کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

رخدادی بی‌سابقه در معادن و فلزات بعد از 14 سال


کد خبر : ۱۵۸۲۸شنبه، ۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۲:۱۸۳۶۶۳ بازدید

سقوط قیمت سهام بزرگترین هلدینگ معدنی بورس به زیر 100 تومان ...

با تداوم ابهام در قیمت فروش گندله متعلق به دوقلوهای معدنی بورس تهران، قیمت سهام بزرگترین هلدینگ معدنی بورس(سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات) برای نخستین بار در تاریخ 14 ساله حضور در بورس تهران به زیر 100 تومان رسید.

به گزارش تسنیم؛ سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات هلدینگی است که با مالکیت در دو قلوهای سنگ آهنی و شرکت هایی همچون فولاد صبانور و همچنین ملی مس و فولاد خراسان در دی ماه سال 92 قیمت سهام آن بالای 1000 تومان بود، اما اکنون پس از برگزاری دو مجمع سالیانه و تقسیم 37 و 45 تومان سود نقدی و همچنین دو افزایش سرمایه 146 و 37 درصدی قیمت آن به زیر 100 تومان رسیده است.

این اتفاق حاصل تصمیم محمدرضا نعمت زاده در کاهش 3 درصدی قیمت گندله، تعیین عوارض بهره مالکانه سنگین، گرفتن پروانه بهره برداری از گل گهر و چادرملو و البته شرایط نامناسب اقتصاد و بازار سرمایه کشور است.بر این اساس، مدیرمالی و اقتصادی هلدینگ توسعه معادن و فلزات صبح امروز در نشست خبری خود با خبرنگاران درباره شرایط کنونی بزرگترین هلدینگ معدنی بورس گفت: شرکت های چادرملو، گل گهر و فولاد صبانور حدود 80 درصد از ارزش پرتفولیوی معادن و فلزات را به خود اختصاص داده اند، بنابراین رخدادهایی همچون تعیین بهره مالکانه سنگین برای بهره برداری از معادن در کنار تصمیماتی همچون کاهش دستوری قیمت گندله آهن و همچنین شرایط اقتصادی موجود سبب شد تا قیمت سهام این شرکت از عدد 1000 تومان در زمستان سال 92 به زیر 100 تومان در شرایط کنونی برسد.

مرتضی علی اکبری درباره احتمال ترمیم قیمت سهم اذعان داشت: با تداوم ابهامات موجود به ویژه مشخص نشدن پرونده کاهش قیمت گندله فعلا نمی توان درباره بهبود وضعیت سهام این هلدینگ در بورس تهران صحبت کرد و حقوقی های بازار سهام نیز برای حمایت از سهم نقدینگی لازم و کافی را ندارند.این مقام مسئول در بزرگترین هلدینگ معدنی بورس تهران با بیان این که در این شرایط هیچ سرمایه گذار جدیدی طرح توسعه جدید شروع نخواهد کرد گفت: بازار سرمایه به این تصمیمات ناگهانی واکنش طبیعی نشان داده و بی اعتماد شده است، بنابراین تا اتفاق واقعی نیفتد حرکتی برای بهبود بازار انجام نمی شود. همچنین قبلا بازار نسبت به هر اتفاق مثبتی، واکنش نشان می داد و مزایای آن را پیش خور می کرد ولی الان بی اعتماد شده است.

وی در ادامه به آخرین وضعیت صنعت فولاد و سنگ آهن اشاره کرد و افزود: یک طرح فولادی که پیش از این با 350 میلیارد تومان تکمیل می شد الان با 750 میلیارد تومان هم به اتمام نمی رسد. در این شرایط باید این پرسش مهم را پرسید که آیا سود این شرکت ها هم دو برابر شده است؟ مسلما خیر پس 55 میلیون تن فولاد چطور با این هزینه ها و قیمت های سنگ آهن محقق خواهد شد؟ مسئولان امر چطور نمی دانند که سنگ آهن اضافی تولید کشور چقدر است که وقتی تولیدات انباشته می شود و صدای همه در می آید تازه متوجه می شوند سرمایه های مردم روی زمین مانده و عوارض کنسانتره را باید حذف کنند تا صادرات صورت گیرد .صادراتی که برابر قیمت تمام شده است.

وی گفت: باید حقوق دولتی معادن در این شرایط کم شود و از میزان حق انتفاع هم کاسته شود و باید بدهی های گذشته را نیز حذف کنند. بعلاوه این که در کنار رونق است که دولت می تواند مالیات بگیرد مالیات از سود برای دولت بهتر است یا عوارض خرد کننده به معدن و فولاد؟

این گزارش می افزاید: به باور تحلیل گران بازار سهام این سهم در حالی در زیر قیمت اسمی معامله می شود که در صورت شکستن این تابو، احتمالا باید منتظر قیمت هایی زیر 90 تومان هم بود.جالب آن است که این سهم فقط 166 تومان ارزش دفتری دارد و اکنون در حال نزول به نصف ارزش دفتری است و با این اوصاف مشخص نیست که فروشندگان این سهم قرار است پس از فروش معادن و فلزات چه سهمی بخرند؟

 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها