کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

روشن کردن مسدودکننده‌های موبایلی ممنوع


کد خبر : ۲۶۴۵۳سه شنبه، ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۶:۳۰۳۴۰۷ بازدید

استفاده گسترده از تلفن‌های همراه و مشکلات ناشی از آن طی سال‌های گذشته موجب شده در موارد متعدد ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف به ...

استفاده گسترده از تلفن‌های همراه و مشکلات ناشی از آن طی سال‌های گذشته موجب شده در موارد متعدد ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف به استفاده از جمرها (مسدودکننده تلفن همراه) روی خوش نشان دهند.

نوفه‌ساز یا جَمِر (jammer) دستگاهی برای ایجاد نویز سفید در دامنه بالاست که برای حذف امواج موثر فرکانس بالا استفاده می شود. در اصطلاح تجاری به این دستگاه کور کننده آنتن موبایل یا مسدود کننده نیز اطلاق می‌شود. اما با وجود حجم گسترده استفاده از تلفن‌های همراه ممکن است چنین دستگاهی در مراکز مختلفی از سینماها و رستوران‌ها گرفته تا مراکز علمی و نظامی مورد استفاده قرار گیرد. البته به طور غالب استفاده از این دستگاه در کشورهای مختلف زیاد مورد استقبال قرار نمی‌گیرد.

با توجه به مباحثی که در خصوص ارتباط این دستگاه با سلامت مردم و امنیت شبکه ارتباطی وجود دارد، در برخی کشورها از جمله ایالات متحده استفاده گسترده و طولانی مدت جمرها ممنوع شده و دادگاه ایالتی میشیگان شش ماه تا سه سال زندان برای تولید و فروش این دستگاه در نظر گرفته است.

طبق اطلاعات موجود روی ویکی پدیا، اتحادیه اروپایی نیز انگلستان را به عنوان تنها حمایت کننده از تولید جمر تحت فشار قرار داده و بدین ترتیب تنها در کشور چین تولید و فروش این دستگاه قانونی و با حمایت چند کشور دیگر ادامه دارد.

اتحادیه جهانی مخابرات یا ITU نیز تولید و انتشار امواجی با فرکانس مورد استفاده در جمرها را ممنوع کرده است، با این وجود همچنان مسدودکننده‌ها در مدل‌های مختلف برای اماکن و شرایط متفاوت عرضه می شوند و می توانند دو باند GSM۹۰۰/۱۸۰۰ را مسدود کنند. سایز جمرها نیز گاهی به گونه ای است که می تواند به راحتی داخل جیب قرار گیرد.

بدین ترتیب به محض روشن شدن دستگاه، آنتن دهی کلیه موبایل‌ها (بسته به نوع دستگاه تا شعاع‌های مختلف) قطع می‌شود و در این میان هرچه که فاصله شما از دکل مخابراتی بیشتر باشد کارایی دستگاه بیشتر می‌شود. به مجرد خاموش شدن دستگاه نیز مجددا آنتن دهی تلفن همراه به حالت قبل برگشته و ارتباط بین موبایل و فرستنده امواج تلفن همراه دوباره برقرار می شود.

اما در خصوص استفاده از این تجهیزات، تذکرات مختلفی از سوی سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی داده شده و به طور کل استفاده از دستگاه‌های مسدودکننده تلفن همراه عملی غیرقانونی عنوان شده است؛ به نحوی که به گفته معاون نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری، استفاده از مسدودکننده‌های تلفن همراه، فقط با دریافت مجوز از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مجاز است.

حسین فلاح جوشقانی در این باره تاکید دارد: ضوابط فنی و مقررات مسدودکننده‌های تلفن همراه، از سال ۱۳۸۸ در کشور لازم‌الاجرا بوده و براساس این ضوابط، استفاده از مسدودکننده‌های تلفن همراه تنها درصورت دریافت مجوز از رگولاتوری و فقط در موارد مشخص شده در این مصوبه مجاز است.

وی افزود: عمده مسدودکننده‌های غیرمجاز دارای توان تشعشعی بالاتر از حد استاندارد هستند که علاوه بر آسیب رساندن به شبکه‌های ارتباطی و اختلال در خدمات‌رسانی به مردم، سلامت افرادی را که در معرض امواج این تجهیزات قرار می‌گیرند، به خطر می‌اندازند.

معاون نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری درباره پیامدهای استفاده از تجهیزات مسدودکننده تلفن همراه افزود: در برخورد با کسانی که بدون مجوز از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی از مسدودکننده‌های تلفن همراه (jammer) استفاده کرده و در شبکه رادیوئی اپراتورهای تلفن همراه اختلال ایجاد می‌کنند، دستگاههای غیرمجاز آنان جمع‌آوری ‌شده و به صورت قانونی با آنان برخورد می‌شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها