کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

با وجود هشدار ایران


کد خبر : ۲۴۲۷سه شنبه، ۱۹ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۶:۰۳۴۸۸۶ بازدید

درحالی که ایران هشدار داده است وضع تحریم های جدید علیه این کشور به مرگ توافق هسته ای ژنو می انجامد سناتورهای آمریکایی در حال آماده کردن طرحی هستند که صادرات نفت، ذخایر ارزی و صنایع استراتژیک ایران را هدف قرار داده است.

به گزارش رویترز، دو تن از سناتورهای آمریکایی در حال آماده کردن طرحی هستند که به موجب آن، در صورت به نتیجه نرسیدن توافق مقدماتی ایران و گروه 1+5، تحریم های جدیدی علیه ایران در طی شش ماه آینده وضع می شود.

این در حالی است که وزیر خارجه ایران هشدار داده است وضع هرگونه تحریم جدید علیه ایران موجب مرگ توافق ژنو خواهد شد.

دستیاران سناتورها روز دوشنبه اعلام کردند، سناتور دموکرات، رابرت منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا و سناتور جمهوری خواه مارک کیرک، به دستیابی به توافق در مورد این طرح که مابقی صادرات نفت ایران، ذخایر ارزی خارجی این کشور و صنایع استراتژیک آن را هدف قرار خواهد داد، نزدیک شده اند.

این مصوبه که احتمالا با مخالفت کاخ سفید مواجه خواهد شد، قصد دارد توانایی دولت اوباما در معاف کردن ایران از تحریم ها را محدود سازد. همچنین به موجب این مصوبه در صورتی که تهران از توافق مقدماتی ژنو تخطی کند، مجددا تحریم هایی علیه ایران به اجرا گذاشته خواهد شد.

دستیار یکی از سناتورهای ارشد جمهوری خواه که نخواست نامش فاش شود این مصوبه را «تضمینی در مقابل اقدامات فریبکارانه ایران» توصیف کرد.

کاخ سفید هفته گذشته اعلام کرد، مخالف تلاش برخی از اعضای سنا برای وضع تحریم های جدید علیه ایران است، حتی اگر این تحریم ها در ماه های آینده به اجرا گذاشته نشود.
روز دوشنبه، بن رودس، یکی از مشاوران امنیت ملی کاخ سفید گفت: «تحریم ها در جریان روند مذاکرات جدا غیرسازنده است» و می تواند اتحاد قدرت های جهانی را که موجب ایجاد توافق با ایران شده است از بین ببرد.

گروه 1+5، متشکل از کشور های آمریکا، چین، روسیه، فرانسه، انگلیس و آلمان ماه گذشته یک توافق شش ماهه را با ایران به امضا رساندند که به موجب آن بخش هایی از برنامه هسته ای ایران محدود می شود و اجازه بازرسی های روزانه از تاسیسات هسته ای این کشور صادر می گردد. در مقابل، آمریکا متعهد شده است که تلاش برای کاهش صادرات نفت ایران را متوقف کند، اجازه دسترسی تهران به 7 میلیارد دلار از دارایی های بلوکه شده اش را صادر نماید و تحریم ها در زمینه تجارت فلزات گرانبها، پتروشیمی و خودرو را کاهش دهد.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه با مجله تایم گفت، تحریم های جدید، حتی اگر با تاخیر اجرا شود، توافق به دست آمده در ژنو را خواهد کشت.

ظریف افزود: «کل توافق خواهد مرد.» وی اضافه کرد، پارلمان ایران نیز می تواند طرحی را تصویب کند که اگر گفت‌وگوها با شکست مواجه شد به اجرا گذاشته شود. اما اگر ما شروع به انجام دادن این کار کنیم، من فکر نمی کنم که به جایی برسیم.

سناتورهای آمریکایی احتمالا تلاش خواهند کرد مصوبه ای را به یک طرحی که باید حتما به تصویب برسد، مانند قانون اختیارات دفاع ملی اضافه کنند. این طرح دربردارنده قانون بودجه دفاعی سالیانه آمریکاست و قرار است این هفته در سنا مورد بررسی قرار گیرد. یکی از دستیاران سناتورهای جمهوری خواه گفت، هنوز مشخص نیست که سناتورها چه مسیری را در پیش خواهند گرفت.

هفته گذشته، رهبران سه کمیته سنا از مقامات اطلاعاتی آمریکا خواستند تا گزارش های منظمی را در مورد اینکه آیا ایران به توافق ژنو عمل می کند یا نه، در اختیار آنها بگذارند. تیم جانسون، رئیس کمیته بانکی، دایان فینستین، رئیس کمیته اطلاعاتی و کارل لوین، رئیس کمیته خدمات تسلیحاتی این درخواست را به جیمز کلپر، رئیس اطلاعات ملی آمریکا ارسال کردند. رابرت منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنا این نامه را امضا نکرده است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها