کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ممنوعیت واردات برنج پاکستانی به ایران لغو می‌شود


کد خبر : ۱۵۱۴۶چهارشنبه، ۱۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۱:۴۷۱۷۳۲ بازدید

پایگاه اینترنتی اینترنشنال نیوز پاکستان در گزارشی نوشت ایران موافقت کرده است ممنوعیت واردات برنج از این کشور را لغو کند و صادرات برنج از اکتبر ...

پایگاه اینترنتی اینترنشنال نیوز پاکستان در گزارشی نوشت ایران موافقت کرده است ممنوعیت واردات برنج از این کشور را لغو کند و صادرات برنج از اکتبر سال 2015 آغاز خواهد شد.

این تصمیم در نشست سطح بالایی با حضور مقامات ایرانی از جمله مسئولان شرکت بازرگانی دولتی ایران، وزارت کشاورزی، وزارت صنعت و وزارت امور اقتصادی و دارایی ایران با یک هیات پاکستانی گرفته شد.

هیات پاکستانی در حال حاضر برای نهایی کردن چگونگی از سرگرفته شدن صادرات برنج به ایران در این کشور حضور دارد. این هیات به خواست شهباز شریف، سروزیر پنجاب به ایران سفر کرده و سازمان سرمایه گذاری و بازرگانی پنجاب با کنسولگری ایران در لاهور این سفر سه روزه را هماهنگ کرده است.

در هیات پاکستانی مقاماتی شامل بلال یاسین، وزیر غذایی ایالتی، فرخ جواد، وزیر کشاورزی و عبدل باسط، رییس هیات مدیره سازمان سرمایه گذاری و بازرگانی پنجاب حضور دارند.

بر اساس این گزارش، هدف از سفر این هیات برنامه ریزی برای دیدار آتی سروزیر از ایران است. پس از موضوع صادرات برنج، مقامات پاکستانی با شرکت بازرگانی دولتی ایران برای واردات کالاهای دیگر از پاکستان توافق کردند. همچنین مقرر شد مسیر تجاری ایجاد شود که به سود هر دو کشور باشد و با تجارت غیرقانونی کالاها مقابله شود.

در نوامبر سال 2014 یک هیات از انجمن واردکنندگان برنج ایرانی متشکل از 19 نفر به لاهور سفر کردند و در جریان این سفر با هدف تجارت دو جانبه برنج، به بازدید از مزارع و کارخانه‌ها و لابراتوارهای برنج پرداختند.

ایران با داشتن سهم حدود 11 درصدی از واردات جهانی برنج به ارزش 2.5 میلیارد دلار، یکی از بزرگترین واردکنندگان برنج در جهان به شمار می‌رود.

بر اساس اعلام مرکز تجارت بین المللی، تقاضا برای برنج در ایران در سال‌های 2012 و 2013 دو برابر شد و در پنج سال گذشته میزان واردات بیش از 35 درصد رشد کرد که نشان دهنده فرصت چشمگیر برای صادرکنندگان برنج پاکستانی است.

پاکستان با صادراتی به ارزش بیش از دو میلیارد دلار، چهارمین صادرکننده بزرگ برنج در جهان است و پیش از تحریم‌های بین المللی، بزرگترین صادرکننده برنج به ایران بود اما سهمش را به هند واگذار کرد که با ایجاد یک برنامه تهاتر کالا موفق شد صادرات برنج به ایران را افزایش دهد. در حال حاضر تقریبا 90 درصد از واردات برنج ایران از هند انجام می‌شود.

رییس سابق انجمن صادرکنندگان برنج پاکستان از تصمیم ایران برای برداشتن ممنوعیت واردات برنج پاکستانی استقبال کرد.

به گزارش ایسنا، یک سال از ممنوعیت واردات برنج می‌گذرد و وزارت کشاورزی نیز تاکید دارد که واردات برنج تحت کنترل این وزارتخانه قرار دارد، اما همچنان برنج جایگاهش را در لیست 10 قلم عمده وارداتی حفظ کرده و مانند پارسال در دومین رتبه واردات قرار دارد.

آمارها نشان می‌دهد که طی مرداد امسال و در آستانه آغاز فصل برداشت برنج، بیش از 48 هزار تن از این محصول به کشور وارد شده که این میزان نسبت به ماه مشابه سال قبل بیش از 40 درصد افزایش وزنی و 20 درصد افزایش ارزشی داشته است؛ به طوریکه در مرداد پارسال 34 هزار تن برنج به ارزش نزدیک به 50 میلیون دلار به کشور وارد شده بود و قیمت هر کیلوگرم آن 1.2 دلار بود که امسال به یک دلار کاهش پیدا کرده و به همین دلیل میزان افزایش ارزشی واردات طی مرداد امسال کمتر از میزان افزایش وزنی آن است.

طبق آمار واردات، طی پنج ماهه نخست امسال مجموع واردات برنج به 340 هزار تن رسیده که مجموعا 354 میلیون دلار برای ایران ارزبری داشته است. البته این آمارها نشان می‌دهد که واردات برنج طی این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی نزدیک به 40 درصد و به لحاظ ارزشی بیش از 50 درصد کاهش داشته است.

با توجه به عدم صدور ثبت سفارش جدید برای واردات برنج که تا آبان ماه نیز ادامه خواهد داشت، این حجم برنج وارد شده به کشور عمدتا از سوی هند و پاکستان از محل ثبت سفارش‌های قبلی و البته واردات ملوانی و مرزنشینی است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها