کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

افزایش صادرات کالا به اروپا در سال جاری / جدول


کد خبر : ۱۵۳۶۰سه شنبه، ۱۷ شهریور ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۲:۴۷۱۵۵۱ بازدید

طی 5 ماهه نخست امسال ارزش صادرات غیرنفتی ایران به کشورهای اروپایی 50 درصد افزایش و ارزش واردات از این کشورها 13 درصد کاهش یافته است .

بررسی تجارت خارجی ایران با قاره اروپا به عنوان دومین مقصد و مبداء تجارت خارجی کشور طی 5 ماهه نخست امسال،  حاکی از افزایش ارزش صادرات غیرنفتی ایران به کشورهای این قاره به میزان 50 درصد و کاهش 13 درصدی واردات از کشورهای این قاره است.  

به گزارش صدای اقتصاد، بررسی آمارهای پنج ماهه تجاری کشور که از سوی گمرک منتشر شده است، نشان می‌دهد که 93 درصد ارزش صادرات غیرنفتی کشور به کشورهای آسیایی انجام می‌شود، ضمن اینکه سهم کشورهای اسیایی از ارزش واردات کشور نیز 77 درصد است.

بعد از تشدید تحریم‌ها علیه ایران در چند سال اخیر، طرف‌های تجاری کشور بسیار محدود شدند و بیشترین حجم از این مقدار نیز با همسایگان یا کشورهای منطقه خاورمیانه انجام می‌شود.در بخش صادرات غیرنفتی نیز نیز قاره‌های اروپا، آفریقا، آمریکا و اقیانوسیه به ترتیب 4.81، 2.17، 0.08 و 0.07 درصد از ارزش کل واردات کشور را به خود اختصاص داده‌اند.طی این مدت در بخش واردات، بعد از آسیا به ترتیب قاره‌های اروپا، آمریکا و اقیانوسیه و افریقا سهم 21.32، 1.42، 0.15 و 0.11 درصد بیشترین ارزش صادرات غیرنفتی ایران را به خود اختصاص داده‌اند.


کاهش واردات از تمام قاره‌ها

نکته مهم در بررسی جداول آماری گمرکی ایران، کاهش ارزش و وزن واردات کالا به کشور از تمام قاره‌های جهان در پنج ماهه ابتدای امسال، نسبت به مدت مشابه سال قبل است و در این میان ارزش واردات از کشورهای اقیانوسیه به ترتیب 98 و 81 درصد کاهش در وزن و ارزش نشان می‌دهد. واردات از کشورهای قاره آمریکا نیز 50 درصد در وزن و 48 درصد در ارزش کاهش داشته است.میزان کل واردات در پنج ماهه نخست امسال از 5 قاره فوق،  16 میلیارد و 911 میلیون دلار بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل، با واردات 20 میلیارد و 970 میلیون دلار  کالا ازین پنج قاره حدود 19.3 درصد کاهش داشته است.


افزایش صادرات به اروپا

اما طی 5 ماهه ابتدای امسال وزن و ارزش صادرات غیرنفتی به مقصد اروپا به ترتیب حدود 8 و 50 درصد نسبت به مدت مشابه سال 93 افزایش یافته است.ارزش صادرات غیر نفتی همچنین در پنج ماهه ابتدای امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به مقاصد کشورهای آسیایی 2 درصد افزایش نشان می‌دهد. ارزش صادرات غیرنفتی کشور به سایر قاره‌ها در 5 ماهه ابتدای امسال کاهش یافته است. در این میان صادرات کالا به کشورهای قاره آمریکا نسبت به پنج ماهه سال 93 حدود 43 درصد کم شده است.طی 5 ماهه نخست امسال، میزان صادرت غیر نفتی کشور به این پنج قاره 13 میلیارد و 377 میلیون دلار بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل با صادرات 12 میلیارد و 960 میلیون دلار کالا به این کشورها 3.2 درصد افزایش نشان می‌دهد.

x4atflg6be3nu3bng752.png

 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها