کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

قیام مردم علیه خودروهای بی‌کیفیت به کجا می‌رسد ؟


کد خبر : ۱۵۴۵۷شنبه، ۲۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۱:۴۷۱۴۸۳۸ بازدید

از این دست پیام ها این روزها در شبکه های اجتماعی و حتی در قسمت نظرات پایگاه‌های خبری، پای هر مطلب و نوشته و طنز و اعتراض خودرویی جا ...
قیام مردم علیه خودروهای بی‌کیفیت به کجا می‌رسد ؟قیام مردم علیه خودروهای بی‌کیفیت به کجا می‌رسد ؟

#خرید #خودرو #صفر #ممنوع #ارزان #بی کیفیت #کمپین #تحریم #اتحاد #شعور #مخالف #ایرانی #آریایی #. نخرید خواهشا، خودروی صفر داخلی نخرید... به اشتراک بذارین لطفا تا اتحادمون رو ثابت کنیم.»

از این دست پیام ها این روزها در شبکه های اجتماعی و حتی در قسمت نظرات پایگاه های خبری، پای هر مطلب و نوشته و طنز و اعتراض خودرویی جا خوش کرده است. این روزهایی که کمپین «خرید خودروی صفر ممنوع» به راه افتاده و اعضای این کمپین می خواهند قیمت خودروی داخلی کاهش و یا کیفیت آن افزایش پیدا کند. البته بعد از صحبت های نعمت زاده و خائن خواندن افراد این کمپین شور و هیجان این گروه ها هم بیشتر شد.

مجله صدا در گزارشی نوشت، بعد از توافق هسته ای و آمدن سرمایه گذاران و خودروسازان خارجی به ایران، شاید مهمترین چالش برای صنعت خودروی کشور، دومین شاخه مهم اقتصاد ملی بعد از صنعت نفت و گاز، کمپین «خرید خودروی صفر ممنوع» باشد. چالشی که البته خودروسازان داخلی سعی می کنند آن را مهم قلمداد نکنند و مردم هم سعی می کنند پافشاری بیشتری روی موضوع داشته باشند. مثلا در فضای مجازی بیشتر پیام هایی با محتواهایی «منتظر ورود تولید جدید رنو و پژو فرانسه با قیمت تمام شده زیر 18 میلیون باشید.» «خودروهای چینی تا چهارشنبه هر کدام بین 15 تا 17 میلیون ارزان می شوند.» رد و بدل می شود.

وقتی که مردم روی دور اعتراض و لج و لجبازی می افتند، دیگر از انتشار هیچ کلیپ و طنزی در آن رابطه مضایقه نمی کنند. درباره خودروهای بی کیفیت هم به تازگی کلیپی از یک مسابقه در کشور کره پخش می شود. مسابقه ای که در آن، مردی پرروز و قدرتمند، با دست هایش، در خودرو را از جا می کند و با لگد باعث غر شدن درب ها و سقف پراید می شود و تماشاچیان هم با چشم هایی حیرت زده و گاهی هم با خنده به او نگاه می کنند. در متن همراه این کلیپ هم نوشته شده است: «تو کشور ما پراید رو با چه قیمتی به مردم می فروشن، بعدش کره ای از اون برای خندیدن استفاده می کنند.» البته در واقع، پراید در اصل در شرکت مزدا ژاپن با سفارش فورد، شرکت مادر، طراحی شد. نسل اول این خودرو در سال‌های ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۳ تولید و در ژاپن با نام مزدا ۱۲۱ و در آمریکای شمالی توسط شرکت فورد با نام فورد فستیوا فروش رفت. این مدل همچنین با نام کیا پراید از ۱۹۸۷ تا ۲۰۰۰ در شرکت کیا موتورز کره جنوبی تولید شد و در سال 2001 خط تولید آن به سایپا منتقل شد. به همین دلیل هم با این کلیپ نمی توان گفت که این پراید، همان پراید تولید سایپا است که با یک لگد ساده، خراب می شود.

به هرحال، آن چیزی که کمپین «ممنوعیت خرید خودروی صفری» ها می خواهند، کاهش قیمت خودرو و یا افزایش کیفیت آن است. قیمتی که به نظر مردم خیلی بالاست و به طور مثال نباید قیمت پراید صفر 20 میلیون تومان باشد و کیفیتی که به اعتقاد آنها باید در جایگاهی قرار داشته باشد تا میزان تلفات رانندگی ایران حداقل کمتر از کشته های جنگ ایران و عراق شود. چرا که همان طور که اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده سابق کل نیروی انتظامی ایران دو سال پیش گفته: «تلفات تصادفات جاده ای از 28 هزار نفر در سال به زیر 18 هزار نفر رسیده، اما این آمار هنوز زیاد است، چون سالانه 18 هزار نفر در جنگ ایران و عراق کشته می شدند.»

به این ترتیب، در حال حاضر، بازار کمپین داغ است و عکس های هوایی از پاکینگ ایران خودرو هم بر این داغی اضافه کرده. عکسی که دست به دست در فضای مجازی می چرخد و همه می گویند ماشین های ایران خودرو روی دست تولیدکننده «باد کرده» است. چرا که این عکس پارکینگ مملو از خودروی ایران خودرو نشان می دهد. پارکینگی که بیش از 5 هزار خودرو در آن خاک می خورند. در شرح این عکس هم نوشته شده است:‌ «تصاویر ماهواره ای از پارکینگ ایران خودرو که تقریبا از ماشین های به فروش نرفته پر شده! اندکی صبر سحر نزدیک است. خدا وکیلی تو هر گروهی که می تونی بفرستید تا همه بفهمن چه خبره.» این شایعات در گروه های مختلف اجتماعی دست به دست چرخید و کسی هم به فکر صحت و سقم آنها نبود. اما بالاخره هاشم یکه زارع، مدیرعامل ایران خودرو درباره این عکس گفت: «عکس‌های ماهواره ای از پارکینگ‌های ایران خودرو مربوط به بهمن ماه سال 92 است و جهت اطلاع شما می گویم نسبت به تولید روزانه تنها سه هزار خودرو اضافه داریم.»


قیمت ها کاهش پیدا نمی کند

مردم با اعتماد کامل، معتقدند که قیمت خودرو کاهش پیدا می کند و از فردا، ماشین های خارجی با قیمت ارزان وارد می شود. برای همین هم در شبکه های اجتماعی با عنوان هشدار، خبر فوری و حتی پیشنهاد نوشته می شود: «کپی کنید تا کسانی که قصد خرید قسطی یا نقدی خودرو دارند دست نگه دارند.»، «داخل هر گروه و برنامه که هستی مردو مردونه کپی کن، ماشین نخر برادر من، فعلا نخر تا ارزون بشه، خدا شاهده همین طور روز شمار داره از قیمت ماشین میوفته. چرا باید پراید رو 20 میلیون بخریم؟»
البته در سمت مقابل، خودرویی ها اصلا معتقد نیستند که قیمت ها کاهش پیدا می کند. آنها حتی مدعی هستند که شورای رقابت، بلافاصله بعد از شروع جلسات، رای به افزایش قیمت خودرو می دهد. به هرحال، آنها هم استدلال های خاص خود را دارند. مثلا یکه زارع در این باره گفت: «اگر قیمت دلار 1000 تومان شود، ما نیز قیمت خودرو را کاهش می دهیم ولی این موضوع عملی نمی شود.»

به این ترتیب، وقتی که دیگر امکان ندارد دلار به هزار تومان برسد، پس براساس صحبت های یکه زارع، قیمت خودرو هم کاهش پیدا نخواهد کرد. البته دلایل دیگری هم برای عدم کاهش قیمت خودرو بیان می شود. مثل تورم 15 درصدی، افزایش قیمت حامل های انرژی، افزایش دستمزد کارگران و حق و بیمه و ... که به اعتقاد تولیدکننده ها همه این موارد با هم باعث می شود قیمت خودرو کاهش پیدا نکند. اما این موضوع هم تقریبا با مقایسه قیمت خودروهای ایرانی در کشورهای دیگر تقریبا منتفی می شود. به طور مثال، پژو پارس با قیمت پنج هزار و 66 دلار به عراق صادر می‌شود، در حالی که این خودرو در ایران حداقل 35 میلیون تومان یا چیزی بیش از 10 هزار دلار قیمت دارد. همچنین براساس گزارش اقتصادنیوز، یکی از ارزان ترین خودروها در بازار اروپا لوگان یا تندر 90 است. نسل سوم این خودرو یعنی دو نسل بعد از محصولی که هم اکنون در ایران تولید می شود با شرایطی مشابه تندر 90 مدل E2 در بازار اروپا حدود 10 هزار یورو قیمت دارد. این خودرو هم اکنون در ایران هم قیمتی نزدیک به اروپا دارد اما با یک فرق، مدل اروپا دو نسل بعد از مدل تولید شده در ایران است .

سعید لیلاز که در گذشته مدیر فروش ایران خودرو دیزل بوده به هفته‌نامه تجارت فردا گفته است: «خیلی ساده‌لوحانه و عوامانه است اگر فکر کنیم خودرو با اجرایی شدن توافق وین ارزان شود. چرا باید چنین اتفاقی بیفتد؟ مگر قیمت بقیه کالاها پایین می‌آید که قرار باشد پیرو آن خودرو نیز ارزان شود. بنده معتقدم اگر بین خودروسازان داخلی و خارجی تفاهمی شکل گیرد حداقل دو سال طول می‌کشد تا آن تفاهم یا قرارداد به مرحله تاثیرگذاری خود بر بازار نزدیک شود. این‌گونه نیست که بگوییم مثلاً امروز فولکس‌واگن یا فیات به ایران آمده‌اند پس دست نگه داریم و خودرو نخریم تا ارزان شود. اولاً ارزانی در کار نیست و ثانیاً ورود این خودروهای جدید همان طور که گفتم دو سال طول می‌کشد.»

وزارت صنعت و معدن در سیبل اعتراضات

تند ترین واکنش به کمپین خرید خودروی صفر ممنوع را محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت نشان داد. زمانی که گفت: «کمپین خودروی داخلی نخریم»، یک خیانت است. البته بعد از این صحبت ها، از حسن روحانی، رییس جمهوری، یک تذکر دریافت کرد. اما به هرحال، او در در نشستی خبری که به مناسبت هفته دولت برگزار شده بود گفت: راه‌اندازی «کمپین خودروی داخلی نخریم»، یک خیانت است. این موضوع یک بی‌انصافی علیه خودروسازان داخلی بوده و به مفهوم آن است که کمپینی علیه تولید ملی راه‌اندازی شود اما وزارت صنعت به طور قطع به دنبال ارزانی است ولی این ارزانی در صنعت خودرو راه دارد و با ضربه زدن به یک کارخانه عملیاتی نخواهد شد. این کمپین یک فعل حرام و مغایر با مصالح ملی است. راه‌اندازی چنین کمپین‌هایی یک عمل ضدانقلاب است.

البته این وزارت خانه چند روز بعد در خصوص مصاحبه مطبوعاتی آقای وزیر صنعت، معدن و تجارت با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد: به منظور روشنگری و تنویر افکار عمومی «بخشی از سخنان ایشان را مرتبط با موضوع خودرو» که عیناً از نوار ضبط‌شده استخراج و متاسفانه توسط برخی از رسانه‌ها انعکاس پیدا نکرده است را منتشر کرد. اطلاعیه ای که البته درآن دیگر اثری از صحبت های تند نعمت زاده نبود.

ولی به هرحال، وزیر باقی مانده از کابینه شهید رجایی در حالی این صحبت ها را مطرح کرد که 10 سال پیش صحبت هایی کاملا مخالف با این مسایل را گفته بود.

او در تابستان سال 84 در یک برنامه تلویزیونی گفته بود: «ما در کشورهای خارج، هم می خوانیم هم می بینیم یک کالایی را مثلا دو درصد سه درصد یا پنج درصد گران می کنند مردم مقاومت می کنند و آن کالا را تا مدتی نمی خرند بعد از یک مدت قیمت افت می کند. بنابراین صرفه جویی و نخریدن کالای گران آنهم به صورت جمعی حتی انجمن های غیردولتی و مردمی در خارج مثلا آگهی می دهند در انگلیس چند وقت پیش این اتفاق افتاد قند و شکر را گران کردند مردم نخریدند حتی می رفتید یک جا قهوه می آوردند بدون شکر و می گفتند به عنوان اعتراض چون شکر گران شده ما مصرف نمی کنیم. بالاخره دولت مجبور شد که قیمت ها را تعدیل کرد و به حالت اول برگرداند . این نوع مسائل متاسفانه در کشور ما کمتر دیده می شود.»

بعد از این جریان ها، وزارت صنعت، معدن و تجارت و خودروسازان، سعی کردند روی خوشی به کمپینی نشان دهند. شاید به همین دلیل هم سید رضا نوروززاده، رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و معاون نعمت زاده گفت: «به نمایندگی از جانب کارکنان سایپا به مردم ایران عرض می‌کنم که مردم حق انتقاد دارند و ما باید انتقادها را بپذیریم. ما فرافکنی نمی‌کنیم و باید پاسخگوی نیاز مملکت باشیم. وظیفه داریم معایبی که احیانا در محصولات داخلی وجود دارد، برطرف کنیم و خودروهایی در خور شان مردم ایران به آنان تحویل دهیم.»

حتی مهدی جمالی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا از مشتریان بابت کیفیت پایین محصولات این شرکت عذرخواهی کرد. او در حاشیه افتتاح مراکز خدمات پس از فروش محصولات جدید شرکت سایپا گفت: در گذشته اکثر محصولات شرکت ما با کیفیت مناسب تحویل مشتریان نشده که من به نوبه خود از مشتریان محترم این شرکت عذرخواهی می کنم. برنامه های ویژه ای برای ارتقا کیفیت در حوزه تولید و خدمات پس از فروش خودروهای خود داریم.


سرانجام کمپین

در حالی که خودروسازان داخلی معتقدند اعتراض مردم روی بازار و خرید و فروش آنها تاثیری نداشته است، اما هفته گذشته، سردار تقی مهری در جلسه کمیته هماهنگی طرح‌های ویژه ترافیکی که در مقر مرکزی ستاد پلیس راهور برگزار شد، گفت: بر اساس آمارهایی که پلیس دارد در پنج ماهه امسال شماره گذاری خودروی نوشماره کاهشی 15 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است و در حوزه نقل و انتقالات نیز کاهشی 9.7 درصدی نسبت به پارسال داشتیم. به گفته او، در مورد خودروهای وارداتی نیز شاهد کاهش 17 درصدی در شماره گذاری بوده‌ایم و شماره‌گذاری موتورسیکلت نیز 20 درصد نسبت به مدت مشابه قبل کاهش داشته است.

علاوه بر این، گزارش هایی از کاهش قیمت خودروها منتشر شده است. حتی بعضی خبرگزاری‌ها از کاهش 500 هزار تا 5 میلیون تومانی قیمت برخی خودروهای داخلی و خارجی خبر داده اند. البته به قول نمایشگاهداران تهرانی ، «نبود تقاضا برای خرید خودرو و دپو شدن خودروهای تولید داخل در پارکینگ خودروسازان باعث کاهش قیمت‌ها در بازار شده است. به این ترتیب قیمت خودرو در بازار فاصله بیشتری نسبت به قیمت کارخانه پیدا کرده و اکثر خودروها در بازار زیر قیمت کارخانه عرضه می‌شوند.»

به گفته نادر قاضی پور، عضو ناظر مجلس در شورای رقابت هم متاسفانه کمپین «نه به خودروی صفر»، بر تقاضای مردم اثر گذار بوده و باعث اختلال در خرید مردم از شرکت های خودروسازی داخلی شده است. او می گوید: «ما با واردات هر گونه خودروی سواری به کشور مخالفیم اما این به آن معنا نیست که خودروسازان ایرانی قیمت خودرو را پایین نیاورند. خودروسازان ما باید هم به دنبال بهبود کیفیت محصولات و هم به دنبال کاهش قیمت ها باشند و در کنار این ها، تلاش کنند تا خدمات پس از  فروش را به بهترین شکل ممکن به مشتریان ارائه کنند. ما اگر هزینه ای که برای آوردن خودروهای مشکل دار چینی به کشور کردیم، به ارتقای صنعت  قطعه سازی در کشور داده بودیم، هم شرایط بهتری در صنعت خودروسازی داشتیم، هم فرصت های  شغلی ایجاد کرده بودیم. به نظر من عذرخواهی کفایت نمی کند و باید حرف های مسئولان در شرکت های خودروسازی شکل  عملیاتی به خودش بگیرد. خودروسازها باید محصولات را به موقع تحویل بدهند نه اینکه به مشتری  وعده بهمن داده شود بعد و محصول را اردیبهشت تحویل دهند.»

به این ترتیب، اگرچه دوگانگی بین عذرخواهی و محق بودن خودروسازان، کاهش و افزایش قیمت خودرو وجود دارد، اما هرروز این پیام های شبکه های اجتماعی رد و بدل می شود که می گوید: «نخرید دوستان به یاری خدا با همت ماها همه قیمت ها شکسته می شود فقط کافیه دوماه صبرکنی و ماشین نخریم، جون مادرت کپی کن.»



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها