کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

دلالان: خانه شما را خریداریم


کد خبر : ۲۶۰۵پنجشنبه، ۲۸ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۸:۱۱۴۴۸۲ بازدید

در حالی وزیر راه و شهرسازی از ابلاغ بخشنامه آزاد شدن خریدو فروش مسکن مهر خبر داده که عده‌ای با ارسال پیامک به متقاضیان مسکن مهر پیشنهاد خرید واحدهای این طرح را با قیمت حدود 50 درصد کمتر از بازار می‌دهند.

همان زمانی که مسکن مهر به‌عنوان یک طرح بلند پروازانه از روی کاغذ به شهرها و شهرک‌های اقماری اطراف کلانشهرها نقل مکان کرد تا امروز که بیش از 6 سال از آن تاریخ می‌گذرد موضوع خرید و فروش واحدهای آن همواره بر سر زبان‌ها بوده است.

واحدهای مسکن مهر خودمالک همچنان که از نامش پیداست مشکلی برای خرید و فروش ندارد، اما واحدهای مسکن مهر 99 ساله که دولت صاحب عرصه (زمین) آن است و اعیان آن نیز به متقاضی اجاره داده می‌شود قابل معامله نیست. البته در سال‌های اخیر همزمان با تحویل واحدهای مسکن مهر بازار خرید و فروش غیرقانونی این خانه‌ها روند صعودی داشته است. اطلاعیه‌ها و اخطارهای گاه‌ وبیگاه وزارت راه و شهرسازی در این خصوص نیز نتوانسته از آمار معاملات پشت پرده واحدهای مسکن مهر به‌خصوص در شهرهای اطراف تهران بکاهد.تخلفی که به گفته مدیرعامل شرکت عمران پردیس نقش اول آنرا بنگاه‌های املاک بر عهده دارند.مهدی هدایت در این‌باره به تسنیم گفت: خرید و فروش امتیاز توسط بنگاه‌های املاک انجام می‌شود و پیگیری‌ها از اتحادیه کشوری مشاوران املاک نیز در این رابطه نتیجه‌ای نداشته است.

وی با اشاره به این‌که خرید و فروش امتیاز مسکن مهر به‌صورت غیرقانونی در بنگاه‌های املاک انجام می‌شود، یادآور شد: بنگاه‌های املاک پردیس حاضرند واحد مسکونی 100 میلیون تومانی را در پردیس دو میلیون تومان بفروشند تا یک میلیون تومان سود به آنها برسد.هدایت با اشاره به این‌که متأسفانه بنگاه‌های املاک پردیس فقط به‌دنبال سود خودشان هستند، گفت: چند بنگاه املاک را نیز به همین دلیل پلمب کرده‌ایم، اما همچنان کار خودشان را انجام می‌دهند.وی با بیان این‌که از 500 مغازه پردیس 200 مغازه بنگاه املاک است، افزود: چندین بار با خسروی، رئیس اتحادیه کشوری مشاوران املاک در این رابطه صحبت کرده‌ام، اما نتیجه‌ای در بر نداشته است.

 

*خرید و فروش مسکن مهر با کد رهگیری

این در حالی بود که رئیس اتحادیه کشوری مشاوران املاک با تأکید بر "نمی‌توانیم ازحق ممانعت کنیم"، گفت: برای خرید و فروش مسکن مهر و امتیاز آن کد رهگیری صادر می‌شود.مصطفی قلی‌خسروی در این‌باره به تسنیم گفت: نمی‌توانیم تحت هیچ شرایطی از حق ممانعت کنیم و وقتی حقی برای کسی ایجاد می‌شود این فرد می‌تواند آن را واگذار کند. بنابراین هیچ‌کس هم نمی‌تواند از حق ممانعت کند.وی همچنین در پاسخ به این پرسش که خرید و فروش امتیاز مسکن مهر نیز کد رهگیری دارد، تأکید کرد:‌ برای فروش امتیاز مسکن مهر نیز باید قرارداد تنظیم شود و هر قراردادی کد رهگیری می‌خواهد.
 

*خرید و فروش اعیان آزاد می‌شود

در حالی خرید و فروش غیرقانونی مسکن مهر (به تعبیر دولتی‌ها) و قانونی (به تعبیر دست‌اندرکاران بازار) همچنان انجام می‌شود که وزیر راه و شهرسازی شنبه گذشته در برنامه نگاه یک با تاکید بر این‌که اعتقادی به بگیر و ببند ندارم از آزاد شدن معاملات مسکن مهر خبر داد و گفت: گفته می شود مردم حق خرید و فروش مسکن مهر را ندارند، چرا حق فروش را ندارند باید مسکن مهر خود را تبدیل به احسن کنند. اعتقادی به بگیر و ببیند ندارم و به همین منظور تا چند هفته آینده بخشنامه آزاد شدن معاملات مسکن مهر را صادر می کنم.آخوندی روز گذشته نیز در نخستین نشست خبری خود در پاسخ به تسنیم، گفت: خرید و فروش اعیان واحدهای مسکونی مهر آزاد می‌شود و خرید و فروش عرصه این واحدها آزاد نخواهد شد.

*خانه شما را خریداریم

فعالان بازار مسکن بر این باورند که آزاد شدن خرید و فروش واحدهای مسکن علاوه بر این‌که یک رونق نسبی را به‌دنبال دارد از بسیاری گرفتاری‌های بعدی ناشی از معاملات غیر قانونی جلوگیری خواهد کرد که همواره بخشی از آن گریبان وزارت راه و شهرسازی را گرفته است.هم‌اکنون در شهر پردیس که حدود 80 هزار واحد مسکن مهر در آن در حال ساخت است که خرید و فروش واحدهای این طرح رونق بسیار زیادی دارد.به گزارش تسنیم، یک واحد 80 متری مسکن مهر در حال حاضر بین 150 تا 250 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود، البته این رقم برای واحدهایی است که بدون واسطه داد و ستد می‌شود و اگر دلالان یک پای معاملات باشند فروشنده مسکن مهر حداکثر می‌تواند آنرا تا 85 میلیون تومان بفروشد!

به‌عبارت دیگر برخی بنگاه‌های املاک با خرید واحدهای مسکن مهر با قیمت مذکور وفروش آن با قیمت حداقل 150 میلیون تومان کمی بیش از 56 درصد سود به جیب می‌زنند.
اما پس از اظهارات وزیر راه و شهرسازی درباره آزاد شدن خرید و فروش اعیان مسکن مهر، دلالان مسکن دست به‌کار شده‌اند. موضوع از این قرار است که عده‌ای از دلالان مسکن پیامکی را با مضمون «خانه شما را خریداریم» به متقاضیان مسکن مهر ارسال کرده‌اند.

یکی از متقاضیانی مسکن مهر با تایید این خبر در این‌باره به خیرنگار تسنیم، گفت: با شماره‌ای که در پیامک درج شده بود تماس گرفتم و فردی در آن سوی خط گفت واحد مسکن مهر شما را 75 تا 85 میلیون تومان خریداری می‌کنیم.

وی ادامه داد: این در حالی است که حدود 5 ماه پیش که قصد فروش خانه‌ام را داشتم به یکی از  بنگاه‌های املاک پردیس مراجعه کردم که مشاور این بنگاه قیمت هر مترمربع واحد مسکن مهر را 1.8 میلیون تومان یعنی حدود 150 میلیون تومان اعلام کرد.

به گزارش تسنیم، بدون تردید پس از آزاد شدن معاملات اعیان واحدهای طرح مهر بازار خرید و فروش مسکن مهر رونق گرفته و باعث افزایش قیمت خواهد شد. اقدام وزیر راه و شهرسازی برای ابلاغ بخشنامه آزاد شدن خرید و فروش اعیان مسکن مهر از یک سو باعث می‌شود بخش اعظمی از نابسامانی‌ها را در شهرهای اقماری اطراف کلانشهر برطرف کند و از سوی دیگر نیز شرایطی را به‌وجود می‌آورد تا اندسته از متقاضیان که به هر دلیل قادر به سکونت در مسکن مهر نیستند بتوانند با خیالی آسوده خانه خود را تبدیل به احسن کنند.

اما در این بین این سئوال مطرح می‌شود که دلالان بازار مسکن چگونه و از چه طریقی به شماره تلفن متقاضیان مسکن مهر که خانه‌های خود را تحویل گرفته‌اند، دست یافته‌اند. هم‌اکنون فقط شرکت عمران پردیس و تعاونی‌هایی که در طرح مهر فعال هستند لیست شماره‌ همراه متقاضیان را در اختیار دارند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها