ما نیز به این دعوت جواب مثبت دادیم و برای آنکه استقبال خوبی از مهمان تازه وارد پارس خودرو به عمل آورده باشیم، شهر گل و گلاب یعنی کاشان را برای آشنایی بیشتر با مرد فرانسوی انتخاب کردیم.
از تهران تا کاشان برای ملاقات کلئوس
به دعوت شرکت پارس خودرو با همراهی جمعی از خودرونویسان مطرح کشور حدود ساعت 14 روز چهارشنبه راهی کاشان شدیم. مهمان فرانسویمان خودش را زودتر به شهر گل رسانده بود تا نفسی تازه کند و برای جدال با خودرونویسان ایرانی آماده شود. بعد از رسیدن به شهر زیبای کاشان و اجرای چند برنامه جنبی برنامه ریزی شده از سوی پارس خودرو شب را در قمصر گذراندیم و صبح زود عازم کارخانه سایپا کاشان شدیم. پیشتر سابقه بازدید از کارخانه سایپا کاشان را داشتیم اما جذابترین بخش این مجموعه را که بزرگترین سایت تولیدی خودرو در کشور است، قرار بود اینبار با کولئوس فرانسوی طی کنیم. این پیست که برای آزمایش خودروهای تولیدشده سایپا کاشان طراحی و ساخته شده است با طراحی هوشمندانه بخشهای متنوعی از جمله شیب برای صعود و فرود، انواع مسیرهای ناهموار و... را دارد که در آزمایش فنی انواع خودروها می تواند بستری مناسب به حساب بیاید. پیش از برگزاری آزمایش فنی کولئوس مسئولان پارس خودرو برنامه دومین دوره آموزش تخصصی در مرکز همایشهای سایپا کاشان را در نظر گرفته بودند. در این دوره آموزشی سیستمهای مدیریت، تولید محصول و نکات فنی دقیق خودرو کولئوس در قالب فایلهایی توسط مهندسان ارشد شرکت پارس خودرو برای خبرنگاران تشریح شد. مسئولان اولین خودروسازی ایران با برگزاری این دوره های مفید آموزشی سعی در ارتقای سطح دانش خبرنگاران حوزه خودرو دارند که حرکتی قابل تقدیر و مفید است.
پوشش فرانسوی ، مهندسی ژاپنی
کولئوس در سال 2007 متولد شد. رنو و به صورت کلی خودروسازان اروپایی میل زیادی به ساخت خودروهای شاسی بلند نشان نمی دادند تا اینکه سرانجام از اوایل قرن 21 با همکاری خودروسازان بزرگ قدم در این عرصه نهادند. شریک رنو نیز در این مسیر یار ژاپنی اش نیسان، یکی از بزرگترین نامها در حوزه خودروهای آفرود بود. طراح آن پاتریک لکومنت، این روزها بازنشسته شده و صندلی مدیریتش در بخش طراحی را به وندن آکر هلندی داده است. لکومنت را تحولگر طرحهای رنو می دانند که آشناترین مخلوقات او برای ما ایرانیان مدل مگان است؛ پرفروشترین خودرو رنو در استرالیا که کولئوس نیز بعد از آن در جایگاه دوم سبد محصولات رنو قرار دارد.کولئوس محصول 3 ملت است؛ رنو فرانسه طراحی و مهندسی بدنه آن را بر عهده داشته و مهندسی بخش فنی بر عهده نیسان بوده اما تولید در نهایت به سایت تولیدی رنو در کره جنوبی و شهر بوسان رسیده است؛ جایی که نام سامسونگ نیز در کنار رنو میدرخشد و در این کشور با نام Renault Samsung QM5 نیز به فروش میرسد. پارس خودرویی ها از برنامه 2ساله برای مطالعه روی کولئوس صحبت می کنند. مهندسین بخش توسعه محصول این شرکت از حدود 2 سال قبل مطالعات فشرده ای روی موارد فنی این خودرو انجام داده اند و مهندسین ارشد بخش خدمات پس از فروش این شرکت نیز از حدود یک سال قبل آموزش های فنی لازم برای میزبانی دقیق از کولئوس را دیده اند. کولئوس بعد از عرضه نسبتا محدود از سوی شرکت نگین خودرو، نماینده محصولات رنو در ایران سرانجام به دست پارس خودرو رسید تا با تفاوتهای قابل توجهی نسبت به نسخه های عرضه شده توسط نگین خودرو به رقیبی جدی برای کیا اسپورتیج، هیوندای توسان، تویوتا RAV4، میتسوبیشی ASX و سوزوکی گرندویتارا در بازار ایران بدل شود.
نیسان با ماسک رنو
همانطور که پیشتر نیز اشاره شد، کولئوس توسط نیسان توسعه یافته است. این خودرو در واقع برادر ناتنی مدل X-trail نیسان است و اشتراکات فراوانی با مدل نام آشنای قشقایی نیز دارد با این تفاوت که رنو در طراحی و مهندسی این خودرو سعی کرده کولئوس را برای بازار کره به برادری قدرتمندتر ازX-trail تبدیل کند. کولئوس 2 انتخاب پیش روی مشتریانش می گذارد؛ یکی پیشرانه 2.5 لیتری بنزینی و دیگری نمونه 2 لیتری دیزل. خب، با این وضع انتخاب پارس خودرویی ها کاملا واضح است. پیشرانه 2.5 لیتری 4 سیلندر ساخته شده توسط نیسان با کد QR که توسط نیسان در محصولات معتبری همچون آلتیما، تیینا، فرانتیر و... نیز مورد استفاده قرار می گیرد. کولئوس بعد از معرفی تاکنون یک بار مورد بازنگری (فیس لیفت) قرار گرفته تا تفکرات طراح جدید هلندی رنو، آرایش کولئوس را کمی عوض کند.
عصر الکترونیک در امکانات کلئوس :
کولئوس شاسی بلندی هوشمند است و تجهیزات الکترونیکی نصب شده آن را از بسیاری دیگر از رقبا متمایز می سازد. سیستم ترمزدستی در این خودرو به صورت الکتریکی توسط اهرمی که در کنسول میانی قرار گرفته، کنترل می شود. ترمزدستی همچنین این هوشمندی را دارد که در زمان شروع حرکت در صورت عدم توجه راننده آزاد شود و با قرارگیری دسته دنده در حالت پارک (P) نیز در حالت قفل قرار گیرد. صندلی های جلو به گرمکن مجهز هستند و صندلی راننده امکان تنظیم برقی در 6 جهت را فراهم میکند. روکش صندلی ها تماما از چرم مرغوبی است که در کنار صندلی های عریض، سواری نسبتا راحتی را برای سرنشینان رقم میزند. آینه های جانبی با قابلیت باز و بسته شدن الکترونیکی به گرمکن مجهز هستند و آینه داخلی نیز با فناوری الکتروکرومیک از تابش مستقیم نورهای ساتع شده از چراغ خودروها به چشم راننده جلوگیری می کند. سیستم تهویه مطبوع این شاسی بلند خانوادگی به صورت دو ناحیه ای تنظیم میشود و سرنشنیان جلو هر کدام میتوانند درجه ای متفاوت را برای آن در نظر بگیرند. تنظیمات این سیستم بخش عمدهای از کلیدهای داشبورد را در اختیار خود قرار داده است.کامپیوتر سفری و سیستم تثبیت سرعت (کروز کنترل) نیز از دیگر امکانات استاندارد در این مدل هستند.
بگذارید کلید ها و سیستم های هوشمند کارشان را بکنند
کولئوس در زمینه ایمنی موفق به کسب هر 5 ستاره ایمنی از موسسه معتبر EuroNCAP شده است. کسب این امتیازات به مدد طراحی خاص و ایمن بدنه در بخش دماغه و جانبی میسر شده که تماما تحت نظر مهندسان رنو بوده است. سیستمهای ترمز ضدقفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBDدر کنار سیستم کنترل کشش TCS ، شش کیسه هوا را همراهی میکنند و سنسورهای هشداردهنده موانع در جلو و عقب مکمل این مجموعه هستند. اگر این امکانات را در خودروهای دیگر نیز دیده اید به یکی از امکانات ایمنی جدید کولئوس برای بازار زیر 200 میلیون تومان توجه کنید. سیستم هشداردهنده نقاط کور رنو به وسیله سنسورهای جانبی بخش عقب، عبور خودرو از زاویه دید کور راننده را از طریق چراغهای خطر پشت آینه اطلاع میدهند. برف پاک کن این خودرو نیز ضمن تجهیز به سنسور باران عملکردی اتوماتیک دارد.
صعود و فرود ایمن
زاویه 27 درجه ای برای صعود و 31 درجه ای برای فرود از کولئوس خودرویی بیرقیب در کلاس شاسی بلندهای شهری ایران ساخته است؛ به گونه ای که برادران اسپورتیج و توسان در هر مرحله 4 درجه از کولئوس عقب هستند! با این حساب وقتی وارد یک سربالایی بشوید و توقف کنید، سیستم HDC (کنترل حرکت در شیب) به کمکتان می آید و با فشردن مجدد پدال گاز خودرو بدون حرکت به سمت عقب به حرکتش در شیب ادامه میدهد. این سیستم در حالت دنده عقب نیز مورد آزمایش قرار گرفت و عملکرد ایمنی را ازخود نشان داد.
آفرود سنتی و مدرن
عمده خودروهای کراس اوور کنونی تنها نام آفرود را یدک میکشند و بیشتر برای تردد در مسیرهای شهری طراحی شده اند در حالی که مهندسان رنو و نیسان در کولئوس سعی کرده اند برای هر دو مسیر پتانسیلی یکسان را در قلب کولئوس تعبیه کنند. خودروهای شاسیدبلند کنونی بازار عمدتا از سیستم AWD هوشمند استفاده می کنند که توزیع گشتاور در محورها را به صورت هوشمند کنترل میکند؛ در حالی که در خودروهای آفرود سنتی این انتخاب از سوی راننده صورت میگرفت. کولئوس هر دو شرایط را یکجا برای مشتریانش فراهم میکند. سیستم انتقال قدرت این خودرو شامل 3 حالت قفل 4WD، 2WD(فعال شدن محور جلو) و سیستم اتوماتیک میشود. یکی از مشکلات در هنگام حرکت در مسیرهای صعبالعبور زمانی رخ می دهد که خودرو در مسیری قرار میگیرد که یکی از لاستیکها با زمین در تماس نیستند و اعمال مداوم نیرو و گشتاور به این لاستیک موجب هرزگردی و توقف کامل خودرو می شود. کولئوس برای حل این مشکل از سیستم قفل چرخ غیر درگیر بهره میبرد که به سادگی این کوهنورد فرانسوی را از مسیرهای صعب العبور میگذراند.
گل سرسبد آپشن ها ؛ سیستم صوتی Bose
سیستم صوتی کولئوس دلیل اصلی نامگذاری این مدل با عنوان Bose Edition است. این سیستم با برند معتبر Bose از 7 بلندگو با کیفیت بسیار عالی بهره میبرد. این سیستم همچنین به بلوتوث و ورودی USB مجهز شده است. یکی از زیرکیهای قابل توجه در مهندسی فرانسوی کولئوس محل قرارگیری سابووفر و آمپلیفایر این خودرو است. سابووفر در بخش کف محل بار به صورت دایره در وسط زاپاس تعبیه شده و آمپلی فایر نیز سمت چپ لاستیک زاپاس قرار گرفته است تا پازل فرانسوی کولئوس به خوبی در کنار یکدیگر چیده شود.
جای خالی هیجان ؛ احساس آرامش
وقت ملاقات فرا رسید. پیشرانه 2.5 لیتری کولئوس 171 اسب بخار قدرت و 226 نیوتن متر گشتاور را در منوی آزمایش فنی قرار داده بودند تا به وسیله آنها و با کمک گیربکس CVT (با قابلیت تعویض دستی) این شاسی بلند 1.7 تنی را به جنگ پیست سایپا کاشان ببریم. مسیر اولیه پیست حدود 200 متر طول داشت و به یک پیچ 360 درجه منتهی میشد لذا تصمیم گرفتیم در حالت تک دیفرانسیل (2WD) برای استفاده از تمام شتاب به جنگ کولئوس برویم. برخلاف انتظار شروع حرکت بسیار کندتر از حدانتظار بود و این مسئله در حالت تعویض دستی نیز تکرار شد. با این حال با گذر از مرحله اولیه شتابگیری سرعت بیشتری به خود گرفت و صدای عجیب افزایش دنده ها در گیربکس CVT ما را در طول مسیر مستقیم برای واکنش به پیچ تند آماده میکرد. با توجه به توزیع 50/50 وزن در جلو و عقب در کنار عملکرد نسبتا متوسط خودرو فکر بیش فرمانی را از ذهنمان خارج کردیم و در ادامه به بررسی سیستم تعلیق آن پرداختیم. فرانسویها همواره با سیستمهای تعلیق خاصشان معروف هستند. رنو نیز در بسیاری از موارد در این زمینه پیرو سنت وطنش بوده است. سیستم مستقل مکفرسون در جلو و چنداتصاله در عقب نسبت به نیسان X-terra عملکرد سخت تری دارند و از این جهت خودرو در مسیرهای مستقیم پایداری بهتری را از خود نشان میدهد اما در پیچ ها با همراهی سیستم فرمان الکتریکی، هندلینگی بی نقص رقم میخورد و اتاق خودرو حتی در بیشینه سرعت و حد گردش تمایلی برای خروج از مسیر را نشان نمیدهد. با این موتور و این خودرو تفکر بیش فرمانی (خروج بخش عقب خودرو از مسیر گردش) را از ذهنتان بیرون کنید. فرمانپذیری عالی در پیچهای پی در پی امری بود که ما را از امنیت سیستم فرمان الکتریکی این خودرو مطمئن ساخت لذا در مرحله بعد با رسیدن به موانع طراحی شده برای تست آرامش اتاق و ضربات وارده به سیستم تعلیق تصمیم گرفتیم به عنوان یک خانواده آرامش کولئوس را به چالش بکشیم. بر خلاف بسیاری دیگر از خودروهای همکلاسش سرنشینان عقب در کولئوس از ضربات وارده چندان آزرده نمی شدند و این وضعیت برای سرنشینان جلو نیز در وضعیت مطلوبی قرار داشت. با گذر از موانع به شیب انتهایی پیست رسیدیم و نوبت به صعود و فرود کولئوس و آزمایش چندین آپشن این خودرو رسید. با قرار گرفتن در مسیر صعود سربالایی و فشردن ترمز، سیستم HDC فعال شد و با فشار مجدد گاز این سیستم بدون حرکت به سمت عقب خودرو را به جلو هدایت میکرد. این سیستم را در حالت دنده عقب نیز بررسی کردیم که عملکردی مشابه را از خود نشان داد. با گذر از موانع و آزمایش کولئوس در شیب نوبت به بخش انتهایی پیست و تست ترمزها رسید. سرعت خودرو را تا 75 کیلومتر در ساعت افزایش دادیم و با فشردن کامل ترمزها سیستم ترمز عملکرد دقیقی از خود نشان داد هر چند انجام عملیات اندازه گیری دقیق با توجه به زمان محدود ممکن نبود اما عملکرد با توجه به وزن خودرو کاملا مناسب بود.