش یافته است و این می‌تواند، برای بازار مفید باشد.

این تحلیل‌گر بازار در پاسخ به این سوال که آیا افزایش حضور افراد معروف به سفته باز برای بازار مضر هستند، گفت: در دیدگاه رایج این گونه است، اما در بازاری که سفته باز وجود دارد، باید تعداد آن زیاد باشد تا شدت عرضه و تقاضاها افزایش یابد و افرادی که قصد استفاده از فرصت‌های سرمایه‌گذاری دارند، افزایش یابد، در این رقابت بین سفته‌بازان، تفاوت قیمت معاملاتی با قیمت ذاتی کمتر می‌شود.

فقرایی تأکید  کرد: اگر قیمت اندکی بالا رود، به سرعت سفته بازانی که معتقدند قیمت بالاست، اقدام به فروش می‌کنند و مترصد کاهش قیمت به زیر ارزش ذاتی می‌شوند و خرید می‌کنند.

وی گفت: در نتیجه اگر تعداد سفته‌بازان زیاد باشند، رقابت بین این گروه سبب می‌شود دامنه نوسان قیمت بین قیمت ذاتی کمتر و نوسان‌های قیمت سهام کمتر شود.

این تحلیل‌گر بازار با اشاره به اینکه این موضوع اثبات ریاضی دارد، گفت: در بازارهای مالی اروپایی نیز این موضوع به صورت تجربی نشان داده شده است.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در میان سهام گروه پیشرو، نحوه انتخاب باید چطور باشد، خاطرنشان کرد: یکی از دیدگاه‌های رایجی که ایجاد شده اینست که اگر یک یا چند سهم یک گروه بالا رفتند، بقیه گروه نیز باید بالا بروند اما نوسانات افزایشی یا کاهشی نباید به کل گروه تعمیم داده شود.

فقرایی ادامه داد: باید با دقت بیشتری به علت رشد توجه شود، شرکتی که بالا رفته است، ممکن است دلایل بنیادی خود را داشته باشد که بقیه گروه نداشته باشد و البته ممکن است کل گروه تحت تاثیر یک روند مثبت باشند.

* تأثیر افزایش نرخ خوراک بر پتروشیمی‌ها

این تحلیل‌گر بازار با ذکر مثالی به نمادهای حاضر در گروه پتروشیمی گاز و مایع اشاره کرد و گفت: در افزایش قیمت گاز، پتروشیمی‌های مایع نیز با کاهش قیمت در حد پتروشیمی‌های گازی روبه‌رو بودند، این در حالیست که آن‌ها تحت تاثیر این موضوع نبودند و این کاهش در این سهام نشان می‌دهد که بازار اگر در یک یا چند سهم اتفاقاتی رخ دهد، به کل گروه تعمیم می‌دهد.

وی همچنین با اشاره به یکی از خطاهای رفتاری رایج در بازار، گفت: یکی از خطاهای رفتاری رایج، خرید سهام شرکت‌های محلی است که افراد در آن مشغول به‌کار هستند، علت این رفتار  اطمینان بیش از حد است و سرمایه گذاران تصور می‌کنند که اطلاعات بیشتری در اختیار دارند و بدین ترتیب تصمیم بهتری می‌توانند، اتخاذ کنند.وی ادامه داد: در نتیجه این خطا، پرتفوی افراد غیر متنوع شده و ریسک بالایی را متحمل می‌شوند، همچنین ریسک افراد با ریسک فعالیت واقعی‌شان تشدید می‌شود.

این تحلیل گر بازار سهام، زیان گریزی افراد حرفه‌ای و سرمایه‌گذاران را از مسائل درگیر در بازار سهام دانست و تأکید کرد: یکی از مشکلاتی که بسیاری از سرمایه گذاران، حتی افراد حرفه ای با آن درگیر هستند، زیان گریزی است.

فقرایی گفت: این موضوع زمانی رخ می‌دهد که افراد انتظار افزایش قیمت سهم را دارند، اما قیمت سهم با کاهش روبه‌رو می‌شود؛ در این بین دلایل بنیادی برای افزایش قیمت نیز کاملا از بین رفته است و افراد به دلیل فرار از زیان و افسوس از فروش و شناسایی زیان خودداری می‌کنند، این موضوع سبب می‌شود تا علاوه بر زیان واقعی ناشی از کاهش قیمت، هزینه فرصت و خواب سرمایه نیز داشته باشند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها