کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ایران نخستین خام‌فروش چرم سبک در دنیا


کد خبر : ۱۹۸۳۳جمعه، ۳۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۳:۴۷۱۵۳۹ بازدید

ایران با صادرات 132.3 میلیون دلار سالامبور و وت بلو، در جایگاه نخستین صادرکننده این محصولات در سال 2014 قرار گرفت.

ایران با صادرات 132.3 میلیون دلار سالامبور و وت بلو، در جایگاه نخستین صادرکننده این محصولات در سال 2014 قرار گرفت.

بر اساس گزارش تحلیل کالایی منتشر شده توسط سازمان توسعه تجارت ایران از وضعیت صادرات و واردات صنعت چرم، ایران در رده صادرکنندگان محصولات خام چرم سبک، جایگاه برتر را به خود اختصاص داده و این درحالی است که در حوزه چرم‌های فراوری شده و چرم سنگین جایگاه قابل توجهی ندارد.

بر اساس گزارش سازمان تجارت جهانی رقم کل واردات سالامبور و وت بلو سبک در سال 2014 معادل 796 میلیون دلار بوده است که در این حوزه ایتالیا با واردات 335 میلیون دلار واردات در رده اول، هند با 125 میلیون دلار در رده دوم و چین با 82 میلیون دلار در رده سوم واردکنندگان سالامبور و وت بلو قرار دارند که سهم صادرات ایران به این سه کشور به ترتیب 39.1، 28.9 و 2.1 میلیون دلار بوده است.در همین سال صادرات کل سالامبور و وت بلو معادل 829 میلیون دلار بوده که ایران با 132.3، نیوزلند با 100 و اسپانیا با 97 میلیون دلار سه رتبه اول صادرکننده های این محصول را در اختیار دارند.


جای خالی ایران در صادرات چرم سبک نیمه آماده

در ادامه این گزارش میزان صادرات ایران در کراست (چرم نیمه ساخته) سبک فقط 7.6 میلیون دلار و در کراست رنگی 3.7 میلیون دلار بوده است و عملا هیچ جایگاهی در میان صادرکنندگان این محصول ندارد این در حالی است که حجم بازار جهانی این دو محصول در جهان مجموعا 3.5 برابر بیشتر از بازار سالامبور و وت بلو است.

در مجموع بازار هدف نه چندان بزرگ صادرات کراست ایران مربوط به دوکشور ترکیه با 4.6 و جیبوتی با 2.1 میلیون دلار می شود.


سهم 0.05 درصدی ایران از بازار 21 میلیارد دلاری چرم سنگین در جهان

ایران با صادرات مجموعا 11.5 میلیون دلار چرم سنگین سهمی معادل 0.05 درصد از این بازار بزرگر جهان دارد؛ بازاری که 5.5 میلیارد دلار آن را صادرات وت بلو، 2.5 میلیارد دلار را کراست سنگین و 13.7 میلیارد دلار را کراست رنگی تشکیل می‌دهد.

صادرکنندگان برتر محصولات چرم سنگین در دنیا را در در وت بلو برزیل و آمریکا، در کراست آرژانتین و چین تایپه و در کراست رنگی ایتالیا و هنگ کنگ تشکیل می‌دهند. از طرفی دیگر بازارهای بزرگ صادراتی همین محصولات به ترتیب به ایتالیا و چین در وت بلو و چین و هنگ کنگ در کراست و کراست سنگین تعلق دارد.



112.5 میلیون دلار کفش چرم ایرانی صادر می‌شود

در ایران 526 صادر کننده و 24 واحد تولید - صادراتی مجموعه 112.5 میلیون دلار کفش چرم ساخت ایران را به 25 بازار هدف جهانی صادر می‌کنند اما با این حال سهم ایران در بازار 124.5 میلیارد دلاری کفش چرم جهان کمتر از یک درصد است. گرچه صنعت کفش در ایران از آفت واردات رنج می‌برد، اما سابقه این صنعت نشان می‌دهد که ظرفیت تولید و صادرات می توان بسیار گسترده تر از آنچه امروز روی نمودار ها نقش می‌بندد، باشد.

آمار ها نشان می‌دهند که سه صادرکننده برتر کفش چرم در جهان به ترتیب کشورهای چین با 53.8 میلیارد دلار، ویتنام با 13.4 میلیارد دلار و ایتالیا با 11.1 میلیارد دلار هستند و همچنین آمریکا با 29.6میلیارد دلار، آلمان با 10 میلیارد دلار و فرانسه با 7.4 میلیارد دلار واردات، سه کشور اول در واردات این محصول هستند.


مجموعا 0.85 میلیون دار صادرات اجزای کفش و مصنوعات از چرم

بازار 8.5 میلیارد دلاری صادرات اجزای کفش و 34 میلیارد دلاری مصنوعات چرمی نیز اثر چندانی از محصولات ایرانی در خود نمی‌بیند. مجموع صادرات ایران در این دو گروه محصول 0.85 میلیون دلار معادل 0.002 درصد بوده است.

در بین واردکنندگان اجزای کفش ، ایتالیا و ویتنام با 981 و 674.5 میلیون دلار واردات دو کشور اول وارد کننده و چین و ایتالیا با 2.5 و 1.06 میلیارد دلار صادرات دو کشور اول صادرکننده این محصول نیز محسوب می‌شوند. همچنین وارد کنندگان برتر جهان مصنوعات چرمی درسال 2014 نیز آمریکا با 5.5 میلیارد دلار و هنگ کنگ با چهار میلیارد دلار هستند، در حالی که ایتالیا با 7.3 میلیارد دلار و چین با 6.6 میلیارد دلار از صاردکنندگان برتر مصنوعات چرم جهان به شمار می‌روند.



مشکلات و راهکارهای پیشنهادی صنعت چرم

در گزارش تحلیل کالایی سازمان توسعه تجارت بعد از ارائه آمار مورد نظر صادرات و واردات چرم و مصنوعات چرمی به بیان هفت مشکل پیش رو این صنعت شامل پایین بودن کیفیت پوست و به تبع آن کاهش کیفیت چرم و مواد میانی منتج از آن، کمبود پوست سنگین در داخل کشور و زمان‌بر بودن فرآیند واردات، فرسودگی و به روز نبودن تکنولوژی مورد استفاده، صنفی بودن واحدهای تولید کفش در کشور و محدودیت در توان تولید صادراتی، کاهش صادرات کفش به بازار عراق که بزرگترین سهم صادرات را به خود اختصاص می دهد، فقدان طراحی مناسب در کفش و مصنوعات چرمی مطابق سلایق جهانی و همچنین ظرفیت خالی موجود در تولید کارخانه های چرم سنگین به علت کمبود مواد اولیه پرداخت.

در ادامه نیز راه کارهایی نظیر نظارت بیشتر وزارت جهاد کشاورزی در پرورش دام‌ و ساماندهی دامپروری های مدرن، پرداخت تسهیلات یارانه دار توسط شبکه بانکی با نظارت دولت، اختصاص درآمدهای ناشی از وضع عوارض صادراتی پوست، سالامبور و وت بلو به منظور پرداخت مشوق های صادراتی، تقویت صنوف تولیدی به منظور حضور جدی در زنجیره تأمین کالاهای صادراتی، کمک دولت به منظور بازارسازی در کشورهای هدف جدید و احیای کارگروه ایران و ایتالیا، بسترسازی در جهت سرمایه‌گذاری مشترک در تولید و صادرات برای دستیابی به طراحی‎‌های نوین، حمایت دولت از حضور برندهای ایرانی در فرایند تبلیغات جهانی، تسهیل واردات پوست سنگین از مبادی اصلی و رفع مشکلات توسط وزارت جهاد کشاورزی و حذف موانع و بروکراسی اداری از سر راه واردات وت بلوی سنگین را مطرح کرد که بتوان از آنها برای توسعه صادرات و تولید چرم و مصنوعات چرمی برد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها