کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

جزئیات ثبت‌نام 180 هزار نفر برای کار


کد خبر : ۱۴۹۹۵شنبه، ۷ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۹:۱۴۲۸۴۱ بازدید

یک مقام مسئول دروزارت کار با اشاره به تلاش برای ورود کارجویان ایرانی به بازارهای کار بین‌المللی، از مذاکره با برخی کشورها مانند قطر، عراق، ترکیه ...

یک مقام مسئول دروزارت کار با اشاره به تلاش برای ورود کارجویان ایرانی به بازارهای کار بین‌المللی، از مذاکره با برخی کشورها مانند قطر، عراق، ترکیه،کویت،آلمان،استرالیا،کاناداو دانمارک در این باره خبر داد.

محمد اکبرنیا در گفتگوی مشروح با مهر با اعلام اینکه براساس اطلاعات سامانه شبکه ملی بازار کار که از طریق دفاتر کاریابی اطلاعات دریافت می کند، در ۴ ماهه نخست امسال حدود ۱۸۰ هزار نفر جوینده کار در دفاتر مشاوره شغلی کشور ثبت نام کرده اند، گفت: لیست ثبت نام شده‌ها به تفکیک سن و جنس و همچنین میزان تحصیلات وجود دارد.

مدیرکل دفتر هدایت نیروی کار و کاریابی های وزارت کار اظهارداشت: از آمار یادشده حدود ۵۷ هزار نفر توانسته اند با معرفی به بنگاه ها و شرکت های مختلف، مشغول به کار شوند، همچنین بررسی وضعیت بیمه ای تازه واردهای به بازار کار نشان می دهد براساس آخرین گزارش تامین اجتماعی، ۷۸ درصد این افراد با کد ملی مشخص، بیمه شده و در آمارها نیز وارد شده اند.

اکبرنیا در خصوص عدم ارتباط بین آموزش های دانشگاهی با نیاز روز بازار کار و وجود خلاء عدم آمادگی کارجویان برای پذیرش تصدی‌های شغلی، ادامه داد: هم اکنون در بازار کار کشور دچار این معضل هستیم و فنی و حرفه ای باید برای ارتقای سطح مهارت کارجوییان، نقش آفرینی کند.


ثبت‌نام ۱۸۰ هزار جوینده شغل در کاریابی‌ها

این مقام مسئول در وزارت کار افزود: متناسب با نیاز بازار کار باید به کارجویان آموزش فنی و حرفه ای و مهارتی ارائه شود. در حال حاضر حتی امکان جذب نیروهای تئوری خوانده دانشگاه ها در مراکز دولتی نیز وجود ندارد و در این بخش جذب نیرو اشباع شده است.

وی با بیان اینکه افراد باید خواسته ها و ایده آل‌های شغلی خود را تغییر دهند تا بتوانند وارد بازار کار شوند، گفت: جوانان به دنبال رشته هایی در دانشگاه ها بروند که برای آنها جذب در بازار کار وجود داشته باشد، در غیر این صورت ممکن است بیکار بمانند.مدیرکل دفتر هدایت نیروی کار و کاریابی های وزارت کار تصریح کرد: یک کار مهم برای جبران عدم مهارت و تخصص کارجویان برای ورود به بازار کار در شرایط فعلی این است که پای فنی و حرفه ای به آموزش های شغلی بیشتر باز شود. همچنین از مباحث دیگر این است که بتوان موضوعات کارآفرینی را به دانشگاه ها وارد و تقویت کرد.

به گفته اکبرنیا، اینکه افراد بتوانند کارآفرین شوند و این مسئله ترویج شود، باید مورد توجه دانشگاه های کشور قرار گیرد. در کنار این مسئله، ایجاد صندوق‌های مردم نهاد کارآفرینی حائز اهمیت است و تاکنون کارهایی صورت پذیرفته است.این مقام مسئول در وزارت کار بیان داشت: علاوه بر موارد ذکر شده، در بخش ایجاد ارتباط و تعامل بین صنعت و دانشگاه نیز باید کار شود. برآوردها نشان می دهد در حال حاضر ۲۰ درصد جذب نیروی کار در بنگاه ها و واحدهای اقتصادی کشور از طریق کاریابی ها صورت می گیرد.


بازار کار در رکود

وی درباره دلایل پایین بودن فعالیت دفاتر مشاوره شغلی در کشور خاطرنشان کرد: کاریابی های داخلی هنوز استانداردهای لازم برای فعالیت در سطح گسترده را ندارند در حالی که در خارج از کشور تمامی امور مربوط به شغل یابی از طریق کاریابی ها برای متقاضیان انجام می شود.

مدیرکل دفتر هدایت نیروی کار و کاریابی های وزارت کار تصریح کرد: در ایران شکل فعالیت کاریابی ها و دفاتر مشاوره شغلی ناقص است. لازم است کاریابی ها به کارجویان و کارفرمایان شناسانده شوند و در حال حاضر بسیاری از دفاتر کاریابی با کارفرمایان ارتباطات نزدیکی دارند و نیروهای مورد نیاز بنگاه ها از طریق دفاتر مشاوره شغلی جذب می شوند.

اکبرنیا تصریح کرد: وقتی بازار کار رونق ندارد، دفاتر کاریابی نیز منفعل می شوند، البته دلیل دیگری که باعث شده برخی دفاتر مشاوره شغلی نتوانند فعالیت خوبی داشته باشند، ضعف در ارائه مشاوره شغلی و نحوه برقراری ارتباط با کارفرمایان است.

این مقام مسئول در وزارت کار درباره وضعیت فعالیت دفاتر مشاوره شغلی خارجی و کاریابی های بین المللی تاکید کرد: خارجی ها یکسری نیروهایی را می خواهند که متخصص هستند و اشتغال در هر کشوری شرایط خاص خودش را دارد.

وی افزود: یکی از مشکلات کارجویان ایرانی علاقمند به کار در سایر کشورها، زبان است که حل این مسئله به معنای رفع ۵۰ درصد مشکل اشتغال در بازارهای کار خارجی خواهد بود. در حال حاضر، با برخی کشورها مذاکرات و توافقاتی درباره اعزام نیروی کار داریم که باید از سوی فنی و حرفه ای، آموزش های مهارتی متناسب با نیاز بازار کار هر کشور ارائه شود.


حرکت به سمت اعزام انبوه و گروهی نیروی کار

مدیرکل دفتر هدایت نیروی کار و کاریابی های وزارت کار اظهارداشت: هم اکنون نیروهای کار ایرانی از بهترین و برترین شاغلان در بازارهای کار بین المللی هستند و به عنوان نمونه یکی از بهترین گروه های کاری ایرانی در کشور استرالیا هستند.

اکبرنیا خاطرنشان کرد: در برخی کشورها مانند قطر نیز که نیروهای ساده سایر کشورها فعالیت دارند، امکان اعزام نیروی کار ساده ایرانی وجود ندارد چون این گروه از کارجویان امکان اشتغال در داخل کشور را دارا هستند و دیگر نیازی به اعزام آنها به خارج نیست و در این بخش تنها اعزام نیروهای جوان تحصیل کرده و صاحب دانش و مهارت مطرح است.

این مقام مسئول در وزارت کار گفت: در مذاکراتی که با کشورهای خارجی صورت می گیرد، آنها متمایل و متقاضی استفاده از نیروهای متخصص ایرانی هستند ولی تاکنون به دلایل سیاسی، این امکان فراهم نشده است. باید به سمت اعزام نیروی کار ماهر، متخصص و تحصیل کرده به صورت انبوه حرکت کنیم.

وی تصریح کرد: امروز دیگر دهه ۶۰ نیست که بتوانیم نیروی کار ساده به خارج کشور اعزام کنیم؛ بنابراین در بخش فارغ التحصیلان دانشگاهی کار شود. البته برای استفاده از نیروهای اعزام شده در داخل کشور نیز فکر کردیم به نحوی که با صدور گواهینامه های شغلی برای شاغلان ایرانی خارج از کشور، به دنبال بهره مندی کشور از دانش و تخصص ایرانیان خارج از کشور هستیم.مدیرکل دفتر هدایت نیروی کار و کاریابی های وزارت کار تصریح کرد: گواهینامه های شغلی باعث می شود تا شاغلان ایرانی خارج از کشور با داخل ارتباط داشته باشند و دانش از بازارهای کار بین المللی به داخل کشور وارد شود.


کشورهایی که نیروی کار ایرانی می‌خواهند

اکبرنیا با اشاره به اینکه متاسفانه در سال‌های اخیر دستاورد خاصی در زمینه اعزام نیروی کار به خارج از کشور حاصل نشده است، تاکید کرد: با وجود اینکه مدت زمان عدم بهره مندی کارجویان ایرانی از بازارهای کار بین المللی طولانی شده است اما کاریابی ها می دانند در خارج از کشور چه چیزی از نیروی کار ایرانی می خواهند.

این مقام مسئول در وزارت کار با تاکید بر اینکه به کارجویان در بخش داخلی و خارجی توصیه می شود حتما از طریق دفاتر مشاوره شغلی مجاز جستجوی شغلشان را انجام دهند، تصریح کرد: در حال حاضر تنها وزارت کار است که می تواند به دفاتر مشاوره شغلی مجوز فعالیت بدهد؛ بنابراین کارجویان به این مسائل توجه داشته باشند تا مشکلی برای آنها در زمینه اشتغال ایجاد نشود.

به گفته وی، هم اکنون تفاهم نامه هایی با کشورهای قطر و کویت در زمینه اعزام نیروی کار وجود دارد و با این کشورها حتی تا مرحله تشکیل کمیته مشترک نیز کار پیشرفت داشته و از سویی توافقات بیانی خودبی نیز صورت گرفته است، اما در عمل کار هنوز به جایی نرسیده است.

مدیرکل دفتر هدایت نیروی کار و کاریابی های وزارت کار اظهارداشت: متاسفانه به دلیل تحریم ها در این بخش ها توفیقات خوبی حاصل نشده و مشکل انتقال پول نیز وجود دارد. با این وجود، دفاتر کاریابی و مشاوره شغلی بین المللی با برخی کشورها مانند آلمان، کانادا، استرالیا، ترکیه، عراق، دانمارک و از طریق بلوکارت اتحادیه اروپا ارتباطاتی را دارند.


صدور گواهینامه شغلی برای ایرانیان شاغل در خارج

اکبرنیا ادامه داد: در کشور عراق شرکت های پیمانکاری ایرانی هستند و این فعالیت ها در کشورهای حوزه خلیج فارس نیز وجود دارد. از طریق بلوکارت اتحادیه اروپا می توان با تمامی کشورهای واقع در این منطقه فعالیت انجام داد. البته با وجود مسائل و مشکلات ذکر شده، بسیاری از نیروهای کار ایرانی در این کشورها مشغول به فعالیت هستند.

این مقام مسئول در وزارت کار با اشاره به تحولات سیاسی و اینکه در صورت نهایی شدن توافقات، می توان انتظار تاثیرگذاری مثبت در بازار کار کشور را داشت گفت: از طریق صدور گواهینامه های شغلی نیز به دنبال دستیابی به آمار ایرانیان شاغل در خارج از کشور هستیم.

وی تشکیل بانک اطلاعاتی را در این زمینه مهم خواند و افزود: رسیدگی به این موضوع مصوبه شورای عالی اشتغال است که در قالب راه اندازی سامانه ثبت نام از ایرانیان شاغل در خارج از کشور، تاکنون ۵ هزار نفر ثبت نام کرده و بیشتر این افراد توانسته اند گواهینامه شغلی دریافت کنند.اکبرنیا، شرط صدور گواهینامه شغلی برای ایرانیان شاغل در خارج از کشور را تاییدیه کنسولگری های ایران در خارج و یا تاییدیه انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی دانست و بیان داشت: در قالب برنامه ششم توسعه به دنبال ارائه تخفیفات بیمه ای به کارفرمایانی که از طریق کاریابی ها اقدام به جذب نیروی کار می کنند، هستیم که احتمالا به صورت پلکانی اعمال می شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها