کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

عبور خودروهای وارداتی از خط ویژه


کد خبر : ۱۵۱۸سه شنبه، ۳۰ مهر ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۹:۲۹۴۲۳۵ بازدید

دولت در حالی به تازگی ممنوعیت ثبت‌سفارش و واردات خودروهای بالای 2500 سی‌سی را لغو کرده که به اعتقاد برخی از کارشناسان با توجه به آمار گمرک ظاهرا قانونی در این مورد وجود نداشته و اگر هم داشته، به اجرا درنیامده است.
عبور خودروهای وارداتی از خط ویژهعبور خودروهای وارداتی از خط ویژه

اواسط سال گذشته بود که دولت ناگهان از ممنوعیت واردات کالاهای اولویت دهم، به دلیل بروز بحران ارزی خبر داد و در پی آن، ورود «خودروهای بالای 2500 سی‌سی»، نیز ممنوع اعلام شد. با این «ممنوعیت»، خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سی‌سی مانند بی‌ام‌و X6، تویوتا پرادو، کیا موهاوی، هیوندایی آزرا، بنز SL و پورشه کاین، دیگر اجازه ثبت‌سفارش و ورود به ایران را نداشتند. این در حالی است که طبق آمار رسمی گمرک، در 6 ماهه اول امسال به خصوص خرداد و تیر و مرداد، ده‌ها دستگاه خودروی بالای 2500 سی‌سی از گمرک ترخیص شده و این موضوع با قانون ابلاغی دولت به هیچ وجه همخوانی ندارد. 

بر اساس آمار گمرک، طی 6 ماه نخست امسال، انواع خودروهای بالای 2500 سی‌سی ترخیص شده‌اند که در این بین می‌توان به ترخیص دو دستگاه پورشه کاین در فروردین، 139 دستگاه هیوندایی جنسیس و دو دستگاه بی‌ام‌و X6 در مرداد، چهار دستگاه بی‌ام‌و 650 و دو دستگاه هیوندایی آزرا در تیر، 82 دستگاه کیا موهاوی و یک دستگاه بنز SL و همچنین دو دستگاه تویوتا پرادو در خرداد ماه امسال اشاره کرد. حالا پرسش اینجا است که وقتی واردات خودروهای بالای 2500 سی‌سی رسما از طرف دولت ممنوع اعلام شده، خودروهای موردنظر چگونه ثبت‌سفارش و از گمرک ترخیص شده‌اند؟ این اتفاق البته برای اولین بار در کشور رخ نداده و دو سه سال پیش نیز که وزارت صنایع وقت واردات خودرو را با هدف ارتقای خدمات پس از فروش، محدود و به نوعی ممنوع کرد، باز هم برخی خودروها از پیچ قانون عبور کرده و وارد کشور شدند. آن زمان مشخص شد که اعطای مجوزهای خاص به برخی واردکنندگان، دلیل ورود خودروهای ممنوعه بوده و حالا ظاهرا تاریخ دوباره تکرار و برخی به واسطه این مجوزها، قانون را زیر پا گذاشته و خودروهایی را که نباید وارد کشور می‌شد، وارد کرده‌اند. 

جدا از این اتفاق، خبر می‌رسد صد‌ها دستگاه خودرو وارداتی بالای 2500 سی‌سی دیگر نیز بدون ثبت‌سفارش در انبارهای گمرک پارک شده‌اند و با چراغ سبزی که دولت بابت آزادی واردات آنها داده، یک به یک در حال ترخیص هستند. به گفته کارشناسان، واردکنندگان با علم به اینکه ممنوعیت واردات خودروهای بالای 2500 سی‌سی زیاد دوام نمی‌آورد و لغو می‌شود، انواع این خودروها را وارد گمرک کرده و هم‌اکنون در حال ترخیص آنها هستند؛ گویا اصلا هیچ وقت ممنوعیتی در کار نبوده است. 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها