کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

هم پول بگیرید و هم چک را برگشت بزنید


کد خبر : ۱۶۴۰۰دوشنبه، ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۰۶:۱۳:۴۷۶۱۶۴ بازدید

در یکی از قوانین حاکم بر چک این گونه آمده است که شخص دارنده چک می توان همزمان هم مبلغی از چک را دریافت نماید و هم چک را برگشت ...

در یکی از قوانین حاکم بر چک این گونه آمده است که شخص دارنده چک می توان همزمان هم مبلغی از چک را دریافت نماید و هم چک را برگشت بزند.

به گزارش اخبار بانک، قوانین حاکم بر صدور چک پیچیده و حقوقی است و این قوانینی به گونه است که بسیاری از دارندگان و امضا کنندگان ذیل چک و ذینفعان چک از آن اطلاع چندانی ندارند.

یکی از معمولی‌ترین مواردی که روزانه در بانک ها کشور اتفاق می افتد این است که متصدی مربوطه اعلام می کند موجودی حساب برای پرداخت وجه چک کافی نیست. در این هنگام معمولا دارندگان چک تمایل دارند بدانند که حساب مربوطه چقدر کسری دارد و اگر مقدار کمی کسری دارد آن را تامین تا چک فوق را پاس کنند.

متصدیان بانک نیز معمولا اینگونه پاسخ می دهند که "نمی توانیم جزییات و موجودی حساب مشتری را به شما بگوییم"

اما جالب است بدانید که با قوانین موجود بر چک می توانید هم موجودی حساب را برداشت و هم چک فوق را برگشت بزنید. یعنی دارنده چک باید به متصدی مربوطه اعلام کند که هر مقدار در حساب موجود است را به وی پرداخت کند و برای مابقی کسری حساب گواهی عدم پرداخت چک دریافت کرده و از صادرکننده چک شکایت کند.

در ماده 5 قانون چک آمده است: "در صورتيكه موجودي حساب صادر كننده چك نزد بانك كمتر از مبلغ چك باشد به تقاضاي دارنده چك ، بانك مكلف است مبلغ موجود در حساب را به دارنده چك بپردازد و دارنده چك با قيد مبلغ دريافت شده در پشت چك و تسليم آن ببانك ، گواهينامه مشتمل بر مشخصات چك و مبلغي كه پرداخت شده از بانك دريافت نمايد."

چك مزبور نسبت به مبلغي كه پرداخت نشده بي محل محسوب و گواهينامه بانك در اين مورد براي دارنده چك جانشين اصل چك خواهد بود .

گواهينامه عدم پرداخت قسمتي از وجه چك جانشين اصل چك خواهد بود و تفاوتي بين گواهينامه عدم پرداخت كلي مبلغ چك و گواهينامه عدم پرداخت قسمتي از وجه چك وجود نخواهد داشت. بنابراین دارنده چک می تواند علاوه بر دریافت مبلغی از صادرکننده چک، با برگشت زدن آن، اقدام حقوقی را نیز پیگیری کند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها