فریدون بلغاری در نشست طرح ملی کاهش تصادفات جاده ای، دلیل این موضوع را آزمون کیسه هوای خودروهای داخلی در خارج از کشور و اروپا بیان کرد و افزود: اینکه نتایج این استانداردها به چه میزان اصالت دارد، محل بحث و بررسی است.
وی گفت: استانداردهای 51 گانه برای خودروهای مختلف ساخت داخل الزامی شده که آزمون و کنترل کیسه هوا (ایربک) آنها از جمله این استانداردها است. بلغاری نبود مکان و امکانات مناسب در داخل کشور برای آزمون کیسه هوای خودروها را یکی از مهمترین مشکلات این بخش از صنعت خودرو دانست و اظهار کرد: جای تاسف است که به دلیل این کمبود در داخل خودروسازان مجبورند محصولات تولیدی را به اروپا برای آزمون کیسه هوا منتقل کنند.وی اضافه کرد: برای آزمایش یک کیسه هوا باید 32 خودرو به خارج انتقال یابد که این امر علاوه بر تحمیل هزینههای کلان، نتیجه این استانداردها را نیز با اما و اگر مواجه میکند.این مقام مسوول در سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی با اشاره به اینکه نصب کیسه هوا در خودروهای داخلی از سال 1388 الزامی شده است، گفت: متاسفانه تعدادی از خودروسازان به بهانههای مختلف تلاش دارند در این زمینه وقفه ایجاد کنند.
بلغاری اضافه کرد: بر این اساس خودروهای ساخت داخل باید همراه با دو عدد کیسه هوا تحویل مصرفکننده شود و البته در داخل کشور در زمینه تولید این کیسهها مشکلی وجود ندارد.وی از نصب نشدن چکشهای شیشهشکن در داخل اتوبوسهای بین شهری نیز انتقاد کرد و گفت: هر کدام از این خودروها دارای چهار عدد چکش در داخل اتاق هستند که متاسفانه بنا به دلایلی این چکشها در اتوبوسها دیده نمیشود.
کیسه هوای خودروهای داخلی مطمئن نيستند
کد خبر : ۱۶۷۰ | پنجشنبه، ۹ آبان ۱۳۹۲ - ۰۶:۳۳:۴۹ | ۳۷۰۲ بازدید |
مدیرکل دفتر نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی گفت: اصالت استاندارد کیسه هوای خودروهای ساخت داخل جای بحث دارد و نمیتوان به آنها اطمینان کرد.