کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ابعاد تازه‌ای از سقوط فروش ايران‌خودرو و سايپا


کد خبر : ۱۵۵۱۷دوشنبه، ۲۳ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۹:۲۶۲۴۵۳۲ بازدید

دبير انجمن خودروسازان كه خودش خودرو خارجی سوار ميشود، با تهديد مردم در نشريه صدا، ارگان حزب كارگزاران نوشت كه مردم به زودی پشيمان ميشوند !

حجم كل توليد شركت‌هاي خودروسازي ايران‌خودرو، سايپا و زامياد در پنج ماه ابتدايي سال جاري به ترتيب 233 هزار، 133 هزار و 10 هزار دستگاه خودرو بوده است كه اين شركت‌ها به ترتيب ياد شده تنها موفق به فروش 187 هزار، 102 هزار و 8 هزار دستگاه خودرو شده‌اند، اين در حالي است كه عمده فروش خودرو‌سازان و سفارش‌ها براي ماه‌هاي ابتدايي سال بوده است؛ يعني زماني كه كمپين نخريدن خودروي صفر داخلي شكل نگرفته بود. 

اگرچه وزيرصنعت و مديرعامل خودرو‌سازي سايپا به خاطر واكنش خود به كمپين نخريدن خودروي صفر از مردم عذر‌خواهي كردند و قول دادند كه كيفيت خودروهاي توليدي را بالا ببرند اما سخنان احمد نعمت‌بخش دبير انجمن خودرو‌سازان كه خود ماشين وارداتي سوار مي‌شود و اعتقادی به خودروي ايراني ندارد، نسبت به كمپين خودرو، خشم مرد‌م و افكار عمومي را در پي داشته است زيرا وي، در يادداشتي كه در هفته نامه صدا ارگان كارگزاران نوشته با تهديد مردم گفته است: موجودي انبار خودرو‌سازان طبيعي است و مردم به زودي از نخريدن خودرو پشيمان مي‌شوند!

 اينكه رابطه كارگزاران با گران‌شدن خودرو چيست  بماند اما لحن و گفتار دبير انجمن خودرو‌سازان در حالي بوي تهديد و لابي با نهادهاي قيمت‌گذار براي افزايش مجدد قيمت خودرو‌هاي داخلي مي‌دهد كه آخرين اطلاعات منتشر شده روي سامانه كدال (سامانه انتشار گزارش‌هاي مالي شركت‌هاي حاضر در بورس اوراق بهادار)، نشان مي‌دهد كه سه شركت خودرو‌ساز داخلي كه آمـــار توليــد و فــــروش‌شان در پنج ماهه ابتدايي سال جاري را در قالب اطلاعيه‌هاي رسمي به بورس تهران اعلام كردند با افت فروش مواجه شده‌اند.

 
دو شركت عمده توليد خودروهاي سواري يعني ايران خودرو و سايپا و همچنين يكي از اصلي‌ترين شركت‌هاي توليد‌كننده خودروهاي كار در ايران يعني زامياد، آخرين اطلاعات مربوط به توليد و فروش خود را در قالب اطلاعيه‌هاي رسمي، كه به امضاي معاون مالي و اقتصادي هريك از اين شركت‌ها رسيده، روي سامانه اطلاعات ناشران بورس، موسوم به كدال، قراردادند. مقدار توليدات ايران خودرو در پنج ماه ابتدايي سال جاري 233 هزار دستگاه بوده درحالي‌كه طبق آمار ارائه شده به بورس مقدار فروش اين شركت 187هزار دستگاه است، اين در حالي است كه توليد سايپا نيز در مدت ياد شده 132هزار و 952 دستگاه بوده كه از اين مقدار 102 هزار و 117 دستگاه تحويل خريداران شده است. 
 
 اطلاعات آماري ايران خودرو

براساس آخرين اطلاعات منتشر شده روي سامانه كدال، ايران خودرو از ابتداي امسال تاكنون 233 هزار دستگاه خودرو توليد كرده است كه از اين تعداد 187هزار دستگاه را به مشتريان تحويل داده است. 
 

 اطلاعات آماري سايپا

همچنين مقدار توليد شركت سايپا از ابتداي سال تاكنون 132 هزار و 952 دستگاه بوده كه از اين مقدار 102 هزار و 117دستگاه تحويل خريداران شده است. 


اطلاعات آماري زامياد

معاون مالي و اقتصادي شركت زامياد نيز در اطلاعيه‌اي رسمي، حجم كل توليد اين شركت را از ابتداي سال تاكنون 10هزار و 307 دستگاه عنوان كرده است كه از اين مقدار تنها 7 هزار و 931 دستگاه فروخته شده است. 

در انبار ايران‌خودرو  چند دستگاه خودرو خوابيده است؟

در اين بين اگر‌چه خودرو‌سازان و دبير انجمن خودرو‌سازان افت فروش خودرو را به طور كل منكر مي‌شوند و كمپين نخريدن خودرو‌ي صفر داخلي را بي‌تأثير در فروش خودرو مي‌دانند اما تحليل صورت‌هاي مالي و آمار توليد و فروش ايران‌خودرو نشان مي‌دهد كه مقدار توليدات ايران خودرو از ابتداي سال تا مرداد ماه 233هزار دستگاه بوده درحالي‌كه طبق آمار ارائه شده به بورس مقدار فروش اين شركت 187هزار دستگاه است، يعني ايران‌خودرو 46هزار دستگاه كمتر از خودروي توليدي‌اش در سال جاري به فروش رسانده است. 

گفتني است تماس "روزنامه جوان" با نمايندگي‌هاي فروش ايران‌خودرو و سايپا به اين امر منتج شده كه آمار فروش خودرو‌سازان به شدت كاهش يافته است به طوري كه تنها مصرف‌كنندگان ضروري اقدام به خريد خودرو از اين نمايندگي‌ها مي‌كنند.  يكي از اين نمايندگي‌ها گفت: فاصله قيمت خودرو در كارخانه و بازار به صفر رسيده است از همين رو فقط مصرف‌كنندگان واقعي اقدام به خريد خودرو مي‌كنند از همين رو آمار مراجعه‌كننده به نمايندگي جهت خريد خودرو به شدت افت داشته است. 

نمايندگي ديگري گفت: كمپين نه به قيمت خودروهاي توليد داخلي تازه شكل گرفته است و اثر آن در گزارش توليد و فروش شهريور خودرو‌سازان قابل رؤيت است. وي گفت: از دوستان در ساير نمايندگي‌ها كه آمار گرفته‌ام ميزان فروش كاهش يافته است و حتماً در گزارش آتي خودرو‌سازان به بورس اين امر مشاهده مي‌شود. 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها