معاون كیفیت گروه خودروسازی سایپا اعتقاد دارد خودروی ارتقا یافته پراید(ایکس 100) از هر لحاظ ایمن تر و کاراتر از نمونه اولیه آن است.
فرزاد غزائی با بیان این مطلب اظهار داشت: مهمترین وجه تمایز x100 با پراید، «ایمنی خودرو» است چرا که سازمان ملی استاندارد ایران در دهه 80 اقدام به بازنگری استانداردها کرد و در سال 89 اجرای استاندارد های 55 گانه را در حوزه خودرو الزامی نمود.
این مقام مسئول در گروه خودروسازی سایپا ادامه داد: به منظور الزامی شدن استاندارد مذكور و ضرورت تطبیق محصول تولیدی پراید با استاندارد تست تصادف ابلاغ شده، شركت سایپا اقدام به باز طراحی بدنه و اجزای داخلی خودرو پراید کرد و پس از انجام تست های طراحی در مراكز تست معتبر خارجی، صحه گذاری تطبیق محصول بازطراحی شده جدید با استاندارد از سوی سازمان ملی استاندارد صورت پذیرفت.
وی در پاسخ به این پرسش که تغییرات اعمال شده تا چه میزان بوده اعلام کرد: تفاوت ها از نگاه ظاهری اندكی قابل رویت است اما از منظر مهندسی و طراحی برای ارتقاء ایمنی خودرو در هنگام تصادف قابل ملاحظه است. در ساختار بدنه خودرو نیز قطعات زیادی افزوده و یا طراحی مجدد شد تا مقاوم سازی بدنه برای پاسخگویی به تست تصادف حاصل شود.
وی در همین رابطه افزود: برخی از قطعات تغییر یافته یا افزوده شده شامل تقویت ستون وسط كه نقش مهمی در استحكام بدنه دارد و آستری های ستون، تقویتی ستون های جلو و سقف، بازطراحی و تقویت سینی جلوی پا راننده، باز طراحی و تقویت پایه های نصب صندلی ها به خصوص صندلی های جلو، تقویت ریل شاسی جلو، تقویت ركاب ساید جانبی و اضافه کردن ریل تقویتی جدید در قسمت ركاب ساید های جانبی، افزودن و باز طراحی تقویت در های جانبی، تقویت های سرشاسی ها و كفی جلو را شامل می شود.
غزائی بیان کرد: در حوزه قطعات تزئینات خودرو هم تغییرات عمده و هزینه بری داشتیم كه بیشتر هدف افزایش ضریب ایمنی در تست های تصادف را داشته اگر چه نسبت به خودرو پراید پایه بر زیبایی داخلی خودرو نیز افزوده شده است، از جمله این قطعات می توان به صندلی های جلو و عقب، داشبورد و استراكچر فلزی آن، رودری های درهای جانبی، كمربندها و تغییر محل نصب قلاب آنها از روی كفی خودرو به قسمت جانبی صندلی های جلو و برخی قطعات دیگر نام برد.
تغییرات از ترمز عقب تا سینی جلو
معاون كیفیت گروه خودروسازی سایپا بیان کرد: تغییرات دیگر كه بر ایمنی خودرو ایكس 100 نسبت به پراید پایه افزوده است افزودن ایربگ راننده و سرنشین جلو و همچنین طراحی و نصب سیستم ترمز «ای بی اس» برای خودرو است.
غزایی با اشاره به تایید استاندارد ملی ایران برای این خودرو افزود: موارد مذكور حاكی از آن است خودروی ایكس 100 در حوزه ایمنی استاندارد ملی ایران را پوشش می دهد و به روشنی با استناد به نتایج تست های تائید و تست های یكنواختی تولید كه با نظارت سازمان ملی استاندارد به صورت مستمر و دوره ای انجام می شود می توان به اطمینان لازم در حوزه ایمنی دست یافت.
وی به دیگر موضوعات در نظر گرفته شده برای این خودرو پر فروش در کشور اشاره و تصریح کرد: برنامه هایی كه در رابطه با ارتقای کیفی خودروx100 تعریف شده به سه گروه عمده تقسیم می شود که دو گروه آن ارتقای كیفیت محصول است و گروه سوم ارتقای كیفیت خدمات ارائه شده برای این محصول را در بر می گیرد.
معاون سایپا ادامه داد: در گروه اول به دنبال یكنواختی در قطعات هستیم؛ با هدف افزایش كیفیت و تطابق كامل با الزامات كه تاثیر بر عملكرد و دوام خودرو خواهد گذاشت، موضوعی كه مشتریان را ناراضی می كند عدم یكنواختی و عدم اطمینان است كه با تعریف پروژه هایی در حوزه قطعات و بهبود طراحی سعی داریم اعتماد و اطمینان كامل را ایجاد کنیم.
وی اضافه کرد: در گروه دوم به دنبال ایجاد یكنواختی در فرآیند ساخت بدنه، رنگ آمیزی بدنه و مونتاژ قطعات در فرآیند های خودروسازان هستیم چرا که محصول ایكس 100 در تمامی سایت های تولیدی گروه سایپا در داخل كشور تولید می شود و یكنواختی تولید در پنج سایت تولیدی بسیار حائز اهمیت است. حوزه دیگر در ارتقاء كیفیت مرتبط با خدمات است كه مورد انتظار مشتریان می باشد. در این حوزه پروژه های تامین قطعات به صورت اضطراری ، آموزش های تكمیلی در حوزه تكریم مشتری و همچنین ایجاد مركز مشاوره فنی برای ارائه پشتیبانی فنی به نمایندگی های مجاز مد نظر قرار گرفته است.
غزایی در خاطرنشان کرد: در تمامی سه حوزه مذكور شاخص های بین المللی ایجاد شده و برنامه ها به گونه ای تهیه شده كه فاصله گروه سایپا با صنعت روز جهان به صورت تدریجی كاهش یابد. مطمئنا همه اشراف داریم كه كیفیت با دستور یا به صورت ناگهانی ایجاد نمی شود بلكه كیفیت یك باور و یك فرهنگ است كه در رفتار ما تبلور می یابد، ما هم به دنبال استقرار این فرهنگ و باور هستیم تا مشتریان در صنعت خودرو گروه سایپا را به جهت ایجاد این باور بعنوان انتخاب اول خود برگزینند.