کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

واكنش بازار به مذاكرات پيش‌رو در ژنو


کد خبر : ۱۹۹۴چهارشنبه، ۲۹ آبان ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۲:۴۶۴۱۹۰ بازدید

در آستانه دور تازه مذاكرات بين‌المللي كشورمان در ژنو، بازار سرمايه جهش قابل‌توجهي داشت و شاخص كل براي اولين بار از مرز 78 هزار واحد عبور كرد. قيمت ارزهاي خارجي از جمله دلار ...
واكنش بازار به مذاكرات پيش‌رو در ژنوواكنش بازار به مذاكرات پيش‌رو در ژنو

در آستانه دور تازه مذاكرات بين‌المللي كشورمان در ژنو، بازار سرمايه جهش قابل‌توجهي داشت و شاخص كل براي اولين بار از مرز 78 هزار واحد عبور كرد. قيمت ارزهاي خارجي از جمله دلار در بازار آزاد هم كاهش داشت و به زير 3هزار تومان سقوط كرد. بازار طلا هم تا حدي تحت‌تاثير قرار گرفته است و قيمت انواع سكه‌ كاهش داشت. همه اين اتفاقات در حالي رخ داد كه حدود دو هفته پيش در آستانه دور گذشته مذاكرات كشورمان درخصوص پرونده‌ هسته‌اي هم اتفاق مشابهي در ابعاد بيشتري بازارهاي مالي تهران را تحت‌تاثير قرار داد. 

ديروز در صرافي‌هاي ميدان فردوسي و چهارراه استانبول قيمت دلار به زير 3هزار تومان سقوط كرد و هر دلار آمريكا 2995 تومان به فروش رسيد. قيمت يورو هم با 0.6 درصد كاهش به 4045 تومان رسيد. قيمت طلا هم با كاهش مواجه شد و هر گرم طلا 93 هزار و ششصد تومان به فروش رسيد. قيمت هر سكه بهار آزادي طرح جديد هم 915هزار تومان به فروش رسيد. قيمت نيم سكه و ربع با كاهش بيشتري مواجه شد و هر نيم بهار 462هزار تومان و هر ربع بهار 273 هزار تومان معامله شد. اما بيشترين تاثير مذاكرات پيش رو را بايد در بازار بورس تهران جست و جو كرد. 

بورس تهران كه در آبان‌ماه روزهاي خوش ماه‌هاي گذشته را تكرار نكرده و از آهنگ رشد آن كاسته شده است در روز سه‌شنبه روندي صعودي داشت و بيش از 813 واحد رشد كرد و در قله 78 هزار و 85 واحدي قرار گرفت. به اين ترتيب بازار سرمايه از ابتداي امسال 105درصد بازدهي داشته است كه ركوردي قابل‌توجه به حساب مي‌آيد. ارزش بازار نيز از مرز 382 هزار ميليارد تومان فراتر رفته است؛ اتفاقي كه در ميان بازارهاي مالي منطقه بي‌نظير است.

در همين حال يك كارشناس بازار سرمايه هم روند رو به رشد بازار از ابتداي فصل تابستان را با تغيير دولت و چشم‌انداز مثبت بين‌المللي بي‌ارتباط نمي‌‌بيند. محمد رضا مايلي با اشاره به اينكه بورس اوراق بهادار تهران با بازدهي بالاي خود از ابتداي سال تاكنون، كام بسياري از سهام‌داران خود را شيرين كرده است، گفت: «خوشبيني به روي كار آمدن دولت جديد و همچنين مذاكرات هسته‌اي شرايط را به‌گونه‌اي فراهم كرد تا كليت بازار در مسير صعودي به فتح شاخص‌هاي جديد حركت خود را ادامه دهد.» او در گفت‌وگو با فارس با بيان اينكه نسبت قيمت به سود (P/E) بازار به سبب همين امر، افزايش يافته است، افزود: «اينكه شرايط تا كجا به پيش خواهد رفت و چه صنايع يا شركت‌هايي به واقع مستحق نسبت‌ قيمت به درآمدي بالايي هستند، سوالي است كه در پاسخ به آن بايد منطقي انديشيد.»

به اعتقاد اين تحليلگر بازار سهام، پاسخ به اين سوال‌ها را بايد در پس خوشبيني سهام‌داران جست، اينكه چرا دو اتفاق مذكور از سوي سرمايه‌گذاران مثبت ارزيابي مي‌شوند و چه تاثيري بر سودآوري شركت‌ها دارند، زيرا نسبت قيمت به درآمدي حدود 10، در نگاه كلي به معني انتفاع 10 درصدي سهام‌داران از سرمايه‌گذاري در بورس است كه در مقايسه با سود تضميني شبكه بانكي دلچسب نيست؛ اما اگر نتيجه خوشبيني سهام‌داران، در واقعيت نيز افزايش سودآوري شركت‌ها را در پي داشته باشد، نسبت قيمت به درآمد در آينده اصلاح شده و سود واقعي كه احتمالا بيشتر از سپرده‌گذاري در اوراق با درآمد ثابت است، خود را نشان خواهد داد. 

مايلي با موثر دانستن وضعيت برخي سهام‌ها با مذاكرات در حوزه بين‌المللي گفت: «حقيقت اين است كه در شرايط خوشبيني، سهامي بيشتر مورد توجه قرار مي‌گيرند كه محل رشد درآمدي براي آنها با توجه به شرايط پيش‌رو فراهم باشد، براي مثال شركت‌هايي كه كاهش تحريم‌ها، بازارهاي صادراتي را براي‌ آنها باز خواهد كرد، توليدشان بالاتر رفته و در صورت امكان به ظرفيت اسمي خواهند رسيد، شركت‌هايي كه قدرت چانه‌زني براي فروش خود خواهند داشت و مبالغ حاصل از فروش صادراتي خود را با هزينه كمتري وارد كشور خواهند كرد.»

در همين حال و در معاملات ديروز پالايش نفت بندرعباس، پالايش نفت اصفهان در مجموع بيش از 200 واحد و فولاد مباركه اصفهان نيز 91‌واحد در روند مثبت شاخص كل اثر گذاشتند، در مقابل هلدينگ صنايع پتروشيمي خليج‌فارس به دليل ابهام در نرخ خوراك دريافتي بيش از 89‌واحد در روند شاخص تاثير منفي گذاشت، كشتيراني جمهوري اسلامي ايران به واسطه وضع تحريم‌هاي جديد 42 واحد و ملي صنايع مس ايران و همراه اول جمعا بيش از 10 واحد تاثير منفي بر شاخص گذاشتند. 

برترين تقاضاي بازار در معاملات ديروز به پالايش نفت بندرعباس، سرمايه‌گذاري رنا، داروسازي زهراوي، پالايش نفت اصفهان، بانك سينا، دارويي رازك و كارتن ايران اختصاص داشت، اما در مقابل حق تقدم سرمايه‌گذاري صنعت نفت، داروسازي امين، ايران خودرو ديزل و داروسازي جابر بن حيان مورد عرضه قرار گرفته و در برخي از آنان با كاهش قيمت روبه‌رو شدند. در فرابورس نيز شاخص به‌دنبال بورس تهران با افزايش 13 واحدي براي نخستين بار 825 واحدي شد و ارزش بازار اول و دوم نيز از مرز 69‌هزار واحد فراتر رفت. در اين بازار پتروشيمي زاگرس، پالايش نفت تهران، پتروشيمي مارون، پالايش نفت شيراز، هلدينگ صنايع معدني خاورميانه، پتروشيمي جم و تامين مواد اوليه فولاد صبانورد بيشترين تاثير مثبت را بر شاخص گذاشتند. 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها