البته باز ماندن از این هدف بزرگ نمیتواند به منزله شکست جنِسیس باشد چراکه این سدانِ به واقع لوکس و مجهزِ هیوندای، تنها شاسیِ بینقص رقبای کهنهکارش را کم داشت. جنِسیس سدان با قیمت پایهای نزدیک به 40 هزار دلار ثابت کرد که هیوندای برای بزرگان هم میتواند شاخ و شانه بکشد و همین که شرمساری به بار نیاورده، گواهی است بر اینکه هیوندای میتواند با تجدیدنظر در فرمول اصلی آن، نسل دوم جنِسیس سدان را بهتر از آنچه بود، فرم دهد.
جنِسیس 2015 که هفته گذشته بهصورت رسمی در سئول کره جنوبی رونمایی شد و به زودی راهی مراکز فروش هیوندای در این کشور خواهد شد، تناسبات جذاب یک سدان اسپرت واقعی را دارد. ژست کوپهمانندش شبیه به آئودی A7 است، درست! جلوپنجرهاش فرم جلوپنجره جدید مزدا را دارد، باز هم درست! در اینکه داشبوردش فرم داشبورد سری 7 را در ذهن تداعی میکند هم حرفی نیست. نشان جدیدش هم که مشخصا کپی نشان استون مارتین است. اما آنچه طراحان هیوندای در قالب نسل جدید جنِسیس سدان ارائه کردهاند، در یک کلام، تحسینبرانگیز است. پیکره خوشتراش جنسیس 2015 بدون اغراق و با پرهیز از بازی بیمورد با خطوط و حجمهای گیجکننده طراحی شده و با برداشتی کاملا متفاوت از فلسفه طراحی پیکره سیال هیوندای، ارائهدهنده تصویری سادهتر و در عین حال، شیکتر از هیوندای است.
شتاب 5.4 ثانیهای
همین جلوه لوکستر جنِسیس 2015 برای جلب نظر بسیاری از خریداران کافی به نظر میآید، اما مهندسان هیوندای هر آنچه در توان داشتهاند را گذاشتهاند تا سواری و هندلینگ این سدان لوکس را در حد و اندازههای رقبای بهظاهر دستنیافتنیاش، ارتقا دهند. در گام اول، درصد فولاد استحکام یافته ساختار بدنه از 13.8 به 51.5 درصد افزایش یافته که استحکام به مراتب بیشتر بدنه در برابر نیروهای پیچشی و خمشی را به همراه داشته. اقداماتی که در جهت تقویت محفظه موتور انجام شده، تاثیر بسزایی در پاسخگویی بهینه فرمان خواهد داشت. در مورد سیستم تعلیق نیز باید گفت که تنظیمات سیستم تعلیق پنجاتصالی محور جلو کاملا مورد بازبینی قرار گرفته است.
جنِسیس سدان 2015 بسته به بازار هدف با 4پیشرانه عرضه خواهد شد که تنها به گیربکس 8 سرعته خودکار اتصال مییابند. ضعیفترینِ این پیشرانهها، واحد V6 3.0لیتری 257 اسب بخاری است که با حداکثر گشتاور 303 نیوتن متریاش، جنِسیس 2015 را در ثانیه 8.6 به تندی 001کیلومتر در ساعت میرساند. دو موتور V6 دیگر نیز با حجمهای 3.3 و 3.6 لیتر برای نسل جدید جنِسیس سدان درنظر گرفته شده که به ترتیب با 282 و 315 اسب بخار قدرت، شتاب 7.2 و 6.5 ثانیهای به این سدان لوکس هیوندای میدهند. قدرتمندترین و سریعترین جنِسیس 2015 نیز با 519 نیوتنمتر گشتاوری که از نیروگاه V8 5لیتری 425 اسب بخاری هیوندای میگیرد، صفر تا 100 را در ثانیه 5.4 تخته میکند و میتواند تا 240 کیلومتر در ساعت سرعت بگیرد.
امکانات ایمنی و رفاهی بیشتر
هیوندای در نسل جدید فناوریها و تجهیزات پیشرفتهتری را به لیست امکانات ایمنی و رفاهی جنِسیس سدان اضافه کرده که از جمله آنها میتوان به سنسور کنترل CO2 کابین، ترمزگیری خودکار در مواقع اضطراری (AEB)، نمایش اطلاعات ضروری روی شیشه جلو، کیسه هوای زانوی راننده، سامانه تشخیص نقاط کور راننده و کروزکنترل هوشمند رادارمحور اشاره کرد. درضمن، نسل دوم جنِسیس با سیستم انتقال قدرت به هر چهار چرخ هیوندای (HTRAC) نیز قابل سفارش خواهد بود. در این سیستم، گشتاور در حالت استاندارد به نسبت 40به60 بین محورهای جلو و عقب توزیع میشود، که البته تا 90 به 10 (جلو / عقب) در مسیرهای لغزنده و یا بالعکس، 10 به 90 (جلو / عقب) در حالت اسپرت و سواری تهاجمی نیز قابل تغییر است. برای این سیستم، حالت 100 به 0 (جلو / عقب) نیز تعریف شده که کاراکتری اقتصادی به سواری جنِسیس میدهد.
یک قدم نزدیکتر به سری 5
جنِسیس 2015 حاصل سرمایهگذاری 471.5 میلیون دلاری هیوندای است و با تلاش 4 ساله طراحان و مهندسان این کمپانی به ثمر نشسته. هیوندای در اولین روز ثبت سفارش، 3500 دستگاه از مدلهای سفارش کره جنوبی را پیشفروش کرده و امیدوار است تا پایان سال، فروش 62 هزار دستگاه را تجربه کند. هیوندای شاید هنوز به حدی نرسیده باشد که تهدیدی جدی برای بامو سری5 به حساب بیاید، اما جنِسیس جدید تمرینی است که کرهایها را یک قدم به این هدف بزرگ نزدیکتر میکند.