کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

دپوی دلار تشدید شد


کد خبر : ۱۵۵۰۷دوشنبه، ۲۳ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۵:۱۳:۴۷۳۷۴۸ بازدید

روز گذشته افزایش تقاضا و کاهش عرضه در بازار ارز، منجر به ثبت سومین افزایش پیاپی بهای دلار شد. در دومین روز هفته، شاخص بازار ارز ...

روز گذشته افزایش تقاضا و کاهش عرضه در بازار ارز، منجر به ثبت سومین افزایش پیاپی بهای دلار شد. در دومین روز هفته، شاخص بازار ارز با 20 تومان افزایش به قیمت 3455 تومان رسید. فعالان، احتکار و دپوی ارزهای خریداری شده توسط معامله‌گران غیررسمی، خروج ارز به سوی کشورهای همسایه و تسویه‌های معاملات آتی را از عواملی دانسته‌اند که منجر به کاهش حجم عرضه شده است. 

به گزارش دنیای‌اقتصاد، این روزها، بخشی از معامله‌گران بزرگ به امید افزایش بیشتر قیمت، تصمیم گرفته‌اند دلار خریداری شده خود را دپو کنند. در این بین چشم امید آنها به آخرین فشارهای تقاضای فصلی بازار یعنی تقاضای ارز مسافرتی و زائران حج تمتع است. روز یکشنبه با وجود افزایش دلار، قیمت سکه روی نرخ 912 هزار تومان روز شنبه باقی ماند تا این فلز گرانبها نوسانی را تجربه نکند. این حادثه در حالی رخ داد که در سه یکشنبه گذشته، سکه تمام بی‌اعتنا به سکون اونس و دلار، راه افزایشی را در پیش گرفته بود. 
در دومین روز هفته، شاخص بازار ارز، معاملات خود را با قیمت 3460 تومان آغاز کرد. تحرکات معامله‌گران آتی در بعدازظهر روز شنبه، عامل اصلی رسیدن دلار به این محدوده قیمتی و عبور شاخص بازار ارز از سطح 3450 تومان بود.

 در ادامه روز یکشنبه، این ارز به افزایش خود ادامه داد تا اینکه ساعت دوازده و نیم بعدازظهر، قیمت به 3467 تومان رسید. پس از رسیدن دلار به این محدوده، فضای بازار تا حدی آرام شد و نهایتا تا ساعت 4 بعدازظهر، این ارز به قیمت 3455 تومان رسید، رقمی که هم چنان 20 تومان بالاتر از روز شنبه بود. قیمت نهایی روز یکشنبه بالاترین قیمت از نیمه بهمن 93 بود. فعالان، بالا رفتن تقاضا را یکی از عوامل رشد دلار دانسته‌اند، این در حالی است که در دیگر سو، کاهش حجم عرضه نیز بیش از گذشته به چشم می‌آید. در یک ماه گذشته، تنها عرضه‌کننده عمده بازار، بازیگران بازارساز هستند و گویا معامله‌گران بزرگ تمایل چندانی به فروش ارز ندارند. به گفته فعالان، این دسته به‌ویژه در روزهای اخیر، ارز خریداری شده خود را بلوکه کرده‌اند؛ چراکه انتظار دارند با ادامه افزایش قیمت، در سطح بالاتر اقدام به عرضه ارز کنند. جدا از این عامل، دو علت دیگر برای کاهش عرضه ارز عنوان شده است: یکی «آربیتراژ ارز» و دیگری «تسویه‌های مربوط به معاملات آتی». گروهی از حاضران بازار، کاهش حجم ارز نقدی در بازار داخلی را به خروج ارز به سوی کشورهای همسایه نسبت داده‌اند. مقصد ارز ارزان‌تر بازار تهران، معمولا کشورهای ترکیه یا عراق بوده است. 

معاملات فردایی هم عامل سومی است که از سوی فعالان برای کاهش عرضه دلار عنوان شده است. به گفته حاضران در بازار، بخشی از حجم ارز نقدی بازار هم‌اکنون صرف تسویه حساب‌های معاملات آتی می‌شود. این در حالی است که در مقررات ناظر بر عملیات ارزی صرافی‌ها این‌گونه معاملات غیرقانونی تلقی شده است. 
رشد قیمت‌های اخیر در حالی اتفاق افتاده که حجم ارز بازیگران بازارساز بسیار بیشتر از گذشته شده است، ولی به گفته فعالان، ارز خریداری شده از بازارساز به بازار بازنمی‌گردد.

 


اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها