کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

خرابکاری دلالان در بازار طلای سرخ ایران


کد خبر : ۱۵۵۰۲یکشنبه، ۲۲ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۴:۰۰۱۳۴۳ بازدید

براساس گزارش گمرک ایران، صادرات فله‌ای زعفران در پنج ماه نخست سال خورشیدی جاری افزایش قابل توجهی داشته است. با این حال فعالان ..

براساس گزارش گمرک ایران، صادرات فله‌ای زعفران در پنج ماه نخست سال خورشیدی جاری افزایش قابل توجهی داشته است. با این حال فعالان این بخش تجاری می‌گویند کاهش صادرات خرده فروشی زعفران نگران کننده است.

صادرات زعفران در پنج ماه نخست سال جاری خورشیدی در حدود 70 میلیون دلار درآمد برای ایران به دنبال داشته است.

ایسنا روز گذشته در گزارشی نوشت : صادرات زعفران در بسته‌بندی بیش از 30 گرم از نظر وزنی 97 درصد و از نظر ارزشی 124 درصد رشد را نشان می‌دهد. با این وجود صادرات این محصول در بسته‌بندی 10 تا 30 گرم از نظر وزنی و ارزشی کاهش 27 درصدی را نشان می‌هد.

علی حسینی عضو شورای ملی زعفران ایران می‌گوید قیمت این "طلای سرخ" نسبت به سال گذشته 40 درصد رشد را نشان می‌دهد و کیلویی بین 1800 تا 2300 دلار در بازارهای بین‌المللی معامله می‌شود.

به گفته حسینی، آشفتگی بازار و افزایش صادرات فله‌ای زعفران حاصل "خرابکاری دلالال" این محصول در کوچه پس کوچه‌های چین و دوبی است.

او تصریح کرد: «برخی از کشورها اگر زعفران را از ایران نخرند لطف بزرگی در حق ایران کرده‌اند، چرا که آن‌ها با خرید زعفران فله‌ای و بی‌کیفیت و همدست شدن با برخی دلالان سودجو تنها زعفران ایرانی را بدنام می‌کنند.»

در همین حال غلامرضا میری نائب رئیس شورای ملی زعفران نیز با اشاره به رکود بازار زعفران به خبرگزاری مهر گفت: «افزایش قیمت عامل این رکود است، ضمن اینکه ما در ماه‌های خرداد و تیر با کاهش شدید صادرات مواجه بودیم اما در مردادماه میزان صادرات این محصول نسبت به مرداد 93 تغییری نداشته است.»

بر اساس آمار گمرک ایران، عربستان سعودی بزرگترین خریدار زعفران در بسته‌بندی کوچک است. در پنج ماه اول امسال این کشور بیش از هزار کیلوگرم زعفران در بسته‌بندی کمتر از 10 گرم از ایران خریداری کرده که نزدیک به 40 درصد کل این تجارت 3 میلیون 300 هزار دلاری است.

کل درآمد صادرات زعفران ایران در سال گذشته بالغ بر 190 میلیون دلار بود. کارشناسان این عرصه می‌گویند که با توجه به رکود بازار و افزایش قیمت‌ها نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از میزان صادرات و درآمد ایران در سال جاری داشت.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها