کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

آژانش مسافرتی جا اینجاس
کیان برنا
فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
نیسان
کانال تلگرام ایران جیب

آیا همه موتور‌ها نیاز به گرم شدن دارند؟

کدخبر:۲۰۱۴۰دوشنبه، ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۰:۳۴۱۶۳۲۱ بازدید

سوال‌های زیادی ممکن است به ذهن افرادی که در صبح‌های سرد زمستانی می‌خواهند با خودروی خود سر کار بروند خطور کند که عبارتند ...
آیا همه موتور‌ها نیاز به گرم شدن دارند؟

سوال‌های زیادی ممکن است به ذهن افرادی که در صبح‌های سرد زمستانی می‌خواهند با خودروی خود سر کار بروند خطور کند که عبارتند از : آیا باید قبل از حرکت منتظر گرم شدن موتور خودرو شویم؟ برای چه خودروهایی باید این کار انجام شود و چند دقیقه باید منتظر باشیم تا موتور خودرو به دمای مناسب برای حرکت برسد؟ حرکت به‌محض روشن کردن موتور چه آسیبی به آن می‌زند؟ برای جلوگیری از آسیب‌های سرما به خودرو چه کارهایی باید انجام داد؟ اینها سوالاتی هستند که ممکن است در صبح‌های سرد زمستانی از ذهن شما عبور کند و پاسخ مناسبی برای آنها نداشته باشید. برای پاسخ به این سوالات در ابتدا باید دید شما چه خودرویی سوار می‌شوید و خودروی شما از چه سوختی برای حرکت استفاده می‌کند. برای خودروهای دیزلی توصیه می‌شود قبل از حرکت در حد دو دقیقه موتور خودرو گرم شود و سپس به آرامی شروع به حرکت کنید. برای موتور‌هایی که از بنزین استفاده می‌کنند این حساسیت‌ها وجود ندارد و صرفا باید مراقب بخش‌های دیگری بود که ممکن است تحت تاثیر سرما آسیب ببینند.

اگر شما از خودرو‌های روز و مدرن استفاده می‌کنید هیچ نیازی به گرم شدن موتور خودرو ندارید، چرا‌که این خودرو‌ها سوخت را به‌صورت مستقیم به درون سیلندر‌ها تزریق می‌کنند که این عمل باعث کارآیی بالاتر موتور و افزایش شتاب و قدرت در خودرو می‌شود. در صورتی که 20 سال از تاریخ ساخت خودروی شما می‌گذرد و قصد رانندگی در هوای منفی صفر درجه را دارید، بهتر است فقط 30 ثانیه صبر کرده و سپس به آرامی حرکت کنید و اجازه دهید موتور و روغن موتور به آرامی گرم شوند. یک خودرو بخش‌های مختلفی دارد که سرما می‌تواند آنها را تحت تاثیر خود قرار داده و یک روز زیبای برفی را برای شما به جهنمی سوزان تبدیل کند و باید بدانید که سرمای شدید می‌تواند از راه‌های مختلف به خودرو شما آسیب برساند. اولین تاثیر هوای سرد روی باتری خودرو است که باعث می‌شود قدرت کافی برای روشن کردن خودرو در اختیار نداشته باشد. در این صورت باید مراحل مختلفی را برای حفظ قدرت باتری طی کنید. برای مثال از تمیز بودن سر باتری‌ها اطمینان داشته باشید، مراقبت‌های لازم را قبل از ورود به فصل سرما در رابطه با باتری خودرو انجام دهید. هنگام استارت زدن وسایلی را که از برق خودرو تغذیه می‌شوند خاموش کنید. 

در نظر داشته باشید باتری خودرو در دماهای 1- تا 32 درجه سانتیگراد عملکرد مناسبی دارد و دمای کمتر از این مقدار می‌تواند عمر باتری و میزان برق ذخیره شده در آن را کاهش دهد. هوای سرد همچنین می‌تواند روی سفت شدن روغن موتور، روغن ترمز و جعبه دنده و هیدرولیک‌های خودرو اثر بگذارد. در چنین مواقعی باید به نسبت دمای منطقه از روغن‌های مناسب آن دما استفاده کنید و نسبت به کارآمد بودن روغن اطمینان داشته باشید. روغن‌های نامناسب در هوای سرد سفت می‌شوند و در بخش‌هایی از خودرو که نیاز به حرکت سریع چرخ دنده‌ها و سیالات دارند این مساله می‌تواند چالش بزرگی را برای خودروی شما ایجاد کند. دمای پایین هوا همچنین می‌تواند روی برف پاکن و شیشه پاکن خودرو اثر گذاشته و آن را از کار بیاندازد.

در چنین مواقعی باید از ضد یخ‌های مخصوص شیشه پاک کن استفاده کنید که برای رنگ خودرو ضرری نداشته باشند. در صورتی که یخ روی شیشه جلوی خودرو وجود دارد قبل از استفاده از برف پاک کن حتما نسبت به پاک کردن یخ‌ها اقدام کنید، چرا‌که تیغه‌های لاستیکی در برخورد با یخ‌های شیشه خراب می‌شوند. سرمای هوای روی باد لاستیک‌های شما اثر می‌گذارد و ممکن است تایر‌ها کم باد به نظر برسند و در صورت بی توجهی به این مساله و باد زدن اضافه به آنها ممکن است در ساعات گرمتر روز با افزایش باد در تایر‌ها مواجه شوید. کاهش فشار هوا در درون تایر‌ها و کم باد بودن آنها هم باعث افزایش مصرف سوخت در خودرو می‌شود و هم با افزایش اصطکاک در آنها باعث خورده شدن آج آن و در نتیجه آسیب دیدگی می‌شود. توجه داشته باشید هر 5.5 درجه سانتیگراد کاهش دما باعث یک پوند بر اینچ مربع کاهش فشار باد در لاستیک‌ها می‌شود. در صورتی که تایر‌های شما فصلی هستند هیچگاه از تایر‌های تابستانه در سرما و جاده‌های پوشیده از برف استفاده نکنید و تایرهایی را انتخاب کنید که برای زمستان مناسب هستند. رعایت نکات بالا باعث می‌شود از رانندگی در هوای سرد و برفی لذت برده و بدون خسارت زمستان خود را پشت سر بگذارید.

بلیط هواپیما



دیدگاه ها

فرهاد: 1394/12/608:21:32،
150
30
ایرانجیب عزیز ممنون از مقاله جالب ، ایشالله سال آینده ازش استفاده میکنیم. ضمنا وقتی مقاله ترجمه میکنید واحدها رو هم تبدیل کنید تا ملموس تر بشند.
منصور: 1394/12/616:19:13،
122
17
سلام.از مقاله با ارزشی که گذاشتید ممنونم. ولی من نمیدونم پراید من خودروی مدرنه یا خودروی 20 سال پیش!!! لطفا راهنمایی کنید.
ایرانی: 1394/12/617:06:38،
83
32
مقاله خیلی خوب بود.ولی به درد ما ایرانیا نمیخوره. چون برف و سرما خیلی وقته کم شده یا حتی تموم شده. برفها هم برفهای قدیم
معین: 1396/7/1720:25:27،
7
3
لاستیک مناسب زمستان حرف اول رو میزنه براى این مدت

حیف از پول خبری نیست
فراری: 1396/7/1722:47:40،
7
5
پاسخ: موتور برای هر شرایط آب و هوایی باید از نو طراحی بشه مثلا برای روسیه که دمای موتور زیاد بالا نمی ره ضریب انبساط کمی برای رینگ و پیستون در نظر می گیرن چون موتور قراره زیاد گرم نشه برعکس برای جاهای گرم پیستون و رینگ کمی کوچکتر در نظر گرفته میشه چون قراره موتور گرم کار کنه .
مثلا طراحی موتور پژو برای روسیه ج نمی ده چون گرما دوسته موتور پژو زمانی که سرده درس کار نمی کنه و دود آبی هم ممکنه بده رینگ و پیستون کمی کوچکتر در نظر گرفته شدن تا اینکه موتور گرم شه و رینگ و پیستون منبسط بشن و تازه کیپ جاشونو بگیرن و کمپرس کامل بشه .
حرف حساب !: 1396/7/1920:28:25،
4
4
قطعا گرم شدن موتور در بهتر كاركردن خودرو تناسب دارد
موتورهاي گازوئيلي صد در صد
موتورهاي بنزيني 70 دصد
موتورهاي گاز سوز 30 دصد


فقط موتورهاي الكتريكي نياز نيست گرم شود چه بسا بهتر است خنك باشد بهتر كار ميكند .

بيشترين آلودگي شهرها از موتورهاي سنگين گازئيل سوز اتوبوس ها كاميونها و ميني بوسها هستند . والسلام
معتمد: 1394/12/608:40:01،
87
29
با تشکر از متن منتشر شده لازم است یک مسئله در این خصوص در نظر گرفته شود در دمای پایین و تحت تنش ناگهانی اکثر الیاژ های فولادی دچار شکست تردد میشوند.درست است که موتور ماشینهای جدید دما بالا هستند و ممکن است احتمال خرابی آنها در دمای پایین کم باشد ولی دیگر قطعات خودرو چنین وضعیتی را ندارند لذا اگر به سلامت خوروری خود و سرمایه خود اهمیت میدهید حتما در روزهای سرد ماشین خود را باحرکت با دنده 1و2 گرم نماید
mohammad: 1394/12/611:53:07،
37
71
کاملا با حرف شما موافق هستم من اکثر اوقات صبح با دنده 1 5دقیقه سرگاز میرم تا روغن وگیربکس گرم بشند تا دنده خوب جا بره
خودشم: 1396/7/1717:58:36،
13
4
بالا بردن دور موتور تازه روشن شده در همه فصل و دمایی کار غلطیه
احمدرضا: 1394/12/608:47:05،
63
32
خودرو های ما خودرو شب است وبعد از گرم شدن هم راه نمیرود
رضا: 1394/12/609:04:04،
170
48
فرهنگ رانندگی در ایران میگه:

تا استارت زدی گاز بده، لایی بکش، بوق بزن، از سمت راست سبقت بگیر، پنجره رو بده پایین حرف زشت بزن، رو سرعت گیر هم حتما دنده 4 برو !!!

بازم بگم ؟!!!
امیر: 1394/12/613:14:31،
127
28
آی گل گفتی؛ فقط اضافه کنم ورود ممنوع هم برو تو شکم روبرویی اعتراض کرد بیا پایین یخه رو بگیر و یک پرس کتک.

خدایا کی میشه تو این کشور فرهنگ رانندگی بره بالا.
سعید: 1396/7/1712:05:00،
17
4
تا وقتی که اعمال قانون در رانندگی ضعیف عمل کنه( مخصوصا برای موتوریها) وضع همینه توقع معجزه رو نداشته باشید باید فرهنگ سازی و اعمال قانون بشه.
شندی: 1396/7/1723:10:27،
12
6
خداوند انشاالله همه ی ما را آدم کند..
206: 1394/12/609:07:03،
50
80
با بنزین یورو 4 تمام ماشین ها استارت اول در صبح روشن نمیشه.

دوستان فقط سوپر بزنید. ماشین با نیم استارت روشن میشه.

همه ماشین ها این مشکل رو دارند. بیخودی شمع، فیلتر بنزین و تنظیم موتور نرید. فقط و فقط سوپر بنزید
خودشم: 1396/7/1718:02:14،
12
6
سوپر روی خودروی با ضریب تراکم پایین(تنفس طبیعی) خیلی تاثیر خاصی نداره
m: 1394/12/609:13:23،
58
28
افرین به ایران جیب
فقط بهتر نبود این مطلب رو 2ماه دیگه میزدی
کلا عقبی از زمان
محسن 128: 1394/12/611:18:20،
52
25
موقع روشن شدن خودرو بطوریکه دور موتور از 2000 دور بالاتر نیاید رانندگی کنید تا همزمان تمام قسمتهای موتور به ارامی و باهمدیگر گرم شوند
محمد: 1394/12/613:29:41،
46
49
من هرزمان که ماشینو گذاشتم درجاکارکنه تاگرم بشه ، تا آخرشب روان و کم صداتره
خودشم: 1396/7/1718:01:09،
13
5
این تصور غلط شماست، درجا کار کردن موتور برای گرم شدن، بالای 1-2 دقیقه واقعا بی مورد و باعث الودگی زیاد هوا و زیاد شدن مصرف سوخت و حتی در مواردی که زیاد بشه به خاطر عدم خنک کاری قسمت های مختلف، باعث اسیب به بعضی قسمت ها مثل بخش اگزوز و ... میشه
راضی: 1394/12/614:00:49،
68
29
احتمالا مهم ترین نکته رویادتون رفت که اشاره کنید / ان هم اینکه اگه دیدید که عابر پیاده ای میخواهد از عرض خیابان رد بشه فرمان رو بگیریم روش تا به پره به سمت عقب که بعدش قاه قاه بخندیم/ متاسفانه
وحید: 1396/7/1711:00:46،
14
4
"گر شما از خودرو‌های روز و مدرن استفاده می‌کنید هیچ نیازی به گرم شدن موتور خودرو ندارید، چرا‌که این خودرو‌ها سوخت را به‌صورت مستقیم به درون سیلندر‌ها تزریق می‌کنند "
عزیز این که گفتی میشه GDI تزریق مستقیم بنزین به داخل سیلندر!
به نطرت چند درصد از اتومبیلهایی که در کشور ایران در حرکتند GDI هستند؟
مرتضى: 1396/7/1713:45:28،
3
4
مسئله كه هـيچ راجبش صحبت نشد در مورد داشبورد خودرو
اگه شما خودرو تان را شبها در فضاؤكم باز پارك ميكنيد بايد حتماً رو ان را باپارچه يا رو داشبوردى بپوشانيد كه تحت تأثير تعقير ناگهانى دما در زمستان و يا هواى سرد نباشه كه باعث ترك خوردن چرم روى داشبورد نشود
مصطفا: 1396/7/1719:32:12،
14
3
آدمیزاد چقدر باید همه ش مواظب همه چیز باشه? از تک تک اعضای بدن گرفته تا ماشین و تک تک لوازم خانه ، بابا مگه چقدر اعصاب داریم، خودتون حساب کنین کارایی که میگن برای سلامت دندان و معده و مفاصل و اعصاب و ... و خود ماشین هم که عالیجنابیه برای خودش ، از رنگش و شستشوش و روغن و لاستیک و موتور و جلوبندی و کولر و فیلترها و ...
خسته شدم
امیر: 1396/7/1721:44:42،
17
4
آقا موتورپراید همه جوره okهست.خخخخخخخخخخخخخخخخخخ

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
نگین خودرو
رزرو هتل

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
پانی پی
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بلیط قطار