کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

خودروی جدید لوتوس با چه امکاناتی به ایران آمده است؟


کد خبر : ۱۵۷۳۳سه شنبه، ۳۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۰:۴۷۱۱۵۴۴ بازدید

خودرو انگلیسی لوتوس در حالی به بازار ایران آمد که برای مدل پایه آن 307 میلیون تومان و برای مدل فول نیز 340 میلیون تومان قیمت در نظر گرفته شده است.
خودروی جدید لوتوس با چه امکاناتی به ایران آمده است؟خودروی جدید لوتوس با چه امکاناتی به ایران آمده است؟

 پیش از قطعی شدن توافق هسته‌ای تا چند ماه پس از آن خبر قراردادها و ورود خودروهایی از برندهای مختلف به گوش رسیده و خواهد رسید. برخی جنبه گمانه زنی دارند اما کم هم نیستند اخباری که از نهایی شدن قراردادهای تجاری برندهای کوچک و بزرگ به گوش می‌رسد. در میانه مسابقه‌ای که هیات‌های اقتصادی اروپایی برای خودروسازان بزرگ خود در مسیر وزارت امور خارجه تا جاده مخصوص به راه انداخته‌اند، برند لوتوس با زیرکی به ارث برده از اجداد انگلیسی‌اش از مسیری که ولوو خود را به کشورمان رسانده است، در بازار ایران حضور پیدا خواهد کرد. اگر شما هم همچون ما حضور لوتوس در ایران برایتان جالب شده است دعوت می‌کنیم دقایقی را برای خواندن ادامه نوشته زمان بگذارید.

برند لوتوس و صنعت و بازار خودرو در ایران در یک چیز وجه تشابه زیادی دارند و آن هم گذراندن دوران پر فراز و نشیب در تاریخ حیات خودشان است. حضور لوتوس در ایران هم در شرایطی در حال وقوع است که به نظر صنعت خودرو کشور و متعاقب آن بازار ایران با این برند اصالتا انگلیسی در مسیر ثبات نسبی هم مسیر شده‌اند.

اولین مانعی که برای حضور هر مدلی از برندهای خودرویی در بازار ایران وجود دارد قانون محدودیت پیشرانه است که لوتوس و به ویژه اولین مدلی که حرف از حضور آن در ایران به میان آمده یعنی الیزه (ELISE) با داشتن پیشرانه‌های کم حجم از این بابت نگرانی را احساس نمی‌کند. عامل وزن به عنوان مهم‌ترین مشخصه مهندسی خودرو در الیزه به نقطه قوتی برای آن تبدیل شده و با رسیدن وزن خودرو به حدود 900 کیلوگرم بهره کافی را از این وزن پایین برده است. به طور کلی لوتوس الیزه از زمان تولد آن در سال 1996 میلادی تا به امروز با داشتن شاسی از جنس آلومینیوم و بدنه کامپوزیت تغییری بنیادین در رده خودرو‌های اسپرت کوچک سایز ایجاد کرد. آخرین نسخه هم درسال 2011 با وجود تغییراتی، همان ساختار پایه مدل‌های اولیه را حفظ کرده است. لوتوس به اندازه‌ای در سبک سازی شاسی تبحر دارد که نظر تسلا (Tesla) را برای استفاده از تجربیاتش جلب کند. البته این تنها موردی نیست که توانایی و قابلیت مهندسی لوتوس را اثبات می کند و در پروژه‌ها و تحقیقات متعددی همچون بهبود هندلینگ و سیستم تعلیق نیسان GT-R، کمک به بهسازی شاسی آستون مارتینDB-9، تغییراتی در سیستم تعلیق کیا سول 2009 برای بازار انگلستان، کار بر روی پایداری و فرمان پذیری هیوندای جنسیس مدل 2015 مشارکت داشته‌اند.

سیستم تعلیق دوبل جناغی و جانمایی پیشرانه در بخش میانی خودرو از دیگر پارامترهایی است که به پایداری بهتر الیزه کمک خواهد کرد. سیستم فرمان الیزه به علت سبک وزن بودن خودرو متفاوت از انواع خودروهای معمول و فاقد سیستم فرمان هیدرولیک است.


طراحی

در مورد طراحی الیزه بارزترین ویژگی استفاده از خطوط مواج است که از پیشانی خودرو آغاز و تا انتها ادامه دارد، حتی چراغ‌های جلو هم برای هم نوایی با آن طراحی شده اند. چراغ‌های مه شکن هم در دو گوشه جلو پنجره لبخندگونه قرار گرفته‌اند. آینه‌هایی به سبک خودروهای مسابقه‌ای و طرح خطوط روی بدنه به صورتی است که به نظر می‌رسد تمام هوای عبوری از این قسمت را به دورن هواکش‌های پیشرانه که پشت درها قرار دارند هدایت می‌کند، از مشخصه‌های نمای کناری الیزه است. نمای عقب الیزه را هم حجم پف کرده‌ای تشکیل داده که در هر سمت آن دو چراغ گرد LED قرار گرفته است. عبارت لوتوس هم با حروفی فاصله دار در میانه چراغ‌ها و وسط قابی تیره رنگ عقب قرار دارد. بیشترین توجه را تک لوله اگزوز نسبتا بزرگی به خود جلب می‌کند که در میانه دیفیوزر عقب الیزه جا خوش کرده است. تک تیغه برف پاک کن جلو با زاویه عملکردی 180 درجه هم موردی است که در لوتوس شاید جالب توجه باشد. لوتوس برای الیزه دو مدل رینگ در نظر گرفته است که در جلو 16 اینچی است و در عقب از نوع 17 اینچ.

ورود به فضای داخلی غافلگیرکننده و در عین حال نا‌امید کننده بخش است. فضایی بزرگ و متفاوت از دیگر خودروهای روز که الیزه را بیشتر شبیه خودروهای دست‌سازی کرده که علاقه‌مندان به اتومبیل می‌سازند. کنسول میانی تنها تا محفظه جعبه دنده ادامه پیدا کرده و در ادامه به فضای جای پای سرنشینان اضافه شده است به طوری که حتی در حالت ایستاده دیده می‌شود. کل فضای نیمه پایینی درها و فضای پا را ورقه‌هایی آلومینیومی پوشانده است. جانمایی صندلی‌ها در سطح پایین و نزدیک به کف خودرو است. الیزه در کلاس خودرویی رودسترها و خودروهای اسپرت سایز کوچک رقبای جهانی مشهوری چون پورشه باکستر، ب‌ام‌و Z4، مزدا MX-5 و نیسان Z370 را کنار خود می‌بیند که دو خودرو اول برای رقابت در کشورمان حضور دارند. تفاوت الیزه با پورشه باکستر و ب‌ام‌و در داخل خودرو مشهود است و آن هم طراحی، کیفیت مواد مصرفی و سطح امکانات است.

مهندسان لوتوس در استفاده از مواد مصرفی به اندازه‌ای اقتصادی بوده‌اند که داخل لوتوس الیزه را می‌توان با خودروهای حدود 60 ، 70 میلیونی داخلی مقایسه کرد! ساده، قدیمی و البته نه چندان دلچسب خلاصه‌ای است از آنچه در مورد داخل الیزه احساس می‌شود‌. دریچه‌های تهویه مطبوع شباهت زیادی به محصول تندر 90 رنو دارد. غربیلک غیر قابل تنظیم فرمان هم کمی بزرگ و ناهماهنگ با بقیه عناصر داخلی به نظر می‌رسد. نمای نشانگرهای دورشمار و سرعت سنج هم به خودرو‌های دهه گذشته میلادی شباهت دارد و عدم جذابیت بقیه بخش‌ها را به ارث برده است.


پیشرانه

در مورد سقف با قابلیت بازشوندگی هم باید گفت که در آزمایش‌های میدانی انجام گرفته در سطح جهان نارضایتی‌هایی از نحوه باز و بسته شدن آن وجود دارد. جذاب‌ترین قسمت ادوات داخلی قطعه دسته دنده تمام آلومینیومی با توپی گرد محل دستگیره است که به نظر می‌رسد حس خوبی را به عاشقان دنیای خودرو منتقل می‌کند و ناخودآگاه تمایل به تعویض دنده و معکوس کردن آن را القا می‌کند. به علت رکاب و قاب در بلند و پهن‌تر از حد معمول سوار و پیاده شدن از الیزه به آسانی انجام نخواهد شد. الیزه از نظر امکانات،کیفیت مواد مورد استفاده در داخل کابین قطعا نمی‌تواند مالکانش را در مقابل نامدارانی چون پورشه باکستر و ب‌ام‌و Z4 سربلند کند، اما در مقابل هم لوتوس برگ برنده‌ای را زیر در پشت سرنشینان خودرو مخفی کرده است. در بحث قوای محرکه دو پیشرانه کم حجم 1.6 و 1.8 لیتری به ترتیب با 134 اسب بخار قدرت در حداکثر گشتاوری به اندازه 159 نیوتن‌متر و 217 اسب بخار با حداکثر گشتاور حدود 250 نیوتن‌متر الیزه سبک وزن را بر روی جاده‌ها به پیش می‌راند. پیشرانه‌های مورد استفاده تویوتا با دارا بودن سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها و ترکیب متناسب با جعبه دنده 6 سرعته دستی موجب کاهش 16 درصدی تولید دی اکسید کربن خروجی شایستگی دریافت استاندارد یورو5 کرده است. افزایش بازده این پیشرانه‌های کم حجم را هم سیستم سوپرشارژر مگنسن (Magnuson) بر عهده دارد. در مقام مقایسه به جهت اثبات عملکرد تحسین برانگیز مجموعه پیشرانه‌های کم حجم الیزه می‌توان به شتاب صفر تا یکصد کیلومتر در ساعت در مدت کمتر از 5 ثانیه در شرایط استاندارد در مقابل ب‌ام‌و i28 Z4 با شتاب 6.6 ثانیه اشاره کرد.

پس از حضور دو محصول جولیتا و میتو آلفارومئو درایران که دارای پیشرانه‌های کم حجم مجهز به پرخوران هستند بحث‌های زیادی میان مالکان و علاقمندان خودرو در مورد تاثیر کیفیت بنزین داخل کشور و شرایط عملکردی این پیشرانه‌ها وجود داشته و دارد.

لوتوس در کل برای مشتریانش حق انتخاب چهار سطح مختلف با نام های پایه(BASE)، SPORT، Touring وSport Touring را در اختیار دارد. گفته می‌شود پیشرانه 1.8 لیتری برای عرضه انتخاب شده که البته تا زمان رسیدن چرخ این خودرو به آسفالت خیابان‌های ایران در مورد کمیت و کیفیت عرضه قطعیتی وجود ندارد.

اگر بخواهیم در مورد جایگاه و شرایط الیزه در ایران پیش بینی داشته باشیم با پیش فرض سیاست عرضه و فروش مناسب می‌تواند جای خود را در کلاس خودرویی خود باز کند. با وجود فاکتورهایی نظیر ارزش برند، لوکس بودن و تمایل بازار به خودروهایی نظیر ب‌امو و پورشه برای برندی چون لوتوس که در بازار جهانی چیزی در حدود 1500 خودرو به فروش رسانده است هستند مشتریانی که خاص بودن و عملکرد فنی و قدرت و شتاب بالا به نسبت حجم پیشرانه الیزه را برای خرید انتخاب کنند. به نظر برای خودرویی با بازه قیمتی بین 28 تا 37 هزار پوند در بازار جهانی و شرایط متفاوت از رقبا سیاست‌گذاری عرضه و فروش می‌تواند نقش مرگ و زندگی را داشته باشد!



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها