کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

شکست ژاپنی‌ها در مقابل هجوم کره‌ای‌ها


کد خبر : ۱۹۴۶۲پنجشنبه، ۱۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۷:۱۷۶۹۵۵ بازدید

دوره و زمانه عوض شده. چه کسی فکرش را می‌کرد که روزی کره‌ای‌ها بیشتر از ژاپنی‌ها در ایران ماشین بفروشند. کی فکرش را می‌کرد که روزی خودروهای ...

دوره و زمانه عوض شده. چه کسی فکرش را می‌کرد که روزی کره‌ای‌ها بیشتر از ژاپنی‌ها در ایران ماشین بفروشند. کی فکرش را می‌کرد که روزی خودروهای کره‌ای امان ژاپنی‌ها را ببرند. حال و روز این روزهای بازار ایران چنین است. خودروهایی با امکانات زیاد و البته چهره‌ای زیبا ژاپنی‌های با کیفیت را مغلوب کرده‌اند. در این گزارش به سراغ سدان‌های کلاس D رفتیم؛ خودروهایی که برای خانواده‌ها طراحی شده‌اند. فضای کابین جادار و البته صندوق بار جادار همه و همه آنها را برای خانواده‌های پر‌جمعیت مهیا ساخته است. هیوندای سوناتا، نیسان تی‌ینا و سوزوکی کیزاشی سه ضلع این مثلث هستند.


نیسان تی‌ینا

سال 2003 بود که برای اولین بار راهی بازار شد. خودرویی که با نام‌های زیادی از جمله نیسان آلتیما، نیسان ماکسیما و نیسان سفیرو در بازار‌های مختلف عرضه شده‌است. در بازار آمریکای شمالی نیسان ماکسیما نام دارد. جالب اینجاست که در بازار ژاپن با نام آلتیما هم عرضه شده است. هر چند که آلتیمای دیگری هم در خانواده نیسان وجود دارد که پلت‌فرم آن کاملا متفاوت است. همچنین در بازار کره جنوبی نیز با نام رنو سامسونگ عرضه می‌شود. تی‌ینا در کشور‌های چین، تایلند، تایوان و کره‌جنوبی تولید شده و در هر کشور با نامی خاص مطابق با سلیقه و فرهنگ آن کشور عرضه می‌شود. این خودرو در نسل اول از موتور‌های مختلفی بهره می‌برد که شامل دو لیتر، 2.5 لیتر، سه و 3.5 لیتری است. تولید نسل اول این خودرو در سال 2008 به پایان رسید و این آغازی دوباره در نسلی جدید برای نیسان تی‌ینا روی پلت‌فرم D نیسان بود. خودرویی که در بازار استرالیا تنها با نام ماکسیما شناخته می‌شود. همچنین در کشور‌های فیلیپین، هند، ایران، مالزی، استرالیا و روسیه تولید می‌شود. تی‌ینا در این نسل با سه موتور عرضه می‌شود که یکی، دو لیتری چهار سیلندر بوده و دو موتور دیگر 6 سیلندر هستند و 2.5 و 3.5 لیتر حجم دارند.


tqim2dbhjkm52j41jnub.jpg


نیسان تی‌ینا در ایران

نیسان تی‌ینا که سال‌ها به‌عنوان باکیفیت‌ترین خودروی تولیدی در ایران انتخاب می‌شد در شرکت پارس‌خودرو به تولید می‌رسید. این خودرو در ایران با موتوری 6 سیلندر، اما کم حجم که تنها 5/ 2 لیتر حجم دارد، عرضه شد. موتور این خودروی ژاپنی قادر است 182 اسب‌بخار در 6200 دور در دقیقه تولید کند همچنین گشتاور موتور تی‌ینا 228 نیوتن‌متر در 4400 دور بر دقیقه است. این موتور قادر است به کمک گیربکس CVT 6 سرعته این ژاپنی 1531 کیلوگرمی را در مدت زمان 10 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برساند و تا 200 کیلومتر نیز سرعت بگیرد که البته در تست‌های عملی سرعت این خودرو به بالاتر از این اعداد هم رسیده است. نیسان تی‌ینا در سیکل ترکیبی حدود 9 لیتر در 100 کیلومتر بنزین می‌سوزاند که البته در عمل این عدد به 10.5 لیتر هم می‌رسد.

نیسان تی‌ینا خودروی با کیفیت و در عین حال کم استهلاکی است. امکانات مناسب این خودرو همچنین کابین لوکس آن نیز همه چیز را برای موفقیت در میان خانواده‌ها مهیا می‌سازد، اما ظاهرا تمامی محصولات نیسان بعد از ماکسیما در ایران طلسم شده‌اند که البته این شکست‌ها بیشتر از قیمت‌گذاری نادرست نشأت می‌گیرد. خودروهای برند نیسان که از سوی شرکت پارس‌خودرو عرضه می‌شوند از قیمت‌های زیادی نسبت به همکلاسان خود برخوردارند به همین دلیل نمی‌توانند آن طور که باید در بازار موفق باشند اما یکی از بزرگ‌ترین‌ مشکلاتی که تی‌ینا با آن دست و پنجه نرم می‌کند و خریداران را نیز آزرده است نبود لوازم یدکی این خودرو در نمایندگی‌ها و بازار است به‌طوری‌که خدمات پس از فروش این خودرو زیر سوال رفته است. درست است که تی‌ینا خودروی با کیفیتی است و دوام قطعات آن بسیار بالا است، اما اگر خودروی مذکور دچار تصادف شود یافتن قطعات بدنه آن در بازار ایران همانند ماموریت غیر‌ممکن است و باید از کشور‌های حوزه خلیج فارس وارد ایران شود که مستلزم هزینه‌های زیادی است.

نیسان تی‌ینا در اوایل ورود به بازار ایران با قیمتی در حدود 62 میلیون تومان تا 68 میلیون تومان به فروش می‌رسید از این رو نتوانست آن‌طور که باید در بازار موفق ظاهر شود، اما از آنجایی که قیمت آن به‌طور نجومی افزایش نیافت و نسبت به دیگر رقبا با قیمت مناسب‌تر‌ی عرضه می‌شد از این‌رو توانست سهم خوبی را در بازار کسب کند. تی‌ینا تا سال 92در پارس خودرو تولید شد و در حال حاضر می‌توان نمونه‌های کارکرده آن را حدود 120میلیون خریداری کرد. تی‌ینا از هندلینگ بالایی برخوردار بوده و سواری نرمی دارد. این خودرو را می‌توان یک انتخاب مناسب برای خانواده‌ها دانست به خصوص اینکه از کیفیت بالایی برخوردار است، اما باید مراقب گیربکس CVT آن بود چراکه در صورت خرابی هزینه‌های زیادی روی دست شما می‌گذارد. این خودرو در دو تیپ در بازار وجود دارد که امکانات آن در تیپ HI یا فول شامل لیست زیر است:

 


 

 


هیوندا سوناتا 

سوناتا از موتوری 4 سیلندری به حجم 24000 سی‌سی بهره می‌برد؛ موتوری که قادر به تولید 190 اسب‌بخار قدرت بوده و از سیستم سوخت پاشی تزریق مستقیم بهره می‌برد. وظیفه انتقال قدرت در این خودور به عهده گیربکس 6 سرعته تیپ ترونیک است. مصرف سوخت این خودرو در شهر 9.8 لیتر در 100 کیلومتر است و در جاده نیز 6.7 لیتر بنزین می‌سوزاند که به‌صورت میانگین 8.4 لیتر در 100 کیلومتر در سیکل ترکیبی مصرف دارد. لازم به ذکر است که این اعداد در شرایط آب و هوایی مختلف تغییر خواهد کرد و در عمل مصرف سوخت کمی بالاتر از این اعداد است.

اما دارندگان این خودروها نیز می‌گویند که مصرف سوخت این خودرو هیچ‌گاه به اعدادی که در کاتالوگ درج شده است نرسیده و همیشه کمی بالاتر بوده است به خصوص در ترافیک و در شهر تهران به هر حال این خودرو از سواری نرمی برخوردار است و فضای کابین آن مناسب خانواده‌ها است و کیفیت مواد به کار رفته در‌ون کابین نیز قابل قبول است. با توجه به داشتن موتوری 4سیلندری از شتابی مناسب برخوردار است و البته این نکته را نباید فراموش کرد که دارندگانش تا حد زیادی از آن راضی هستند و گفته می‌شود که این خودرو کمتر با مشکل خاصی که نیاز به تعمیر اساسی داشته باشد، برخورد می‌کند. تنها در برخی موارد دیده شده است که جلوبندی خودرو دچار آسیب می‌شود. مصرف سوخت این خودرو در شهر 9.8 لیتر در 100 کیلومتر است و در جاده نیز 6.7 لیتر بنزین می‌سوزاند که به‌صورت میانگین 8.4 لیتر در 100 کیلومتر و در سیکل ترکیبی مصرف دارد. لازم به ذکر است که این اعداد در شرایط آب و هوایی مختلف تغییر خواهد کرد و در عمل مصرف سوخت کمی بالاتر از این اعداد است.


uwb03drnzis1k7ad1.jpg

طراحی 

هیوندای سوناتا از طراحی جذابی بهره می‌برد. سوناتای جدید با طراحی کشیده چراغ‌های جلو و جلوپنجره‌ای بزرگ و مه‌شکن‌های بزرگ پایین سپر سوناتا را تبدیل به چهره‌ای زیبا کرده است. خطوط تیز کناری سوناتا کمتر از گلگیر جلو تا در صندوق امتداد می‌یابد و سقفی که در راستای صندوق عقب قرار دارد هیوندای سوناتا را تبدیل به یک فست بک زیبا کرده است. سوناتا در بازارهای جهانی به‌عنوان رقیبی برای بنز CLS به بازار عرضه شد. بنز CLS که یک فست‌بک است و از طراحی منحصربه‌فرد بهره می‌برد شاید سوناتا را رقیب جدی برای خود نداند، اما سوناتا به واقع یک فست‌بک زیبا است که بعد از پوست‌اندازی سهم بیشتری از بازار را توانست از آن خود کند. هنگامی که درون کابین هیوندای سوناتا قرار می‌گیرید با طراحی خیره‌کننده‌ای مواجه می‌شوید. طراحی لوکس و در عین حال اسپرت همه چیز را برای یک مسافرت لذت بخش مهیا می‌کند. نشان‌دهنده‌ها با نور یخی کلیدهایی که همگی در دسترس شما قرار دارند همه و همه در یکجا جمع شده‌اند تا یک اتاق لوکس را با امکانات زیاد برای شما فراهم آورند. سوناتا خودرویی کم استهلاک است اما از نظر سواری به پای تی‌ینا نمی‌رسد این در حالی است که در بازار دست دوم همانند پول نقد بوده و به راحتی خرید و فروش می‌شود.

 


 

 


سوزوکی کیزاشی 

لوکس‌ترین محصول شرکت سوزوکی که برای اولین بار در بازار آمریکا و ژاپن به فروش رسید. این خودرو توانسته از زمان حضور خود در بازار‌های جهانی از سال 2009 جوایز زیادی را از نظر رضایت مشتری از آن خود کند و خودروی موفقی باشد. کیزاشی همانند گرند ویتارا توانست در اوایل عرضه خود به بازار با فروش خوبی همراه باشد. کیزاشی با موتور 4 سیلندری 2.4 لیتری روانه بازار ایران شد. این موتور قادر است در 6500 دور بر دقیقه 185 اسب‌بخار قدرت تولید کرده و در 4 هزار دور بر دقیقه 230 نیوتن متر گشتاور را ارائه دهد. 

وظیفه انتقال نیرو در این خودرو بر عهده گیربکسCVT است که در داشتن مصرف سوخت پایین این خودرو نقشی تاثیر‌گذار دارد. این خودرو برای اولین بار در سال 2009راهی بازار شد و توانست در نیوزیلند و استرالیا فروش خوبی را تجربه کند. کیزاشی قادر است در مدت زمان 8.8 ثانیه با گیربکس CVT از حالت ایستاده به سرعت 100کیلومتر بر ساعت برسد. کیزاشی می‌تواند تا 215 کیلومتر بر ساعت نیز سرعت بگیرد که برای خودرویی با این حجم مناسب است. 


3m8s7ybtw33jc1zqy4w5.jpg


این خودرو در سیکل ترکیبی حدود 7.9 لیتر در 100کیلومتر بنزین مصرف می‌کند که این مصرف پایین را مدیون گیربکسCVT پیشرفته خود است. کیزاشی نیز همانند گرند ویتارا خودروی زیبایی است. فرم طراحی این خودرو به گونه‌ای است که کیزاشی را کوچک‌تر از سوناتا و تی‌ینا نشان می‌دهد حال اینکه هر سه خودرو در یک کلاس تعریف می‌شوند. کیزاشی چهره‌ای اسپرت‌تر از دو خودروی دیگر دارد و بیشتر می‌توان با آن در مسیرهای شلوغ جولان داد. کیزاشی خصوصیاتی اسپرت‌تر را طلب می‌کند. در داخل کابین نیز این خودرو طراحی ساده و در عین حال جذابی دارد. نور‌پردازی داخل کابین چشم‌نواز بوده و هارمونی خوبی بین رنگ آبی و یخی ایجاد شده است. کابین کیزاشی همانند سوناتا طراحی خاص و منحصر به فردی ندارد اما کیفیتی مشابه تی‌ینا دارد.

 


 


اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها