داستان نوکیا که اکنون در دشوارترین مرحله اصلاح ساختاری قرار دارد، میتواند تجربهای گران درباره بازار پرسود و پر ریسک کالاهای پر مصرف الکترونیکی باشد.
تحلیلگران میگویند این سقوط سریع که با فروش پنج میلیارد و چهارصد و چهل میلیون یورویی بخش تلفن همراه نوکیا به مایکروسافت در حال پایان یافتن است، بیشتر به علت رشد بی حد و حصر و سریع نوکیا و سرمست شدن روسای این شرکت از موفقیتشان بازمیگردد.
سالها پیش از تسلط آی فون در بازار تلفنهای همراه، هنوز عدهای به خاطر دارند که نوکیا در اوج فعالیتهای خود در سال 2007 نیمی از بازار موبایل را در دست داشت و این مساله را مدیون عرضه بسیار سریع تلفنهای هوشمند بود. به گزارش واحد مرکزی خبر، پتری رووینن تحلیلگر اقتصادی گفت: آنها مغرور شدند و در نتیجه در واکنش به تغییرات اطراف خود بسیار کند عمل کردند. فناوری آی فون بازار تلفنهای همراه را دگرگون کرد. این مساله همچنین نشان میدهد سرعت و زمانسنجی در تجارت به ویژه بخش فناوریهای نوین چه اندازه مهم است.
نهتنها آیفون با صفحه لمسی آن تبدیل به یک کالای محبوب و خواستنی در جهان شد، بلکه سیستمعامل آن و برنامههای کاربردی پولی آن تبدیل به یک منبع درآمد جدید برای شرکت اپل شد.زمانی که آندروید گوگل در سال 2009 عرضه شد کاملا مشخص شد که سازندگان تلفن همراه برتری خود را به سازندگان سیستمعاملهایی واگذار کرده اند که به دنبال کسب درآمد از راه فروش برنامههای کاربردی به مشتریان هستند.به گزارش خبرگزاری فرانسه، رووینن درباره این تجربیات تجاری میگوید: از سال 2007 دیگر مخابرات، کالاهای الکترونیکی و رایانه بخشهای جدا از یکدیگر نیستند و اکنون تنها یک صنعت وجود دارد و آن صنعت دیجیتال است.