کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

درآمدزایی ترکیه با عسل ایرانی


کد خبر : ۲۰۲۳۳یکشنبه، ۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۸:۴۷۱۶۶۳ بازدید

قائم مقام معاون وزیر در تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی، نبود استاندارد اجباری، برندسازی، بسته‌بندی متنوع و بازاریابی را حلقه مفقوده صادرات ...

قائم مقام معاون وزير توليدات دامي وزارت جهاد كشاورزي، نبود استاندارد اجباري، برندسازي، بسته‌بندي متنوع و بازاريابي را حلقه مفقوده صادرات عسل ايراني به كشورهاي اروپايي دانست و گفت: تركيه از صادرات مجدد عسل ايراني، تا شش برابر درآمدزايي مي‌كند. اين نخستين بار نيست كه اخباري مبني بر اين منتشر مي‌شود كه خارجي‌ها با استفاده از محصولات ايراني سود‌هاي كلان مي‌برند. درباره زعفران كه از آن با عنوان طلاي سرخ هم ياد مي‌شود اين اتفاق سال‌هاست كه رخ مي‌دهد.

زعفران كه محصولي ويژه ايران است به صورت فله‌اي به كشور‌هاي ديگر مي‌رود و آنها تنها اقدام به بسته‌بندي شكيل آن كرده و سپس اين محصول ارزشمند را به بازار مي‌فرستند. در سال‌هاي اخير كه ايران تلاش كرده است جلو اين سودجويي را بگيرد با مشكلات تازه‌اي رو به رو شده است. سودجويان خارجي به دنبال فعاليت‌هاي ايران اقدام به وارد كردن محصولات تقلبي به بازار مي‌كنند. اين محصولات كه با نام ايران فروخته مي‌شود، بازار ايران را خراب كرده و اعتماد مشتريان را سلب مي‌كنند. به نظر مي‌رسد برنامه‌ريزي‌ها در اين حوزه مي‌تواند سود سرشاري را نصيب ايران كند. در اين زمينه بيش از آنكه سرمايه لازم باشد، دانش، تجربه و مهارت لازم است و به اين شرط محصولات ايراني جايگاهي بهتر پيدا كرده و موجب رونق اقتصادي مي‌شوند.

اين در حالي است كه همچنان در اين زمينه ضعف‌هاي اساسي وجود دارد، چنانكه روز گذشته قائم مقام معاون وزير توليدات دامي وزارت جهاد كشاورزي، نبود استاندارد اجباري، برندسازي، بسته‌بندي متنوع و بازاريابي را حلقه مفقوده صادرات عسل ايراني به كشورهاي اروپايي دانست و گفت: تركيه از صادرات مجدد عسل ايراني، تا ۶ برابر درآمدزايي مي‌كند.

به گزارش ایران جیب به نقل از ايرنا، محمدرضا ملاصالحي به كاهش صادرات عسل در سال جاري اشاره كرد و افزود: پارسال ۷۸ هزار تن عسل در كشور توليد شد كه پنج هزار و ۳۰۰ تن آن به كشورهاي تركيه، عراق، عربستان و حاشيه خليج فارس صادر شده بود كه امسال اين ميزان كاهش يافت.

او عمده مشكل صادرات عسل ايران را فله‌اي بودن آن اعلام كرد و گفت: متاسفانه عسل ايران نيز همانند ديگر محصولات همچون پسته و زعفران به شكل فله‌اي صادر مي‌شود و كشوري همچون تركيه با بسته‌بندي‌هاي مناسب، عسل ايراني را با صادرات دوباره به كشورهاي اروپايي، حداقل پنج تا ۶ برابر ارزش افزوده دريافت مي‌كند. ملاصالحي افزود: اين در حالي است كه ايران ظرفيت و توانمندي توليد عسل استاندارد با برندسازي و بسته‌بندي متنوع را دارد تا اين سود حاصل از آن را نصيب توليدكنندگان داخلي كند؛ اين امر نيازمند همكاري تشكل‌هاي اين صنعت است. او با بيان اينكه عسل علاوه بر ارزشمندي از لحاظ تغذيه‌اي و دارويي داراي مدت زمان نگهداري بالا و فسادناپذيري است، اضافه كرد: مشكل اصلي ما اين است كه تاكنون تشكل‌هاي اين بخش در مسير برندسازي و بسته‌بندي شكيل و متنوع، استاندارد بين‌المللي و بازاريابي به شكل جدي گام برنداشته‌اند.

اين مقام مسئول درباره استاندارد اجباري عسل نيز گفت: درحال حاضر سازمان ملي استاندارد ايران، استاندارد عسل را تشويقي اعلام كرده، كه اين موضوع مي‌تواند به عمد يا غيرعمد موجب تقلب در محصول عسل ايراني در بازارهاي صادراتي شود. قائم مقام معاون وزير در امور توليدات دامي معتقد است، اگر استاندارد اجباري عسل داشته باشيم با سيستم نظارت و كنترل مي‌توانيم از بروز برخي مشكلات از جمله تقلب در اين محصول جلوگيري كنيم. او درباره برندسازي نيز افزود: چندي پيش يك برند عسل به بازار معرفي شد اما اين كافي نيست بلكه بايد به عنوان كشورتوليد‌كننده اين محصول كه رتبه هشتم جهاني توليد را به خود اختصاص داده است، دراين بخش نيز فعاليت كنيم تا عسل ايراني به شكل فله‌اي صادر نشود.

ملاصالحي بسته‌بندي را يك معضل در بخش صادرات عسل عنوان كرد و افزود: درحال حاضر عسل بازار داخلي ما داراي بسته‌بندي است اما بازار صادراتي ما نيازمند بسته‌بندي‌هاي تخصصي و متنوع مطابق با درخواست كشورهاي متقاضي است. او اضافه كرد: نبود بازاريابي مناسب از سوي تشكل‌هاي اين بخش از ديگر مشكلات صادرات است كه بايد مورد توجه قرار گيرد. اين مقام مسئول ادامه داد: در صورت حل اين مشكلات مي‌توانيم به‌طور مستقيم و بدون واسطه، عسل مورد نياز بازارهاي صادراتي اروپايي را تامين كنيم.

ملاصالحي با بيان اينكه به دنبال حمايت و تشويق تشكل‌هاي اين صنعت هستيم، ادامه داد: در همين زمينه صندوق توسعه سرمايه‌گذاري زنبورعسل ايجاد شد و دولت سهمي را هر ساله به اين صندوق مي‌پردازد و بقيه سهم بايد از طريق تشكل ها، توليدكنندگان و صادركنندگان تامين شود. به گفته او گردش مالي و سود حاصل از فرايند صادرات بايد منجر به افزايش نقدينگي اين صندوق شود تا مشكلات صندوق زنبورعسل در بخش توليد و صادرات برطرف شود. قائم مقام معاون وزير توليدات دامي وزارت جهاد كشاورزي مصرف سرانه عسل ايران به ازاي هر نفر را كمتر از يك كيلوگرم عنوان كرد و افزود: در برخي از كشورها ميزان مصرف سرانه حدود 225 گرم است. او اظهارداشت: البته در برخي كشورهاي پيشرفته دنيا سرانه مصرف عسل دو كيلوگرم است كه ما بايد تلاش كنيم به شرايط مطلوب مصرف عسل برسيم.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها