کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

داستر؛ شاسی‌بلندی در محدوده 110 میلیون تومان


کد خبر : ۱۵۶۹۳دوشنبه، ۳۰ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۷:۴۷۱۰۶۶۴ بازدید

فراهم ساختن مقدمات آزمون يك خودرو، به خودي خود كار دشواري است و هماهنگي هاي خاصي را مي طلبد. حال اگر اين خودرو به تعداد بسیار ...
داستر؛ شاسی‌بلندی در محدوده 110 میلیون تومانداستر؛ شاسی‌بلندی در محدوده 110 میلیون تومان

فراهم ساختن مقدمات آزمون يك خودرو، به خودي خود كار دشواري است و هماهنگي هاي خاصي را مي طلبد. حال اگر اين خودرو به تعداد بسیار محدودی در بازار كشور باشد ، اين هماهنگي‌ها به مراتب دشوارتر از هميشه ميشود که گاها چندين روز هم به طول مي‌انجامد. رنو داستر يكي از همين دست خودروهاست كه پس از انجام مراحل اداري تحويل گرفته و در شرايطي آنرا براي تست و آزموني همه جانبه به كوهستان هاي اطراف تهران برديم كه حدود 2 سال از رونمايي رسمي مدل تک دیفرانسیل آن انجام گذشته است . رنو در پروژه بلندمدت خود، برنامه توليد داستر به عنوان يك كراس اوور كامپكت در كشورمان را گنجانده كه البته با توجه به شرایط فعلی بصورت دو دیفرانسیل حدود 110 میلیون تومان توسط شرکت نگین خودرو عرضه میشود . داستر در هنگام ورود به بازار، دو رقيب اصلي پيشرو داشت؛ چري تيگو اتوماتیک و سوزوكي گرندويتارا. هر دو اين اتومبيلها سال هاست كه در اين بازار حضور دارند و به عنوان به روزترين SUVهاي ارزان قيمت تر به نسبت مدل هایی چون RAV4 ، IX35 و اسپورتیج در كشور شناخته مي شوند.

اين كه داستر تا چه ميزان توانسته سهمي در بازار شاسي بلندهاي نسبتا ارزان قيمت داشته باشد، سوالي است كه در ادامه پاسخ آن را پيدا خواهيم كرد.

آزمون جاده و خارج از جاده زير پوسته داستر در حقيقت همان تندر90 خودمان پنهان است كه رنو در آن به غير از دوديفرانسيل هوشمند شريك تجاري خود (نيسان) و موتور مگان 2.0 ، تقريبا از تمامي قطعات تندر90 استفاده كرده است. پس داستر در همين ابتداي كار يك گام از رقباي خود جلوتر است، چرا كه ظاهرا در بحث تأمين قطعات يدكي مشكلي پيشرو نخواهد داشت. براي شروع تست از آنجايي كه اتومبيل فاقد پلاک بود آن را با خودروبر تا ابتداي جاده كوهستاني مورد نظر حمل كرديم.
 

x1hwygr3k2rs2mltvxf.jpg


مسیر انتخابي براي تست داستر همان جاده ای بود كه قبل تر از این تويوتا لندكروزر و پرادو را مورد بررسي قرار داده بوديم. موقعيت قرارگرفتن در پشت فرمان، تفاوت چنداني با تندر90 ندارد. تنها تفاوت ها در طرح جديد غربيلك فرمان، نشان دهنده ها و البته رودري ها است كه ظاهر لوكس تري به داستر داده است. آزمون اول توانايي حركتي در مسير آسفالته بود. موتور با همان صداي آشناي تندر90 استارت مي خورد و جالب اينجاست كه به همان ميزان هم در داخل اتاق شنيده ميشود. شتابگيري در شرايطي انجام شد كه چهارسرنشين به همراه وسايل عكاسي در داستر حضور داشتند. اگر از جمله علاقه منداني هستيد كه به بحث شتاب صفر تا صد كيلومتر اهميت ميدهيد بايد بگوييم كه در داستر بايد اين نكته را كمتر مدنظر قرار داد. چرا‌كه با وجود گشتاور 148 نيوتنمتري که عملا در دورهاي پايين دور از دسترس است، بايد قيد سبقت گيري هاي سريع را در جاده هاي كوهستاني زد. اين گشتاور در دور 3750 موتور، به كارآمدترين حد خود ميرسد. اما مشكل اينجاست كه درصورت وجود شيب مخلاف و حضور سرنشينان، داستر حتي در دنده يك هم  اصطالحا كم مي آورد. دراين ميان نبايد از نقش گيربكس 5 سرعته دستي آن هم غافل شد. چرا كه همان مشكل هميشگي تندر90 يعني نزديكي فواصل بين دنده ها را دارد و بايد با تمرين و ممارست بسيار به تعويض دنده با آن پرداخت.

با این حال پرواضح است که از این خودرو نباید انتظار توانايي هاي يك آفرود قوی همچون لندكروزر را داشته باشيم چرا كه علی رغم وجود سيستم دوديفرانسيل هوشمند، بیشتر مناسب سفرهای پیک نیکی است. سيستم تعليق آن نیز دقیقا همانی است كه در تندر90 تكرار شده است. رنو براي داستر تعليق جناغي مك‌فرسون را درنظر گرفته تا توانايي هاي حركتي آن بيشتر به خودروهاي شهري شبيه باشد. سیستمی که باعث ميشود تا داستر در مانورها كاملا در كنترل راننده باشد. با پايان يافتن تست مسير آسفالت به داستر نمره قبولي ميدهيم و نوبت به آزمودن توانايي هاي خارج از جاده اي آن میرسد.


4ayom5m7higkyuyzcbtz.jpg


وجود قفل ديفرانسيل در داستر اين امكان را به راننده ميدهد تا با انتخاب يكي از سه حالت دو ديفرانسيل، Auto و تك ديفرانسيل مسير مورد نظر خود را به راحتي طي كنيد. البته تأكيد مي‌كنيم كه داستر بهترين عملكرد خود در مسيرهاي خارج از جاده اي را در حالت Auto به نمايش ميگذارد. مشكل ديفرانسيل اين است كه نيرو را به صورت هوشمند تنها به محور جلو و عقب هدايت مي‌كند، نه به تمامي چرخ ها، به همين دليل هم اگر در عبور از يك مسير يك چرخ اتومبيل در هوا معلق بماند، نيروي موتور همچنان به آن چرخ منتقل مي شود و داستر عملا نميتواند آن مسير را پشت سر بگذارد. زواياي ورود و خروج تعريف شده براي آن 30 درجه در جلو و 36 درجه در عقب ست كه براي يك كراس اوور كامپكت زوایای مناسبی به شمار مي‌‌رود. اما همين نيروي اندك موتور باعث ميشود كه به انتخاب مسيرهاي پيشرو، بيشتر فكر كنيد. طراحي و امكانات رفاهي داستر نتيجه مشاوره و هم فكري دو كمپاني رنو و نيسان است كه استفاده از قطعات مشترك آنها در نهايت اتومبيلي را خلق کرده كه امروزه جزوء ارزانترين SUV های جهان شناخته ميشود. گرچه با وجود عنوان ارزان در میان شاسي بلندهای جهان نبايد از آن طرحي زیبا و چشم نواز داشت، اما در کل داستر از نظر طراحی ظاهری نمره خوبی نميگيرد.

داخل كابين هم به همين منوال است وهمه چيز در نهايت اعتدال و البته كارآمدي شكل گرفته است. لازم به ذكر است كه نمونه مورد آزمون، از سري اول داسترهاي توليد شده است و اين روزها داستر با طراحي فيس ليفت شده خود در بازار جهانی به فروش مي رسد که عمده ترين بخش هاي فيس ليفت شده در آن شامل تزئينات و تريم داخلي است.


7tvs8154n1e2fl2sn3i.jpg


داستر در ميان چري تيگو و سوزوكي گرند ويتارا، مطمئنا ظاهر بياباني تري دارد و همين نکته باعث مي شود که در صورت عرضه مشتريان بيشتري داشته باشد. دقت داشته باشيد که داستر مورد نظر ما گرچه در نماي داخلي حرف چندانی براي گفتن ندارد، اما با داشتن مزایایی چون فراواني قطعات يدكي، به راحتي مي تواند رقباي داخلی خود را به چالش بكشد. در بحث تجهيزات فني بهره گیری از کنترل کننده هایی نظير ABS، EBD، EBA موجب شده تا ترمزگيري با اين 1.3 SUVتني راحت تر شده و برخورداری از سامانه هاي ESC (كنترل پايداري)، CSV (كنترل فرمان پذيري) و ASR (كنترل كشش) هم با افزایش توانايي های پايداري، ایمنی آن را تامین کند.


wamfef4ckllz9achgnxl.jpg


در واقع تركيب تجربه نيسان در ساخت SUVهاي كارآمد و رنو در توليد خودروهاي اقتصادي، محصولی خلق کرده كه توانسته است از Euro-NCAP سه ستاره ايمني دريافت كند. وضعيت بازار و قیمت 109 میلیون تومانی، قطعا مهمترين موردي است كه سرنوشت داستر در بازار داخلي كشورمان را رقم خواهد زد. قيمتي كه در ابتدا براي مدل 2 دیفرانسیل پيش بيني شده بود، عددي حدود 105 ميليون تومان بود كه امروزه با بالا رفتن قيمت ارز، قیمت آن به 109 میلیون تومان رسیده است . اگر قيمت داستر در بازارهاي جهاني را 14 هزار دلار در نظر بگيريم حتی با احتساب دلار 3500 توماني هم به رقم 49 میلیون تومان ميرسيم و با درنظر گرفتن ماليات و عوارض گمركي و حضور واسطه ها در به این قیمت کنونی میرسد که برای یک خودروی ارزان 14 هزار دلاری قیمتی غیرقابل باور است. با تمام این حرفها اگر رقباي داستر را تنها چري تيگو اتوماتیک، سوزوكي گرندويتارا و پیکاپ پاژن بدانيم، داستر با تفاوت قیمتی زیاد از چری تیگو و پاژن فاصله گرفته و به ویتارایی نزدیک خواهد شد که در رده قیمتی 120 تا 130میلیون از مزیت چند سال عرضه در کشورمان بهره میبرد. در مقابل داستر با تكيه بر مصرف سوخت 8 ليتري (به صورت تركيبي) از مزایایی چون فراوانی قطعات يدكي و جدید بودن اتاق بهره میبرد که در صورت عرضه مداوم و بی وقفه کارخانه برای مصرف کننده ایرانی قابل چشم پوشی نیست. 

ffdixwyvyrayecege8a.png



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها