کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

سرعت‌گیر قیمتی در بازار ارز


کد خبر : ۱۸۶۴۴دوشنبه، ۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۲:۴۳۲۱۴۹ بازدید

روز یکشنبه، عرضه بازارساز، سرعت‌گیر افزایش قیمتی دلار شد تا روند روبه رشد شاخص بازار ارز متوقف شود. در شرایط فعلی بازار، مداخله رسمی ...

روز یکشنبه، عرضه بازارساز، سرعت‌گیر افزایش قیمتی دلار شد تا روند روبه رشد شاخص بازار ارز متوقف شود. در شرایط فعلی بازار، مداخله رسمی متغیری است که می‌تواند به‌عنوان عامل ضدنوسان و سرعت‌گیر قیمت عمل کند. البته اثر این مداخلات عموما مقطعی و زودگذر است. در هر حال، مداخله روز گذشته تا حدی توانست اثرگذار شود؛ به‌طوری‌که دلار از سقف روزانه خود پایین آمد و نهایتا با 5 تومان کاهش نسبت به روز شنبه به قیمت 3 هزار و 720 تومان رسید.

در دومین روز هفته، عرضه ارز از آنجا موثر واقع شد که در روز شنبه حجم ارز موجود در بازار کم بود و همین عامل تا حد زیادی به رشد قیمت کمک کرده بود. افزایش عرضه موجب شد که بازیگران غیررسمی بازار نیز خریدهای خود را تحویل نگیرند و در قبال آن مقداری ضرر را نیز تقبل کنند. در نتیجه، کاهش تسویه‌های ارزی آتی نیز تا حدی در کاهش قیمت موثر بود. با وجود کاهش قیمتی روز گذشته، ‌آنچه در بازار وجود دارد، توجه بیشتر معامله‌گران به اخبار منفی است. برخی از فعالان اعتقاد دارند،‌ این موضوع به‌واسطه حساسیت ذاتی بازار به این گونه اخبار است،‌ حال آنکه گروه دیگری اعتقاد دارند بازار برای افزایش بیشتر تنها به‌دنبال بهانه می‌گردد. روز گذشته همسو با کاهش دلار، سکه تمام بهار آزادی نیز در مسیر کاهشی قرار گرفت و با هزار تومان افت به قیمت 961 هزار تومان رسید. این اولین افت سکه در 6 روز گذشته بود. دلار که روز شنبه به بالاترین قیمت خود در 3 سال گذشته رسیده بود، در ابتدای روز یکشنبه مقداری افزایش قیمت را تجربه کرد، اما نهایتا از سقف قیمتی روزانه پایین آمد تا روند رو به رشد آن متوقف شود.

به گزارش دنیای‌اقتصاد، در دومین روز هفته،‌ شاخص بازار ارز، معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 730 تومان آغاز کرد که افزایشی 5 تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز شنبه داشت. مدت کمی از شروع معاملات نگذشته بود که این ارز تا قیمت 3 هزار و 734 تومان نیز بالا رفت. پس از رسیدن دلار به این سطح قیمتی، به یکباره فروش ارز شدت گرفت و روند کاهشی آغاز شد؛ به‌طوری‌که تا ساعت 3 بعدازظهر قیمت دلار تا 3 هزار و 720 تومان نیز پایین آمد. قیمت یاد شده 5 تومان کمتر از قیمت روز شنبه بود که اولین کاهش دلار از 16 دی را رقم زد. در دومین روز هفته،‌ تحرکات معامله‌گران کمتر از روز شنبه بود و فریادهای آنها کمتر به گوش می‌رسید. به گفته فعالان، برگشت قیمت دلار از سقف قیمتی، احتیاط معامله‌گران در خرید ارز را بالا برده بود. به گفته حاضران در بازار، معامله‌گران پس از اینکه دلار به بالاترین قیمت 3 ساله اخیر خود رسید، احساس کردند که امکان دارد حساسیت در بازار افزایش یابد، بنابراین تصمیم گرفتند کمی عقب‌نشینی کنند و منتظر فرصت دیگری برای نوسان‌گیری باشند. عامل مهم‌تری نیز که در این عقب‌نشینی موثر بود، ‌افزایش عرضه ارز از سوی برخی صرافی‌های بانک‌ها بود. به گفته فعالان، از صبح روز یکشنبه میزان عرضه این صرافی‌ها بالا رفته بود تا حجم ارز نقدی بازار کم‌کم افزایش یابد. یکشنبه نرخ حواله درهم نیز رشد خاصی را تجربه نکرد تا قیمت دلار نیز از این جهت تحریک نشود.

 


اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها